En majoritet av landets kommuner planerar besparingar, och flera av dessa tänker spara in på vägunderhåll.
Du kan läsa artikeln här: Snöröjningen kan försämras i vinter
2 871 läst · 48 svar
3k läst
48 svar
Snöröjningen kan försämras i vinter
Sida 1 av 4
-
På konsumentens sida · 3 242 inlägg 26 nov 2019 12:55
-
-
26 nov 2019 15:53 #3
- Laddar…
-
26 nov 2019 15:57 #4
Ska kanske bedömas utifrån var i landet det är, Arvidsjaur, Stockholm, Ystad, etc, och vart i kommunen. Det många miljöer som fungerar bra utan salt och med lite snö.
Lite extra nytta av fyrhjulsdrift får man också -
26 nov 2019 16:01 #5
Det återstår att se. Om det nu är så mycket billigare att sanda så antar jag att man saltat av en anledning annan än att man gillar att bränna pengar.
(Sen är det ju inte bara snöröjning det skall dras ner på utan barn, omsorg och sjukvård också.) -
26 nov 2019 16:44 #6
Tyvärr en realitet i många kommuner nu. Kraftigt ökade kostnader på grund av demografi, minskade skatteintäkter utifrån bedömning att konjunkturen bromsar in gör att kostnaderna måste sänkas och det går såklart ut över kvalitén inom de flesta skattefinansierade kommunala verksamheter.
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 334 inlägg
- 15 922 gillningar
- 916 bilder och filmer
26 nov 2019 17:02 #7De ska spara här också. Undrar lite hur det ska gå till då det är obefintligt redan nu...
-
26 nov 2019 17:50 #8
Om de ska bespara mer här hos oss så kommer riksvägarna nog inte plogas alls. De är nämligen riktigt lågprioriterade. De plogar nämligen hellre inne i byarna först på morgonen vid rusningstrafiken och låter allt ligga på stora vägen.
Sen plogar de med bladen så högt upp att de bara friserar snön så får långtradarna ordna spåren.
Tur att vi inte har så mycket vinter här. Om vi hade haft snö från november till mars hade jag köpt en snöskoter då man kommer fram snabbare än med bil pga den nästan obefintliga väghållningen.
Ett exempel, de asfalterade om en sträcka på riksväg, men den blev så usel så vid en sträcka blev det istället ett rejält gupp. Lösningen, 2 skyltar om gupp. -
-
26 nov 2019 18:43 #10
Men samma på kommunen. De brukar vänta och hoppas på att det ska försvinna av sig självt =) -
Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg 26 nov 2019 18:5526 nov 2019 18:55 #11
Beror kanske mellan olika kommuner.- Laddar…
-
26 nov 2019 19:27 #12
Minns en söndag vi skulle österut på väg 21 vid kl 14 tiden, snön hade kommit på lördagen men de hade då inte varit ute och tagit något alls.
Detsamma gällde kommunen. Det är ofta dåligt vidgjort på vägar och trottoarer. Jag fattar ju att de inte kan röja bort allt direkt men iallafall ett dygn efter snöfallet bör en liten by vara tömd på vägarna.
Tror det var 2017 som plogbilarna hade friserat och saltat väg 117, slabbat på lite av sin blandning och sen jävlar i det sjönk tempen snabbt och vi körde på en knottrig vägbana i 25-30 km/h i 2-3 mil.
Det var bättre plogning runt 2010 -
26 nov 2019 19:41 #13
Min egen begåvningsreserv "sparar" genom att inte låta snösvängen jobba natt utan man drar igång 0700. Att det liksom går lite långsamare att lasta ut snö när man måste korsa rusningstrafik med varje skopa och varje lastbil spenderar en kvart extra i kö. Det är för svårt att förstå, likså att de upphandlade tar beralt per timme oavsett om decstår still i köerna eller jobbar...... -
26 nov 2019 19:49 #14
Vi får väl anpassa oss lite, bättre vinterdäck, jobba hemifrån, lämna bilen hemma, köpa snöslunga etc. Faktum är att många kommuner går väldigt dåligt ekonomiskt och alla verksamheter, även snöröjningen ska hyvlas.
Vår kommun aviserar också andra prioriteringar i snöröjningen denna vinter, så jag har skaffat dubbdäck till cykeln i år -
26 nov 2019 20:52 #15
Jag har varit med om att man sandat på E4 mellan Åstorp och Helsingborg. Man hade troligtvis gjort en grov felbedömning då man inte fick bort snömoddet och sen blev det så kallt på natten så saltet inte bet. Men sand på en så tät trafikerad väg blir inte liggande så länge innan det virvlat bort. Man fick lösa det med isskär på plogen och sen salta på eftermiddagen.
Ser gärna att man använder annat än salt men det ska fungera också.