1 774 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Snöslunga som överlever okunnig ägare
Jag är less på att skotta snö och ser suktande på när andra smeker bort snön med sina slungor och tänker att jag vill också! Men så börjar jag läsa, det spårar ur. Jag spenderar timtal på youtube, forum, under diskbänken och kommer väl fram till typ:
-Under 10k verkar vara generellt skräp, och är modellen OK så kanske reservdelar är icke-existerande
-Alla bensindrivna slungor behöver servas och underhållas för att må bra (rimligt såklart) och det är oljor hit och förgasare dit
-Vill man slippa den biten med en batteridriven så ska man typ upp till 25k för en EGO-maskin
Våra behov är inte stora egentligen, så jag är väl tämligen säker på att en väldigt basic modell skulle funka. En normalstor, gränsande till liten, uppfart och en bit av trottoaren för att göra utrymme för posten och soptunnor. Inklusive plogvall då.
Jag kan ingenting om motorer eller hur dessa funkar, det jag gjort själv på bilen innefattar byte av olja, oljefilter och bromsar. Gräsklipparen har jag bara fyllt med bensin, men den verkar leva än iallafall. Hur svårt är det att hålla en slunga vid liv, överdriver jag?
Hade siktat in mig på Biltemas maskin i 9000kr-klassen (ST11002), men jag skriver då Biltema och 9000kr i samma mening. Men det verkar ju vara en maskin som finns med olika plastkåpor från olika tillverkare, så reservdelar kanske inte är ett problem och Loncin-motorn ska väl vara rätt OK vad jag läst mig till.
Vet inte riktigt vart jag vill komma, hjälp?
-Under 10k verkar vara generellt skräp, och är modellen OK så kanske reservdelar är icke-existerande
-Alla bensindrivna slungor behöver servas och underhållas för att må bra (rimligt såklart) och det är oljor hit och förgasare dit
-Vill man slippa den biten med en batteridriven så ska man typ upp till 25k för en EGO-maskin
Våra behov är inte stora egentligen, så jag är väl tämligen säker på att en väldigt basic modell skulle funka. En normalstor, gränsande till liten, uppfart och en bit av trottoaren för att göra utrymme för posten och soptunnor. Inklusive plogvall då.
Jag kan ingenting om motorer eller hur dessa funkar, det jag gjort själv på bilen innefattar byte av olja, oljefilter och bromsar. Gräsklipparen har jag bara fyllt med bensin, men den verkar leva än iallafall. Hur svårt är det att hålla en slunga vid liv, överdriver jag?
Hade siktat in mig på Biltemas maskin i 9000kr-klassen (ST11002), men jag skriver då Biltema och 9000kr i samma mening. Men det verkar ju vara en maskin som finns med olika plastkåpor från olika tillverkare, så reservdelar kanske inte är ett problem och Loncin-motorn ska väl vara rätt OK vad jag läst mig till.
Vet inte riktigt vart jag vill komma, hjälp?
Service. Byta olja, kolla remmar, spänna vajrar och smörja olika delar måste man göra varje säsong, antingen själv eller hos verkstad. Enkelt enligt instruktionsboken eller Youtube.
Laga får man göra oftare med billigare maskiner. Är i regel enkelt men bökigare med delar till billigare maskiner som jula, Classe, BT etc.
Kör maskinen på alkylatbensin eller minst 98 oktan m 5% etanol så klarar den sommaren utan att klägga igen. Stäng kranen och kör slut på soppa till den stannar. Sommarställ den med full tank.
En kvalitetsmaskin kan man sälja begagnad utan brakförlust om man ändå tycker det är jobbigt och lessnar. En billig kinesmaskin kan man iofs gömma undan i garaget med mindre ont i plånboken .
Laga får man göra oftare med billigare maskiner. Är i regel enkelt men bökigare med delar till billigare maskiner som jula, Classe, BT etc.
Kör maskinen på alkylatbensin eller minst 98 oktan m 5% etanol så klarar den sommaren utan att klägga igen. Stäng kranen och kör slut på soppa till den stannar. Sommarställ den med full tank.
En kvalitetsmaskin kan man sälja begagnad utan brakförlust om man ändå tycker det är jobbigt och lessnar. En billig kinesmaskin kan man iofs gömma undan i garaget med mindre ont i plånboken .
Om man skulle våga sig på en begagnad slunga för att kanske få tag i nåt äldre med kvalitet, finns det några generella och specifika tips?
Tex Toro eller Honda har jag hört är bra, men antar att det kanske inte gäller alla modeller. Såg en Toro 1132 till salu häromkring.
Tex Toro eller Honda har jag hört är bra, men antar att det kanske inte gäller alla modeller. Såg en Toro 1132 till salu häromkring.
Detta med service... En bekant har en Klippo som man en dag kommer behöva slå ihjäl. Den måste vara 30 år. Har nog bytts nåt tändstift nån gång på sin höjd.
Rekommenderar såklart att man tar hand om sina maskiner men service varje år tror jag är överdrivet.
Rekommenderar såklart att man tar hand om sina maskiner men service varje år tror jag är överdrivet.
En slunga på en stockhomsuppfart kanske har 2 drifttimmar per år i snitt?
Nog kan man fuska med service här utan att det märks på några år...
Det går ju inte att jämföra med hur en pjäs i norra landet slits.
Jag har själv en Husqvarna 8024. Den har några år på nacken men funkar fortfarande bra. Känns stabil och ordentlig, och kanske lite stor för mitt nuvarande behov. Men det är ju kul att köra
Nog kan man fuska med service här utan att det märks på några år...
Det går ju inte att jämföra med hur en pjäs i norra landet slits.
Jag har själv en Husqvarna 8024. Den har några år på nacken men funkar fortfarande bra. Känns stabil och ordentlig, och kanske lite stor för mitt nuvarande behov. Men det är ju kul att köra
Jag kan bara tala varmt om biltema slungan, köpte våran 2017.
Det kanske låter som en kort tid för att uttala sig men jag lovar att den har jag plågat som en galning på tjack!
1meter packad plogkarm från väghyvling med is och skit inga problem, tuggar den inte så tippar man in den i karmen och låter egenvikten göra sitt.
Fruset takras på våren, inga problem bara trycka in den i möget.
Plåga den på fulla spjäll varje gång det skottas är nemas problemas!
Service, ja den har faktiskt fått bytt olja 2 gånger och lite fett I vinkelväxeln inför varje vinter.
Utöver det så har jag bytt ut brytbultarna mot 10.9 bultar eller om det är 12.9, spänt vajern till drivningen 1 gång och så bytt vajer till utkastet.
Iår startade den på första draget efter att ha stått ute hela varma årstiden utan skydd.
Enda 2 nackdelarna är att det står biltema på den och att den har en öppen diff så att den skickar kraften mellan hjulen istället för att driva på båda lika mycket.
Det kanske låter som en kort tid för att uttala sig men jag lovar att den har jag plågat som en galning på tjack!
1meter packad plogkarm från väghyvling med is och skit inga problem, tuggar den inte så tippar man in den i karmen och låter egenvikten göra sitt.
Fruset takras på våren, inga problem bara trycka in den i möget.
Plåga den på fulla spjäll varje gång det skottas är nemas problemas!
Service, ja den har faktiskt fått bytt olja 2 gånger och lite fett I vinkelväxeln inför varje vinter.
Utöver det så har jag bytt ut brytbultarna mot 10.9 bultar eller om det är 12.9, spänt vajern till drivningen 1 gång och så bytt vajer till utkastet.
Iår startade den på första draget efter att ha stått ute hela varma årstiden utan skydd.
Enda 2 nackdelarna är att det står biltema på den och att den har en öppen diff så att den skickar kraften mellan hjulen istället för att driva på båda lika mycket.
Ja det är väl inte direkt Abisko jag bor i men kanske lite mer snö i Umeå än stockholm iafUnikt namn skrev:En slunga på en stockhomsuppfart kanske har 2 drifttimmar per år i snitt?
Nog kan man fuska med service här utan att det märks på några år...
Det går ju inte att jämföra med hur en pjäs i norra landet slits.
Jag har själv en Husqvarna 8024. Den har några år på nacken men funkar fortfarande bra. Känns stabil och ordentlig, och kanske lite stor för mitt nuvarande behov. Men det är ju kul att köra
Låter ju bra, nu verkar dock biltema ha slut på slungan, det är väl rusning nu kanske. Får hålla utkik medan jag funderar.L Lutte skrev:Jag kan bara tala varmt om biltema slungan, köpte våran 2017.
Det kanske låter som en kort tid för att uttala sig men jag lovar att den har jag plågat som en galning på tjack!
1meter packad plogkarm från väghyvling med is och skit inga problem, tuggar den inte så tippar man in den i karmen och låter egenvikten göra sitt.
Fruset takras på våren, inga problem bara trycka in den i möget.
Plåga den på fulla spjäll varje gång det skottas är nemas problemas!
Service, ja den har faktiskt fått bytt olja 2 gånger och lite fett I vinkelväxeln inför varje vinter.
Utöver det så har jag bytt ut brytbultarna mot 10.9 bultar eller om det är 12.9, spänt vajern till drivningen 1 gång och så bytt vajer till utkastet.
Iår startade den på första draget efter att ha stått ute hela varma årstiden utan skydd.
Enda 2 nackdelarna är att det står biltema på den och att den har en öppen diff så att den skickar kraften mellan hjulen istället för att driva på båda lika mycket.
Är det föresten Alko 700E som är samma maskin som Biltemas? Och typ Ruffneck 700 nånting.
Såg att det finns några modeller från Husqvarna ute på annons relativt nära också, en ST 276 EP och en ST 268 EP bl.a.
Såg att det finns några modeller från Husqvarna ute på annons relativt nära också, en ST 276 EP och en ST 268 EP bl.a.
Redigerat: