Byggahus.se

Snuvade på drömstugan, hjälp oss slipa på förhandlingstaktiken

1. I
    Medlem Nivå 2
    Vi fick igår vid lunch besked om att vi vunnit budgivningen på en sommarstuga i Degeberga sommarby. Maken bad mäklaren att få skriva kontrakt, så snart som möjligt gärna redan under kvällen. Vi behövde ingen slutstädning och kunde säkert komma överens med säljaren om inventarierna.

När jag kom hem 16:20 från jobbet, så hade han fått besked om att budgivaren under oss sockrat sitt bud, som låg 50' under vårt, med att ta över alla inventarier, strunta i städning, och viktigast av allt, ta det utan besiktning.

Säljaren var en äldre dam, som skrivit fullmakt till en juristfirma att företräda henne i försäljningen. Och jag kan tänka mig att de tyckte det lät som ett enkelt avslut för liten förlust.

Maken ville inte verka gniden, utan utgick från att de ville ha extrabetalt för möbler etc. Jag menar att risken finns att säljarna tolkade det som att vi skulle välja och vraka bland innehållet, för att i slutändan kräva ersättning för att frakta bort det vi inte ville ha.

Efter kontakt med vår bank, som lämnade två olika besked om besiktning, först att en vanlig okulär skulle upptäcka ev fukt, mm, och sen att de rekommenderade en ordentlig teknisk, men att det var upp till oss att avgör, så erbjöd vi också att köpa huset med samma villkor som budgivare två, fast med vårt bud. Då hade säljaren redan bestämt sig och den andra budgivaren var på väg dit.

Vilka tips har ni kloka huskunniga här på forumet för framtida budgivningar? Vårt bud låg 250'-400' under, vad de senaste två husen i området, med motsvarande läge, sålts för. Det låg dessutom en bra bit under vårt lånelöfte. Och som vi ser det, så kan man renovera mycket för mellanskillnaden till de andra husen.

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Ja-a, det finns väl tyvärr inte några direkta "knep" utan det är ju upp till säljaren att välja vem den säljer till... I det här fallet känns det ju som om advokatfirman ville ta den enkla vägen ut och ni hade helt enkelt otur och hann inte klämma in ert ändrade bud i tid.
    Olika knep med budgivning etc. beror ju helt på andra köpare men just småsaker som att avstå flyttstädning, låta säljaren lämna saker, etc. kan vara avgörande om buden är väldigt nära varandra men mycket annat kan spela in. Mäklaren framför oftast bara sina bud och ser det som en ekonomisk transaktion och bryr sig inte om vem som får köpa.

Vi fick troligen köpa vårt nuvarande hus p.g.a. att säljaren "råkade" vara hemma när vi skulle på visning (bara privatvisningar) och säljaren hade sin egen idé om vem hon ville att skulle bo i huset. Att vi dök upp med våra två tvillingtjejer (ej planerat dock) som då var 7 år som direkt började springa runt på gården tror jag var en stor avgörande sak för säljaren i vårt fall... Orättvist, ja, kanske men som sagt det är ju säljaren som bestämmer så det kan vara småsaker som avgör.

Mäklaren kan framför sina åsikter ibland, t.ex. om man verkar extra petig eller har "klagat" på visningen, uttryckt någon otrevligt och då påverka säljaren också. Mäklaren vill ju ha minsta möjliga besvär och pengarna snabbt...

Jag skulle dock personligen aldrig köpa ett äldre hus utan besiktning (och den försäkring som kommer med där)...

3. I
    Medlem Nivå 2
    Ja, vi hade frågat om besiktning, och fick svaret att det skulle bli en "take it, or leave it"-klausul, dvs inget utrymme för prisförhandling efteråt, mer än över närmsta lägre bud. Det var vi med på, det sura nu är det gick så snabbt. Budgivningen kom igång och stannade av i onsdags, då ledde vi. Sen la de andra över på torsdag förmiddag, vi la åter högsta budet på torsdag lunch och frågade mäklaren om han hört om de andra hoppat av på torsdag kväll, vilket han inte hört något om. Fredag lunch fick vi besked om vi vunnit, och fredag eftermiddag var det förlorat.

Jag försöker mest bara hänga med i svängarna nu, och som sagt hitta bättre strategier för framtiden...