Kanske inte ett verktyg per see men ändå.

När jag ska kapa en skiva t.ex. behöver jag dra ett pennstreck som guide.
Man kan ju mäta upp och markera på ett par punkter och dra streck med linjal eller motsvarande.

Men jag undrar om det finns någon låsbar linjal som man kan ställa in på ett specifikt avstånd och sedan dra utmed sidan på stycket och följa med pennan på slutet av linjalen.
Typ den där plastbiten som man sätter tumstocken i fast låsbar.

trattalask
Ritsmått/strykmått.

Ähh trea på bollen.

Ett annat alternativ är det som jänkarna kallar "clamping straight edge", en linjal eller skena med spännanordning under som kan fästas över skivor o dyl. Rätt populärt att använda med cirkelsåg också.
Har för mig att jag sett någon variant hos Bauhaus eller Hornbach. Annars kan det ju beställas från utlandet.

//Ronnie

Inte för att det var vad som efterfrågades, men en sänksåg gör de flesta skivsnitt på ett enkelt sätt.

M
Vill du ha ritsmått modell svinstort till skivor så är det rätt enkelt att tillverka själv i trä om man bara kan se till att få bitarna helt plana och raka.

Vid 100mm på talmetern finns ett hål som är som gjort för en stftpenna. ställ in rätt mått plus 100mm och stryk av. Ibland borrar jag upp hålet lite så att det går att använda en kulspetspenna istället.

mvh Findus

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Tack alla. Bra förslag och länkar.
Förstod att det fanns något men inte vad det hette.

Även jag söker ett strykmått, dock med blyertspenna för markeringen. Var i hela Härjedalen hittar jag ett sådant?

trattalask
Biltema har ett med blyertsspets, dock inte penna.

Det är ju jätteenkelt att tillverka själv om man inte hittar det i en butik men det brukar finnas i byggvaruhusen och andra som säljer verktyg.

Hej
Luna har ett strykmått som funnits i träslöjden med hållare för blyertspenna i evinnerliga tider. Kostar runt 175:- Sök på strykmått luna. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att ge dig länken.
mvh
/Thomas

Hemligt skrev:
Kanske inte ett verktyg per see men ändå.

När jag ska kapa en skiva t.ex. behöver jag dra ett pennstreck som guide.
Man kan ju mäta upp och markera på ett par punkter och dra streck med linjal eller motsvarande.

Men jag undrar om det finns någon låsbar linjal som man kan ställa in på ett specifikt avstånd och sedan dra utmed sidan på stycket och följa med pennan på slutet av linjalen.
Typ den där plastbiten som man sätter tumstocken i fast låsbar.
Ja, det finns sådana som är precis som "den där plastbiten som man sätter tumstocken" och som är låsbar. Jag har en i metall, tror jag köpte den på Axminster.co.uk för ett gäng år sedan.

Verkar inte helt lätt att hitta i butik men med hjälp av informationen här så kunde jag googla fram denna:
http://www.luna.se/artikel/5179957/23960107/
http://www.laitis.se/ritsmatt-strykmatt.html

Tyvärr så verkar jag inte kunna hitta så många fler modeller.

EDIT:
Och här är modellen från Axminster som jag tycker är riktigt bra, jag köpte ett par stycken med tillhörande stålskala som jag tror jag också skrev i tråden som länkades i inlägg #3.
http://www.axminster.co.uk/axminster-rule-stop-200047

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.