Byggahus.se

Snöröjningen kan försämras i vinter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 242 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. L
    Allvetare · Västernorrland · 374 inlägg

lodin92

Allvetare
    Ersätta saltet med sand, kanske den bästa besparingen jag hört (y)

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 88 inlägg

Spannen

Medlem
    Ambitionen att betala skatt kommer nog också sänkas i Härjedalen med såna uttalanden :)

4. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 365 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Ska kanske bedömas utifrån var i landet det är, Arvidsjaur, Stockholm, Ystad, etc, och vart i kommunen. Det många miljöer som fungerar bra utan salt och med lite snö.
    Lite extra nytta av fyrhjulsdrift får man också(y)

5. S
    Medlem · 88 inlägg

Spannen

Medlem
    Det återstår att se. Om det nu är så mycket billigare att sanda så antar jag att man saltat av en anledning annan än att man gillar att bränna pengar.
    (Sen är det ju inte bara snöröjning det skall dras ner på utan barn, omsorg och sjukvård också.)

6. M
    Medlem · 2 176 inlägg
    Tyvärr en realitet i många kommuner nu. Kraftigt ökade kostnader på grund av demografi, minskade skatteintäkter utifrån bedömning att konjunkturen bromsar in gör att kostnaderna måste sänkas och det går såklart ut över kvalitén inom de flesta skattefinansierade kommunala verksamheter.

7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 334 inlägg

mexitegel

Allvetare
    De ska spara här också. Undrar lite hur det ska gå till då det är obefintligt redan nu...

8. R
    Husägare · 6 110 inlägg
    Om de ska bespara mer här hos oss så kommer riksvägarna nog inte plogas alls. De är nämligen riktigt lågprioriterade. De plogar nämligen hellre inne i byarna först på morgonen vid rusningstrafiken och låter allt ligga på stora vägen.

Sen plogar de med bladen så högt upp att de bara friserar snön så får långtradarna ordna spåren.
    Tur att vi inte har så mycket vinter här. Om vi hade haft snö från november till mars hade jag köpt en snöskoter då man kommer fram snabbare än med bil pga den nästan obefintliga väghållningen.

Ett exempel, de asfalterade om en sträcka på riksväg, men den blev så usel så vid en sträcka blev det istället ett rejält gupp. Lösningen, 2 skyltar om gupp.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 28 974 inlägg
    Det är väl inte kommunen som plogar riksvägen?

10. R
    Husägare · 6 110 inlägg
    Nej trafikverket.
    Men samma på kommunen. De brukar vänta och hoppas på att det ska försvinna av sig självt =)

11. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Det stämmer verkligen inte, vi åker ut med ful styrka bara det kommer några flingor.
    Beror kanske mellan olika kommuner.

• Laddar…
  12. R
    Husägare · 6 110 inlägg
    Det är Hässleholm jag snackar om. Jag kör hemifrån 0615 och då är trafikverket i full karriär och plogar gatorna som går genom byn, de stora gatorna genom samhället tillhör trafikverket. Riksvägen var helt orörd och rusningen börjar 0620.
    Minns en söndag vi skulle österut på väg 21 vid kl 14 tiden, snön hade kommit på lördagen men de hade då inte varit ute och tagit något alls.

Detsamma gällde kommunen. Det är ofta dåligt vidgjort på vägar och trottoarer. Jag fattar ju att de inte kan röja bort allt direkt men iallafall ett dygn efter snöfallet bör en liten by vara tömd på vägarna.

Tror det var 2017 som plogbilarna hade friserat och saltat väg 117, slabbat på lite av sin blandning och sen jävlar i det sjönk tempen snabbt och vi körde på en knottrig vägbana i 25-30 km/h i 2-3 mil.

Det var bättre plogning runt 2010

13. M
    Moderator · Västernorrland · 11 311 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    Det är enorm skillnad mellan kommuner.
    Min egen begåvningsreserv "sparar" genom att inte låta snösvängen jobba natt utan man drar igång 0700. Att det liksom går lite långsamare att lasta ut snö när man måste korsa rusningstrafik med varje skopa och varje lastbil spenderar en kvart extra i kö. Det är för svårt att förstå, likså att de upphandlade tar beralt per timme oavsett om decstår still i köerna eller jobbar......

14. BigR
    Husägare · Norrland · 780 inlägg

BigR

Husägare
    Vi får väl anpassa oss lite, bättre vinterdäck, jobba hemifrån, lämna bilen hemma, köpa snöslunga etc. Faktum är att många kommuner går väldigt dåligt ekonomiskt och alla verksamheter, även snöröjningen ska hyvlas.

Vår kommun aviserar också andra prioriteringar i snöröjningen denna vinter, så jag har skaffat dubbdäck till cykeln i år :cool:

15. G-83
    Renoverare · Skåne · 847 inlägg

G-83

Renoverare
    Jag har varit med om att man sandat på E4 mellan Åstorp och Helsingborg. Man hade troligtvis gjort en grov felbedömning då man inte fick bort snömoddet och sen blev det så kallt på natten så saltet inte bet. Men sand på en så tät trafikerad väg blir inte liggande så länge innan det virvlat bort. Man fick lösa det med isskär på plogen och sen salta på eftermiddagen.

Ser gärna att man använder annat än salt men det ska fungera också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.