Hej!

Jag är ny här och har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mej med.

Nu är det så att jag är ute efter en snöslunga till min trädgårdstraktor(husqvarna LTH 151) och har kikat lite på de olika jag hittat. Infästningen mot själva traktorn kommer såklart byggas om.

De jag kommit fram till är att den enklaste och bästa modellen är en Stiga såsom bilderna under. Enklast för att remskivan jaom kopplas ihop med traktorn är horisontell på snöslungan.

Kan någon hjälpa med mej årsmodell på den på bilderna och vart jag man kan tänkas få tag i en sådan begagnad?

Mvh.Peter

• snoslunga-årsmodelll-vet-ej.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snoslunga-årsmodelll-vet-ej-2.jpg
    Skapa konto
Enklast och bäst?

det finns ju snöslungor till dessa maskiner som passar rakt av...

I sitt senaste utförande dessutom 2-stegsslungor

//Unigas

unigas skrev:
Enklast och bäst?

det finns ju snöslungor till dessa maskiner som passar rakt av...

I sitt senaste utförande dessutom 2-stegsslungor

//Unigas
Ja enklast o bäst till rimligt pris. max 5000

och sedan är jag verktygsmakare och konstruktör så jag bygger om infästningen utan problem:)

Vill även veta beteckningen på den på bilden !

Vad menas med att nya modellen husqvarna snöslunga till traktorer har 2-stegs funktion ?

• Gilla
Marcus H
  • Laddar…
2-stegs är att det är en skruv som matar in och en som kastar. De på bilderna är 1-stegs, dvs. de kastar i samma monent som de matar in. En 2-stegs kastar längre.

Ursäkta om jag verkade brysk i mitt första inlägg, jag avsåg inte att på något sätt ifrågasätta dina eller någon annans kunskaper att bygga om snöslungan så den passar till din traktor.
Men nog ska du kunna hitta en slunga som passar direkt till din traktor för 5000:- det är ungefär vad jag gav för den till min traktor. De dyker upp på blocket lite då och då men direkt vanliga är väl kanske inga slungor till trädgårdstraktorer.
Erfarenheten efter ett par vintrar är att de ställer stora krav på snökvalitet, mängd och underlaget osv.
Dessutom bör det inte luta för mycket heller.
Nästa gång blir det en 2-stegsslunga om den är till trädgårdstraktorn eller en konventionell modell vet jag inte ännu.
Det är iaf en riktigt rolig leksak ;-)

//Unigas

unigas skrev:
Ursäkta om jag verkade brysk i mitt första inlägg, jag avsåg inte att på något sätt ifrågasätta dina eller någon annans kunskaper att bygga om snöslungan så den passar till din traktor.
Men nog ska du kunna hitta en slunga som passar direkt till din traktor för 5000:- det är ungefär vad jag gav för den till min traktor. De dyker upp på blocket lite då och då men direkt vanliga är väl kanske inga slungor till trädgårdstraktorer.
Erfarenheten efter ett par vintrar är att de ställer stora krav på snökvalitet, mängd och underlaget osv.
Dessutom bör det inte luta för mycket heller.
Nästa gång blir det en 2-stegsslunga om den är till trädgårdstraktorn eller en konventionell modell vet jag inte ännu.
Det är iaf en riktigt rolig leksak ;-)

//Unigas
Okey det är lugnt. Skulle du kanske vilja ta ett kort på din snöslunga till din åkgräsklippare och lägga upp här?

Jag köpte min nya Husqvarna LTH151(trådgårdstraktor) nu för 2 veckor sedan.

Då jag blivit inspirerad av min fars maskin. En Partner 14,5hk med hydrostat ny sedan i våras.
Han har haft hemmabyggd snöplog så länge jag minns och även egentillverkade snökedjor och gjutna vikter i hjulen. Snöplogen han har är med Pneumatik(tryckluftskolvar) i höj&sänk & vinkla höger vänster med små spakar vid stolen:) Mycket kraftigare än något man kan köpa på marknaden.

Först var jag och han inne på att bygga en snöslunga men blir lte för mycket arbete och vet inte till 100% hur det fungerar med slunghjulet och så.

Jag skall ta ett kort på hans plog och trycklufts-tankarna.

Även intresserad av andra tillbehör till traktorn tex. nån kul version av grusharv m.m.

mvh.Peter

Jag har kört med Stiga park och snöslunga i 2 vintrar.

Någon antydde att den inte kastar långt nog... jag tycker att 10-15 meter räcker gott och väl.
Den är byggd i riktig plåt och väger 75kg.

Den funkar alltså kalasbra men det krävs en riktig motor,tro inte att det går med en 8 hästare.
Jag har en 18 hästars 2 cyl motor och den får faktiskt ta i lite på vintern.
Jag tippar på att 12 hästarn är i underkant.

Jag har en 15hk Husqvarna med hydrastat så jag skall iaf. testa om den orkar.

Har du nån beteckning på din snöslunga? och är din lika som på bilden eller av nyare modell?

mvh.Peter

Ingen som kan hjälpa mej med beteckningen på snöslungan på bild längst upp i denna tråden? Gärna om nån har lite info om 2-stegs snöslungar till åkgräsklippare så skriv och berätta här.

I helgen har jag börjat tillverka fäste för snöplog/(en ev. snöslunga om jag hittar någon). Tänkte visa lite bilder. Skall vara lite av ett universal-fäste så både slunga och snöplog-bladet passar.

Skall bli en stödbalk under gräsklipparen som skruvas i i hålet där bak för släpvagn. allt för att styva upp konstruktionen.
Här kommer lite bilder. Jag bygger både för att jag gillar och konstruera och för att spara pengar. Sedan är de snöbladen man köper klena konstruktionsmässigt.

Här kommer lite bilder. Bladet skall flyttas fram och få vinkelskivan(typ halvmåne med en massa inställnings-hål)

• peters-husqvarna-lth151-1.jpg
    Skapa konto
  • peters-husqvarna-lth151-2.jpg
    Skapa konto
  • peters-husqvarna-lth151-3.jpg
    Skapa konto
  • peters-husqvarna-lth151-4.jpg
    Skapa konto
Min slunga är likadan som den på bilden.
Men jag har remmen direkt in i slungan alltså inte mellanhjulen som syns på bilden.

Om man bygger snöblad själv så måste man ha en utlösningsmekanism som tippar bladet om man kör i tex en sten.

Peter_-_Emma skrev:
Min slunga är likadan som den på bilden.
Men jag har remmen direkt in i slungan alltså inte mellanhjulen som syns på bilden.

Om man bygger snöblad själv så måste man ha en utlösningsmekanism som tippar bladet om man kör i tex en sten.
Har du bild på din? Står det någon beteckning på din snöslunga? Jag har ev. fått tag på en sådan som på bilderna för 2500kr i nyskick:)

Jodå jag skall bygga utlösningsmekanism så bladet kan vika sej vid ev. påkörning. Fjädrar som passar perfekt för detta är fjädrarna som håller själva trumman i en tvättmaskin. Ett litet tips till er andra som kanske bygger/funderar på att bygga.

mvh.Peter

Jesca_j skrev:
Här finns det en beg snöslunga av nyare årsmodell för 4000:- som passar till en Stiga.

[länk]
tackar för tipset.....men har ev. redan fått tag i en sådan som på bilderna.

mvh.Peter

Alltså min är exakt som den på bilden ovan men jag har plockat bort mellanhjulen.
Jag förstod inte meningen med dom, och dessutom så passade inte remmen annars.
Enligt vad jag kunde räkna ut så ändrade dom inte utväxling eller rotationsriktning.

Jag betalade 5000kr med kedjor och vikter. (jättefint skick)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.