Snöslunga - modellerna som är bäst i test

10k läst  201 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    När snön vräker ner är det bekvämt att ha tillgång till en snöslunga. Här får du veta mer om snöslungor och vilka modeller som fått bäst resultat i aktuella tester.

Du kan läsa artikeln här: Snöslunga - modellerna som är bäst i test

2. H
    Medlem · Nivå 7
    Vet inte om det är ett namn man använder i branschen men namnet ”hybrid” bara för att den har elstart känns fel.

”likhet med gräsklippare kan du välja mellan bensin- eller eldrivna modeller, eller hybridvarianter som drivs med bensin och elstart”

3. D
    Medlem · Nivå 17
    Är trestegs slungor verkligen trestegs eller är det bara ett kreativt försäljningssnack i stil med hybridslungor.

4. B
    Medlem Nivå 3
    Minimum 8hk i Västernorrland och norröver annars kommer man ångra sig

• Laddar…
  5. V
    Medlem Nivå 5
    Tror nog artikelförfatttaren missförstått. Enda tillverkare jag känner till som kallar sin maskin för hybrid är Honda där det är elmotor för banden och bensinmotor för skruven. Detta är ju ingen liten pjäs och prislappen börjar väl kring 50 000 eller så.

• Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Med den nomenklaturen är ju alla bensinbilar tillverkade de senaste ~100 åren hybridbilar. Grattis alla miljövänner.

7. S
    Medlem Nivå 8
    Jag har aldrig ens hört talas om "trestegsslunga". I min värld är alla slungor, oavsett om det är en snölastare eller en gårdsvariant, tvåstegsslungor om de har en skruv längst fram som matar in snön och en skruv som matar ut den. Tre steg skulle ju vara en tredje skruv som hittar på något.

8. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    • Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 8
    Det är väl fortfarande två steg? Skruven i mitten är ju bara en förlängning av fläkten.

• Laddar…
  10. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Jo men den skruven matar ju snön in i fläkten,därav 3 steg.

11. D
    Medlem · Nivå 17
    Med den definitionen kan du ju kalla en enstegs slunga för tvåstegs eftersom det inte är skruv i mitten. Rent båg med andra ord.

12. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag pratade med Lars Bärtås och han höll med dig, det låter fel. Tillverkare använder visserligen begreppet hybrid för modeller med elstart och bensinmotor, men det är ju en felaktig benämning. Vi stryker det för att inte skapa förvirring.

Redigerat 14 jan 15:23
  13. S
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  14. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Hur tänkte du nu?
    Enstegs har bara fläkten.
    Tvåstegs har inmatningsskruven och fläkten.
    Trestegs har inmatningsskruven, fläkten och skruven som trycker snön in i fläkten.

• Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 17
    Inmatningsskruv och fläkt sitter väl på samma axel på enbtrestegsslunga. På samma sätt som skruv och fläkt sitter på sama axel på en enstegsslunga.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: