Skyddet monterades för två år sedan. Nu är samtliga betongpannor spräckta. Som amatör kan jag tycka att fästena är fel vinklade så att trycket blivit för högt och pannorna då spräckts. Tacksam för synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går nog att justera upp snörasskyddet lite. Är tyvärr väldigt vanligt problem.U ulf Salander skrev:
Fästena har väl gett vika och böjt sig vilket orsakar skadorna på pannorna. Snörasskydd på panntak måste nästan alltid kompletteras med något annat för att undvika just detta.
Taksteg är bra för stt sprida ut vikten men det finns också "snökrokar" eller andra snöglidhinder som man kan fundera på.
Taksteg är bra för stt sprida ut vikten men det finns också "snökrokar" eller andra snöglidhinder som man kan fundera på.
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Köpte den CWL-kroken och satte på garagetaket.
Väldigt nöjd med resultatet och enkelt att montera själv.
Fungerade i Stockholmsområdet, förra vintern i allafall.
https://www.cwlundberg.com/docs/M/M-260SE.pdf
Väldigt nöjd med resultatet och enkelt att montera själv.
Fungerade i Stockholmsområdet, förra vintern i allafall.
https://www.cwlundberg.com/docs/M/M-260SE.pdf
Är du säker på att det är rätt typ av fäste? Weland stål har olika fästen för lertegel och betongpannor. Bockningen där fästet ska ut i falsen mellan pannorna är olika. Vet inte hur det är med andra märken, men skillnaden på pannorna är ju samma.
Jag tycker det där ser ut som formen för lertegel. Den för betongpannor är kantigare. För lertegel är den mer rundad.
Jag tycker det där ser ut som formen för lertegel. Den för betongpannor är kantigare. För lertegel är den mer rundad.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
PNO har rätt. De har satt fel kopplingsdel på läktfästet/foten. Den skall vara 90gr och rak till betongpannor. Det skall även vara 2mm glipa mellan vinkeln och pannan under för att just detta inte skall hända.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
Är fel fästen dom är till tegel du har betog och ska ha fästen till betong.
Gammal tråd där problemet är löst men jag skulle behöva veta vilket fabrikat snörasskyddet på bilden har? Är det en äldre modell av Weland?
Om det är så undrar jag om någon vet om fotplattorna de säljer idag (som ska skruvas i råsponten) passar dessa fästen?
Anledningen till min fråga är att jag kommit över några meter av ett räcke som ser ut som på bilden i första inlägget men jag har inga fotplattor till det.
En bonus om någon vet om de på bilden är sämre än de som säljs idag eller om man bara ändrat designen lite.
Om det är så undrar jag om någon vet om fotplattorna de säljer idag (som ska skruvas i råsponten) passar dessa fästen?
Anledningen till min fråga är att jag kommit över några meter av ett räcke som ser ut som på bilden i första inlägget men jag har inga fotplattor till det.
En bonus om någon vet om de på bilden är sämre än de som säljs idag eller om man bara ändrat designen lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden