Hej!
Planerar en renovation av källaren och vill slå ihop pannrum, tvättstuga och badrum till ett rum för att maximera utrymmet. Men då är frågan ifall det går att få till snygg installation av värempump + golvvärme.
Jag har idag uppvärmning via luft-vatten där innedelen är 20+ år gammal så ett byte av den ingår i planerna.
Tycker att det är en viss skillnad på återförsäljarnas bilder mot hur det faktiskt verkar se ut hemma hos folk. Vad kan jag rimligen förvänta mig?
Går det att få resultat likt bilden från IVT eller kommer det se ut som den andra bilden?
Planerar en renovation av källaren och vill slå ihop pannrum, tvättstuga och badrum till ett rum för att maximera utrymmet. Men då är frågan ifall det går att få till snygg installation av värempump + golvvärme.
Jag har idag uppvärmning via luft-vatten där innedelen är 20+ år gammal så ett byte av den ingår i planerna.
Tycker att det är en viss skillnad på återförsäljarnas bilder mot hur det faktiskt verkar se ut hemma hos folk. Vad kan jag rimligen förvänta mig?
Går det att få resultat likt bilden från IVT eller kommer det se ut som den andra bilden?
Häng en snygg tät gardin på en skena i taket som en fondvägg.
Så har jag det.
PS. En väldigt snygg och ren rör installation. DS
Så har jag det.
PS. En väldigt snygg och ren rör installation. DS
Tänkte mig en planlösning likt denna då har jag planerat in en 20cm djup installationsvägg bakom wc, handfat, tvätt och vp. Där kommer det ner avloppstam från våningen ovanför så känns smart att dölja den samtidigt som man får plats att dra nya ledningar där. Gardin känns lite som en nödlösning och när jag ändå tänker att allt ska göras om vill jag planera för att det ska slippas.
Då det är källarplan så är inte fönstrena så stora, de två längst ner i bild ligger även skymda under yttertrappan så vill få in så mycket ljus som möjligt.
Då det är källarplan så är inte fönstrena så stora, de två längst ner i bild ligger även skymda under yttertrappan så vill få in så mycket ljus som möjligt.
Fönster i rum med vp med mera är rätt bortbortkastat enligt mig. Bygg in allt i stommar så du kan få bort dom ur synfältet är mitt tipsA Antor86 skrev:
Tack! Håller med men hittar inga exempel på det förutom tillverkarnas egna bilder. Så blir därför tveksam till ifall det verkligen funkar i verkligheten. Ska konsultera en VVS firma också såklart men tänkte börjar här så jag har lite på fötterna.F Fjonken skrev:
Hur ser planlösningen ut idag?
Vad är anledningen till att det sitter ett filter på inkommande kallvatten till VVBn?
Fördelarna för tappkallvatten och tappvarmvatten sitter någon annanstans.
Har du tänkt bila upp befintliga betonggolvet?
Det måste vara tillräckligt med utrymme runt vattenmätaren, kolla VA-bolagets hemsida, två exempel,
https://www.nvaa.se/app/uploads/2022/03/faktablad-flerbostadshus-foretag-och-samfalligheter.pdf
https://www.borlange-energi.se/down...854013155/faktablad_vattenm%C3%A4tarplats.pdf
Vad är anledningen till att det sitter ett filter på inkommande kallvatten till VVBn?
Det måste vara tillräckligt med utrymme runt vattenmätaren, kolla VA-bolagets hemsida, två exempel,
https://www.nvaa.se/app/uploads/2022/03/faktablad-flerbostadshus-foretag-och-samfalligheter.pdf
https://www.borlange-energi.se/down...854013155/faktablad_vattenm%C3%A4tarplats.pdf
Demmpa skrev:
[länk]
[länk]
Hej!Demmpa skrev:
[länk]
[länk]
Tack, otydligt från min sida men bilden är inte hemifrån mig, där ser det värre ut. Inkommande vatten kommer från annat rum så det är inget jag behöver tänka på i detta fallet.
Ja tanken är att golvet bilas upp och grävs ut så jag får ner isolering, sen på med vattenburen golvvärme.
Så här ser planlösningen ut idag, det är alltså det som idag är pannrum som ska bli badrum/tvättstuga/pannrum.Demmpa skrev:
[länk]
[länk]
En fördel med hur det ser ut på bilden från verkligheten är att allt är mer tillgängligt än om det är dolt. Min VP har alla rör ovanför pump&VB (som installerades när huset byggdes) sen har jag en löstagbar skiva som döljer kaoset så det blir snyggare, men när jag fixat med rören och tex installerat nya saker (koppla VP till poolen tex) önskar jag att det funnits mer plats då det är nästan omöjligt att komma åt saker som sitter långt in i utrymmet ovanför VP/VB😞
verkligen att rekommendera att inte sätta vp i ett hörn.... blir så mycket enklare om du kommer åt från sidornaA Antor86 skrev:
Stämmer det verkligen med moderna pumpar och installationer som den på bilden? Står den i ett skåp så servas den ju smidigt på något annat igenomtänkt sätt. Jag har tankar på att bygga något liknande som TS så vet att jag var i kontakt med nibe om detta. Frågar mest av nyfikenhet för att jag vill lära mig.B Boan skrev: