Och nu kan jag inte öppna ytterdörren helt och hållet,för att taket sitter i vägen när jag ska öppna dörren helt.

Detta hände i vintras,med den abnorma,onormala snömängden som var. När den myckna snön smälte och föll ner från mitt lilla tak ovan ytterdörren,så var snön så tung att den knäckte taket.

Är det någon som vet hur jag ska "lyfta" taket igen så jag kan öppna dörren ordentligt igen? Kan jag göra detta själv,utan att behöva anlita någon? Om ja,hur går jag tillväga utan att jag förstör taket helt?

Känns som att jag borde "bryta tillbaka" taket igen,frågan är om det går utan att bryta sönder det?

Svar mottages tacksamt.:)

• Skadat tak hängande över en ytterdörr, böjt till följd av tung snö, vilket hindrar dörrens fulla öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Den nedre infästningen har väl deformerats något.
Antingen försöker du höja infästningen, eller så försöker du tvinga upp hel taket med hjälp av en yrätegel och garagedomkraft, eller så demonterar du taket och fixar den underste smidesböjen då

harry73 harry73 skrev:
Den nedre infästningen har väl deformerats något.
Antingen försöker du höja infästningen, eller så försöker du tvinga upp hel taket med hjälp av en yrätegel och garagedomkraft, eller så demonterar du taket och fixar den underste smidesböjen då
Wow....tänk på att det är en nybörjare du har att göra med här:rofl:

En sak i taget. Vad är en infästning för något? Och vad är en vrätegel?
Låter som att jag kommer att behöva anlita någon för detta....hade hoppats på att kunna göra det själv,men blir tveksam nu.

Det går alltså inte att bara "bryta tillbaka" taket? Antar att det knäcks fullständigt då.

Efter denna miss har jag i allafall lärt mig att hur tufft och jobbigt det än är,så måste jag skotta det lilla taket fritt från all snö i framtiden. Att inte kunna öppna dörren helt och hållet har varit ett handikapp under hela sommaren.....:p

harry73
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
vrätegel?
=Träregel.

Jag gissar att dessa "fjädrar" du har till stöd är boven i dramat. Om du inte tycker dessa är fantastiskt fina skulle jag erstäta dessa med en träregel på diagonalen, och när du monterar du dessa passar du på att lyfta lite i taket så det sitter där du vill ha det.

Frågan är dock om väggen följer med ut - förstår jag dig rätt är väggen lite bananformad nu av snölasten - inte självklart att det rätar upp sig.

Ser ut att vara en rätt enkel konstruktion med två smideskonsoler på vilken reglar ligger med en plåt ovan. Enklast om än en del jobb är att plocka ner det bit för vid, dvs bort med plåten, reglarna och sist skruva dän konsolerna. Ta dessa till en smidesverkstad och låt dom rikta och förstärka främst vinkeln mot huset.

Sen bara att skruva tillbaka allt..

Som alt. kan du försöka flytta upp sida för sida genom att stött upp den ena med reglar mellan taket och bron. Lossa fästet och tvinga upp det ett par cm , skruva fast och göra samma procedurer på andra sidan. Sitter säkert en vinkelplåt mellan vägg och plåten som du först får ta bort.

Att bara bryta upp det tror jag gör att du försvarar konsolerna ännu mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.