hej, fått en gammal slunga av svärfar som det är något fel på driften på.
trodde det bara skulle vara sjä'lva drivhjulet som var slut men då jag öppnade och tittade på hjulet var det skadat och hade väldigt dålig anliggningsyta.
svarvade därför av hjulet med hjälp at en fil då det fanns gummi kvar att slipa på.
hjulet har nu en fin yta att dra mot plattan.
MEN efter detta så driver slungan jättebra bakåt, orkar knappt hålla mot den med hela min kroppsvikt.
men framåt driver den knappt alls. dvs lika som förr....
någon som är duktig på slungor och kan tipsa om vad som skulle kunna tänkas vara felet?
verkar som om den driver sämre ju lägre växel jag har i.
hoppas på svar!!
trodde det bara skulle vara sjä'lva drivhjulet som var slut men då jag öppnade och tittade på hjulet var det skadat och hade väldigt dålig anliggningsyta.
svarvade därför av hjulet med hjälp at en fil då det fanns gummi kvar att slipa på.
hjulet har nu en fin yta att dra mot plattan.
MEN efter detta så driver slungan jättebra bakåt, orkar knappt hålla mot den med hela min kroppsvikt.
men framåt driver den knappt alls. dvs lika som förr....
någon som är duktig på slungor och kan tipsa om vad som skulle kunna tänkas vara felet?
verkar som om den driver sämre ju lägre växel jag har i.
hoppas på svar!!
Antar att du har friktionsdrivning av den här typen?
Eftersom den driver bakåt verkar det ju som att både friktionshjulet och plattan är tillräckligt rena. Går det inte att se om "luckan" som plattan sitter på blivit sned eller något liknande och därigenom ger för låg tryckkraft när man försöker köra framåt?
Plattan skulle i och för sig kunna vara sliten, men det borde ju gå att köra med samma utväxling framåt som det går att köra med bakåt.
Eftersom den driver bakåt verkar det ju som att både friktionshjulet och plattan är tillräckligt rena. Går det inte att se om "luckan" som plattan sitter på blivit sned eller något liknande och därigenom ger för låg tryckkraft när man försöker köra framåt?
Plattan skulle i och för sig kunna vara sliten, men det borde ju gå att köra med samma utväxling framåt som det går att köra med bakåt.
jo de sr på ett u ngefär lika ut
gummitrissan var som sagt dålig men nu ser den rätt bra ut..
och jag förstår inte hur den kan driva dåligt bara framåt??
låter i mina öron som om felet ligger någonannanstaqns än på dom saker vi pratat om.
finns det något annat som kan spela in?
gummitrissan var som sagt dålig men nu ser den rätt bra ut..
och jag förstår inte hur den kan driva dåligt bara framåt??
låter i mina öron som om felet ligger någonannanstaqns än på dom saker vi pratat om.
finns det något annat som kan spela in?
Tja, inget är väl omöjligt, men enda skillnaden när man backar är ju egentligen att man flyttat friktionshjulet till andra sidan om mitten på plattan, så jag kommer inte på något annat som skulle kunna funka enbart när man backar. Wiren som man drar in plattan mot friktionshjulet med brukar sitta i ena hörnet av "luckan". Om den då är lite sladdrig kanske trycket blir sämre på "framåtsidan"?
Plattan brukar vara remdriven, så remmen kan förstås slira om den är dålig eller dåligt spänd. Har man för lite luft i däcken kan fälgarna slira i däcken så att däcken står stilla, men fälgarna snurrar. Fast det är ju inte uppenbart varför något av detta skulle inträffa enbart när man kör framåt.
Plattan brukar vara remdriven, så remmen kan förstås slira om den är dålig eller dåligt spänd. Har man för lite luft i däcken kan fälgarna slira i däcken så att däcken står stilla, men fälgarna snurrar. Fast det är ju inte uppenbart varför något av detta skulle inträffa enbart när man kör framåt.
Redigerat:
då skulle de juh faktiskt kunna vara plattan som ar sned.
inte skev som jag först tänkte på utan just sned..
det bordfe kunna göra att gummitrissan på ena disan driver bra men på andra sidan slirar...
detta borde juh gå att mäta upp.
kasnke något lager havererat lr så ä någon axel krökt..?
tack för att du hjälper mig
inte skev som jag först tänkte på utan just sned..
det bordfe kunna göra att gummitrissan på ena disan driver bra men på andra sidan slirar...
detta borde juh gå att mäta upp.
kasnke något lager havererat lr så ä någon axel krökt..?
tack för att du hjälper mig
Det här är lite långsökt.
Driver den framåt överhuvudtaget eller inte alls?
Är snöslungan försedd med 2-taktsmotor? I så fall kan det möjligen vara så att motorn roterar åt fel håll pga felställd tändning. Det hände att gamla 2-taktssabar helt plötsligt vid start eller lågt tomgångsvarvtal fick en växel framåt och 3 bakåt.
Har du ändrat (oavsiktligt) på tändningen?
Driver den framåt överhuvudtaget eller inte alls?
Är snöslungan försedd med 2-taktsmotor? I så fall kan det möjligen vara så att motorn roterar åt fel håll pga felställd tändning. Det hände att gamla 2-taktssabar helt plötsligt vid start eller lågt tomgångsvarvtal fick en växel framåt och 3 bakåt.
Har du ändrat (oavsiktligt) på tändningen?
låter väl mer än troligt att ett lager på axeln är slitet så skivan lutar.
det skulle juh faktiskt förklara att den driver bara påp en sida...ö dvs framåt och inte bakåt..
motorn är en fyrtaktare, och ja, den driver framåt men väldigt klent...
så att motorn går å¨t fel håll tror jag inte på..
ska kolla upp om skivan är rak i morgon
för mörkt nu
tack för ideerna!!
det skulle juh faktiskt förklara att den driver bara påp en sida...ö dvs framåt och inte bakåt..
motorn är en fyrtaktare, och ja, den driver framåt men väldigt klent...
så att motorn går å¨t fel håll tror jag inte på..
ska kolla upp om skivan är rak i morgon
tack för ideerna!!
jag hade exakt samma problem på min jordfräs. Drev bakåt så jag fick hålla i den, men gick inte framåt med vilja ens...
jag lämnade in den, och dom konstaterade att plastdrevet där remmen till framdriven sitter är "Bränd" dvs, det är så mycket gummirester plus att den blivit skev.
min granne har lyckats fixa drevet med balancering och ny beläggning på drevet, då det inte fanns nåt nytt drev att köpa längre, den franska tillverkaren hade sedan länge lagt ned tillverkningen av det.
jag har dock inte monterat och testat det renoverade drevet måste köpa ny rem först.
jag lämnade in den, och dom konstaterade att plastdrevet där remmen till framdriven sitter är "Bränd" dvs, det är så mycket gummirester plus att den blivit skev.
min granne har lyckats fixa drevet med balancering och ny beläggning på drevet, då det inte fanns nåt nytt drev att köpa längre, den franska tillverkaren hade sedan länge lagt ned tillverkningen av det.
jag har dock inte monterat och testat det renoverade drevet måste köpa ny rem först.
Klicka här för att svara