3 609 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Snickeriförening kring Malmö regionen
Hej allesamman,
Jag letar efter en förening eller ett företag som mot en avgift kan erbjuda lokal samt verktyg för mig att bygga möbler. Kravet är att det ska finnas lite större maskiner såsom bord + band såg, rikt + plan hyvel etc. Jag har redan varit ute och hittat Lunds öppna verkstad samt Malmö makerspace som bägge flyttar till tillfälliga lokaler och därmed har lite svårt i facilitseringen av en funktionsbar träverkstad.
Min önskan är att hitta en likvärd etablering såsom: https://snickerikollektivet.se/ eller https://www.gyllenespiken.se/ men kring Malmö regionen
Tackar i förhand för alla tips
Mvh
Jag letar efter en förening eller ett företag som mot en avgift kan erbjuda lokal samt verktyg för mig att bygga möbler. Kravet är att det ska finnas lite större maskiner såsom bord + band såg, rikt + plan hyvel etc. Jag har redan varit ute och hittat Lunds öppna verkstad samt Malmö makerspace som bägge flyttar till tillfälliga lokaler och därmed har lite svårt i facilitseringen av en funktionsbar träverkstad.
Min önskan är att hitta en likvärd etablering såsom: https://snickerikollektivet.se/ eller https://www.gyllenespiken.se/ men kring Malmö regionen
Tackar i förhand för alla tips
Mvh
Hej! Helt märkligt att ingen svarat dig på ett år! Jag är i liknande situation som du. Behöver verkstad och pelarborr för idéer jag vill genomföra. Har saknat i flera år, men nu hade jag ett konkret enkelt projekt jag vill göra. Något är så skevt, med tiden eller systemet vi lever i. Det går inte att vara en fri kreativ själ, du måste starta eget. Om du inte sett det så har de iallafall öppnat i Lund på torsdagar och helger. Men en får ta materialet med själv och så kostar det 100 kr i månaden, plus kostnad för resan då.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Hu?J Jenny X skrev:Hej! Helt märkligt att ingen svarat dig på ett år! Jag är i liknande situation som du. Behöver verkstad och pelarborr för idéer jag vill genomföra. Har saknat i flera år, men nu hade jag ett konkret enkelt projekt jag vill göra. Något är så skevt, med tiden eller systemet vi lever i. Det går inte att vara en fri kreativ själ, du måste starta eget. Om du inte sett det så har de iallafall öppnat i Lund på torsdagar och helger. Men en får ta materialet med själv och så kostar det 100 kr i månaden, plus kostnad för resan då.
Vad är konstigt med det? Det kanske inte är någon på det här forumet som har ngt tips om en förening som uppfyller ovanstående 'krav'-spec. (Förutom de två som TS redan hittat).
Och varför måste man starta eget? Tror de flesta av oss som hänger här snickrar som privatpersoner, i garage/källare/lägenheter. Går utmärkt att var en fri kreativ själ då.
Ang maskiner man måste ha så handlar det alltsom oftast om att man 'villhöver' inte behöver..
Häng med på något som lokala studieförbunden eller byggnadsvården arrangerar. Då kommer du träffa folk som kanske vet ställen du söker.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvården"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Hej där. Jag är i liknande situation – behöver (gärna kollektivt) utrymme för bla snickeri och liknande. Har för övrigt en del maskiner – är på väg att lämna hus med egen liten enkel verkstad för att flytta till lägenhet. Det här med Lund, vad är det för ställe som öppnat där?J Jenny X skrev:Hej! Helt märkligt att ingen svarat dig på ett år! Jag är i liknande situation som du. Behöver verkstad och pelarborr för idéer jag vill genomföra. Har saknat i flera år, men nu hade jag ett konkret enkelt projekt jag vill göra. Något är så skevt, med tiden eller systemet vi lever i. Det går inte att vara en fri kreativ själ, du måste starta eget. Om du inte sett det så har de iallafall öppnat i Lund på torsdagar och helger. Men en får ta materialet med själv och så kostar det 100 kr i månaden, plus kostnad för resan då.
Hej alla snickerisugna! Jag känner till två stycken snickeriföreningar med utrustade verkstadslokaler i Malmöområdet. En heter Palmgatans kollektivverkstad och kontaktuppgifter finner ni genom att googla. Den andra heter Träslöjdarna och söker för närvarande fler medlemmar. Ring styrelseordföranden Rolf på 0702824287 och hör med honom.
Redigerat:
Stället i Lund heter Lunds öppna verkstad.M Mikaojtsivkm skrev:
Jag pratade om Lunds Öppna Verkstad https://lundsoppnaverkstad.se/#introM Mikaojtsivkm skrev:
Såg nu att du fått svar från #AlDente dessutom ännu fler tips
Tackar för återkoppling! Mkt bra
Ny ordförande i Träslöjdarna är Ove R. med telefonnummer 0705906631. Ring honom om ni vill veta mer om föreningen och om medlemskap. I skrivande stund finns det ännu några lediga platser.A AlDente skrev:Hej alla snickerisugna! Jag känner till två stycken snickeriföreningar med utrustade verkstadslokaler i Malmöområdet. En heter Palmgatans kollektivverkstad och kontaktuppgifter finner ni genom att googla. Den andra heter Träslöjdarna och söker för närvarande fler medlemmar. Ring styrelseordföranden Rolf på 0702824287 och hör med honom.
Hade varit trevligt att förstå vad medlemskap kostar etc utan att man behöver ringa någon.A AlDente skrev:
Jag är intresserad av en sådan plats nämligen
Ove och Rolf låter för mig som män som bygger mer med trä än knåpar med uppdaterade hemsidor. Jag tror också på den något omoderna lösningen att lyfta luren.
Edit:
Ett annat tecken på att gubbarna är gamla är att det finns en grupp på facebook för verksamheten.
Edit:
Ett annat tecken på att gubbarna är gamla är att det finns en grupp på facebook för verksamheten.
Klicka här för att svara