Snö: Yr Av Vädret eller Nu Driver Du Med Mig

3k läst  11 svar

1. ricebridge
    Husägare Nivå 9
    Härliga snö...INTE. För oss som blir insnöade, på grund av att det yr igen så att drivorna blir knähöga just där vi ska köra.
    Jag tänker be om lite idéer på hur vi kan förhindra att det yr upp såna väldiga drivor.
    Låt mig förklara hur det ser ut (starkt förenklad skiss, ej skalenlig):

Snöskiss.jpeg

Som ni ser så bildas snödrivorna precis där vi ska försöka köra in och ut, dvs på läsidan, precis som det brukar vara. De värsta drivorna brukar hamna till vänster om lövträdsdungen, mitt i in- och utfarten. (Det bildas också mycket drivor till vänster om huset, men det blir inte samma problem; det är ganska lätt att skotta upp en gång för fotpassage där.)

Hugga ner träden är inte ett alternativ. Frågan är om det skulle hjälpa att förlänga och "höja" häcken till höger? Så att snön så att säga hinner stjälpas av innan den når fram till våran infart? (Till höger om häcken är det öppna landskap).

Om man planterar en ny häck utmed högra kanten på infarten, förvärrar man problemet? Om man planterar en på vänster sidan om infarten, får man då drivorna till vänster om denna istället, dvs infarten blir friare?

Vindskydd någonstans –*var?

Nåt annat som jag inte tänkt på?

PS! Alla förslag på temat Snöslunga, Traktor med plog, Snöblad på bilen osv –*tack, men inte just i den här tråden.

2. yonna
    Medlem Nivå 13
    Jag har satt en smal, 2 m hög, rödbokshäck i österläge längs gången och carport in i trädgården. Det är främst från öster vinden kommer hos mig. Det fungerar 80% av snötiden. Resterande tid får jag släda snön de få gånger det blir mängder av snö (sker inte varje år). Men jag bor ju kustnära i Skåne; snön kommer också hos mig genom blåst. Du borde kunna lösa det på samma sätt. Häcken tog ca 4 år att få upp i höjd genom extra vattning och komposttillägg. Boken växer rakare än avenboken och har mer blad kvar på vintern och som följaktligen hindrar snön.

Om du sätter häcken på bildens infart höger slipper du en hel del snö, åtminstone de närmaste metrarna. Vänstersida kan lämpligen användas för att bli av med snön de gånger du måste skyffla. (Jag har granne där så jag måste släda bort snön)

Redigerat 7 mar 16:11
  3. ricebridge
    Husägare Nivå 9
    Tack Yonna! Men anledningen till att jag frågar är – får man inte nya drivor på läsidan då?

4. S
    Medlem Nivå 3
    ricebridge gillar
  5. bax
    Medlem Nivå 10
    Endera är det till att stoppa snön, vilket är svårt, eller låta den blåsa förbi. Ligger grusplanen lägre än omgivningen? Eftersom snön lägger av just där.

6. T
    Medlem Nivå 9
    Min första tanke var också en häck eller mur eller något en bit ifrån grusplan, åt höger i bild. Men sen tänkte jag, blir det inga snödrivor vid häcken som ni redan har? Eller är den för gles kanske?
    Som bax är inne på vore topografin(?) intressant att få reda på. Dungens inverkan känns osäker då den tydligen är betydligt mindre i omfång än vad drivorna brukar bli...? I bredd alltså...

Nä, jag är ledsen, jag har inget bättre att komma med... ;)

7. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Snöstaket på strategiskt lämpliga ställen är väl lättast...

ricebridge gillar
  8. M
    Medlem Nivå 3
    Ett snöstaket är ju i princip en spalje. Åk till ett byggvaruhus och köp några meter billig sådan, sätt upp tillfälligt och kolla effekten.

ricebridge gillar
  9. ricebridge
    Husägare Nivå 9
  10. H
    Medlem · Nivå 14
    Mitt förslag är att plantera mera växtlighet på vindsidan av huset. Då stannar en del av snön där i stället.

11. yonna
    Medlem Nivå 13
    Precis: snön blåser inte igenom häcken; vinden blåser igenom på samma sätt som snöstaket. Men det är ju trevligare med häck! Men häcken hindrar naturligtvis inte snöfall utan vind! Då får man skotta.

ricebridge gillar
  12. ricebridge
    Husägare Nivå 9
    Jag undrar ju varför träddungen inte fungerar på samma sätt, utan närmast tvärtom. Men det kanske är för att den är för nära vägen?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: