Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

"snygga till" äldre vattenburet värmesystem?

1. L
    Medlem · stockholm · 108 inlägg

Lindamyz

Medlem
    Hej!

Vi har precis flyttat in i ett hus från 60-talet med ett äldre vattenburet värmesystem.

De har gömt alla vattenledningar bakom några sorts metall golv lister som ni ser på bilden.

Vissa element står och droppar och elementen är inte direkt varma, så en rejäl uppfräschning behövs göras.

Jag har lite frågor!

*Finns det någon som har renoverat ett hus med liknande lösning vid golvet? Hur har ni löst det?

* Hur renoverar man ett vattenburet värmesystem med mycket gammal standard? Om det är relevant så har vi idag en elpanna (fd oljepanna) som vi förhoppningsvis kan byta till bergvärme i framtiden!

Glad för tips och råd!

2. Lundqvist86
    Renoverare · Solberg · 9 inlägg

Lundqvist86

Renoverare
    Personligen skulle jag ha dragit om alltihop för är radiatorer dimensionerade efter gamla oljesystemet är det nog 80/60 framledning retur temp. Bättre att räkna på 55/45 temp på systemet. Och dra om rören, det blir aldrig riktigt snyggt med den dragningen och bygga om ledningar för att passa nya radiatorer.
    Alternativt lägga golvvärme.

Ni/du kommer få mycket bättre ekonomi om ni ska köra en värmepump. Den trivs bäst i temperatur mellan 30-45 grader på tilloppet. Då får ni bäst cop på värmepumpen osett om det är luft/vatten eller en markvärmepump.
    jag räknade på ett räknade på ett sånt hemma.
    Vi har en 70 tals villa med en ctc värmepump och 22 tjocklek på alla radiatorer hemma och två fläktkonvektorer.
    Ca 175 m2 uppvärmd yta och förbrukar runt 4700 kWh per år för värme och varmvatten.
    Ca 9000kwh totalt med hushållsström.
    Jag tror att föregående ägare låg på 22-25000kwh totalt när det var direkt el.
    Räkna på investeringen att byta förbrukare (radiatorer) till nya moderna.
    En bra tumregel är 75 watt per kvadratmeter i rummet där radiatorn ska sitta då kommer ni bli nöjda med ekonomin
    Med vänlig hälsning, Mats

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.