Byggahus.se

Snö ?

1. P
    Medlem · 125 inlägg

pool

Medlem
    Har ett problem med en granne som hela tiden skottar över sin snö in på min tomt. Kan tyckas trivialt men med all jäkla snö under vintern har det till slut blivit en rejäl kulle med snö. Tänkte plantera buskar just där sen till våren och jag vill inte att han fortsätter med den ovanan. Någon som vet vart man vänder sig för att få slut på otyget? Jag antar att det borde finas någon kommunal instans som det faller under ?

2. L
    Renoverare · E · 3 222 inlägg

Lindgrenski

Renoverare

Re: Snö ?

Testat att prata med grannen?

3. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Prova med kommunens fritidsavdelning.
    Dom kan kanske spola framför grannens garage och anlägga skridskobana.
    Alla barn i kvarteret kommer att älska detta :)
    Men pass upp grannen kanske kontrar med fotbollsplan på din baksida till våren :cool: ;) :D ;D och då ryker garanterat alla buskar :p :'(

4. P
    Medlem · 125 inlägg

pool

Medlem

Ingen som har något hjälpsamt tips ?

5. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

Vad är det för fel på Thomas tips? Annars får du väl skotta tillbaka högen.

6. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Är detta seriöst  :surprised:

7. P
    Medlem · 125 inlägg

pool

Medlem

Trodde i min enfald att man kunde få några hjälpsamma svar om man ställde en enkel
    fråga i detta forum. Tråkigt att en massa personer känner sig manade att skicka in inlägg som inte tillför något. Antar att jag knappst kommer att få något vettigt svar i detta forum.

8. I
    Medlem · 167 inlägg

inkognito

Medlem

Det absolut enklaste är väl att gå över till grannen och säga vad du tycker, kan han inte acceptera det så får du väl gå vidare nån annanstans, eller törs du inte ens konfrontera din granne? Snacka me han först han kanske skottar snön nån annanstans istället, går du direkt högre upp bakom hans rygg, kan du ge dig fan på att du har en ovän till granne sedan. han har väl ingen rätt att kasta snön på din gård, och han accepterar det säkert om du framför det på ett bra sätt. Säg som läget är svårt ? Inte alls

Du fick ju det bästa svaret i inlägget under din fråga

/Stefan

9. P
    Medlem · 125 inlägg

pool

Medlem

Det var inte frågan jag ställde. Jag har redan gjort detta. Hade jag bett om råd om huruvida jag skulle tala med grannen eller inte hade jag skrivit det.

10. I
    Medlem · 167 inlägg

inkognito

Medlem

Varför klargör du inte det med engång. I inlägget som du skrivit står inget om det, hur ska vi kunna veta att du gjort det, jag kan i alla fall inte läsa dina eller andras tankar.
    Ring kommun dem ska väl kunna svara på dina frågor, annars vet jag inte låna en traktor skotta all snö från din gård på hans

11. P
    Medlem · 125 inlägg

pool

Medlem

Nej jag skrev inte det. Jag ställde en i mitt tycke ganska enkel fråga som jag ville ha svar på. Antog att folk skulle läsa frågan och eventuellt svara på den i den mån dom kunde svaret. Kanske lite dumt att överskatta folk på det sättet...

12. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Om du nu inte är på speaking terms med din granne så kan han ju i alla fall erbjudas chansen att skotta undan snön han lagt på din tomt. Alternativet är att hyra in nån som skottar tillbaka eländet och kräva grannen på pengarna för arbetet...ingen garanti för att det blir nån framtida grannsämja förvisso. Kommunen har föga att göra med sånt här.

13. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Det vet du väl att folk är inte så dumma som man tror, de är dummare... mohahahah  ;)

Om du verkligen inte kan tala med din granne, så skulle jag skriva ett brev och berätta att du tänker leja någon, för att sedan kommer att presentera en räkning. Låt honom få skälig tid för att bemöta detta.

14. F
    Medlem · 5 inlägg

Frozen

Medlem

Har svårt att tänka mig att kommunen skulle bry sig om detta såtillvida att du inte bor i en hyrserätt som ägs av kommunalt fastighetsbolag. Polisen kan man ju alltid ta dit men å andra sidan tror jag att det skulle skapa större problem i framtiden. Kan du inte smälla upp ett staket till våren?? eller som du själv skriver buskar...inte kommer väl grannen att skotta sönder dina buskar...eller?

15. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg

Om du nu har pratat med grannen och han vägrar lyssna så kan man väl säga att grannsämjan redan är körd i botten. Skotta tillbaks snön. Kan tyckas barnsligt men hellre det än att ringa till mamma (kommunen/polisen) och gråta i luren för att grannen gjort si och så. Annars tar du till käppen... :)

"Den late och idioten mår bra av att ha käppen dansande på ryggen", gammalt kinesiskt ordspråk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.