Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Snickarn har satt OSB ner mot betonggolv - risk för fuktproblem?

1. H
    Medlem · 29 inlägg
    Hej!

Har snickare hemma som inreder rum i källare. Ser under en av fyra väggar att det inte är någon papp ner mot det underliggande och nygjutna betonggolvet. Ska man vara orolig för fuktproblem här (att fukt sugs upp från betongen och bakomliggande leca (se bilder)?

Den röda väggen på bilden är den som saknar papp under. Det är en "innevägg" som alltså står på en rad med Leca-block. Övriga väggar har papp under.

Bör jag be snickarna att göra om under den "röda väggen" så att det läggs papp även där? (Se bild med grön markering och text "Bättre?").

Det återstår också ett lager med flytspackel (10-15 mm) för att få ett jämt golv. Antar att de kommer gjuta direkt mot väggarna (mot gipsen)

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Dalarna · 3 620 inlägg

SueCia

Medlem

Ja det finns en risk, jag monterade mina osbskivor 0,5 cm över betongytan så var det problemet löst

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 29 inlägg
    Tack för feedbacken. Man skulle kunna fräsa/såga av i nederkant - men ligger fortfarande mot Leca-raden i bakkant... (för mig)

Funderar på om jag ska säga till nu eller inte? Surt att "göra om" väggen men enklare nu än senare...

Redigerat 6 apr 10:16
  4. S
    Medlem · Dalarna · 3 620 inlägg

SueCia

Medlem
    jag är ingen expert men baserat på egna erfarenheter hade jag sagt till.

jag vet dock inte hur Leka fungerar med fukt så någon annan kanske kan svara bättre

• Laddar…
  5. K
    Medlem · 21 inlägg

kaolinlera

Medlem
    Jag skulle påstå hög risk

• Laddar…
  6. T
    Medlem · 106 inlägg

Tjrex

Medlem
    Jag hade inte brytt mig.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Västmanland · 2 341 inlägg

BSOD

Medlem
    Vi hade lite trä i källaren som var i kontakt med betong utan någon syllpapp emellan. Den har sakta men säkert typ ruttnat bort nedifrån. Men för oss har det har varit en extremt långsam process som tagit årtionden.

Beror säkert enormt mycket på hur dränerat huset är, vilken temp man har inomhus med mera. Jag kan inte bedöma hur riskabelt det är, men det känns fel i ryggraden att ha trä I direktkontakt med lecablock/betong.

• Laddar…
  8. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 845 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Du får inte ha trä mot betong/leva utan något emellan.

• Laddar…
  9. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 600 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Risken i en innervägg känns rätt liten, men å andra sidan så finns den och insatsen just nu att skruva ned dem, lägga syllpapp och skruva tillbaka är så pass liten att det inte finns minsta orsak att strunta i det.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 29 inlägg
    Tack för all feedback - uppskattas :)

Ringde och pratade med snickaren om det. Han stod på sig att det inte behövs då det är en innervägg...
    (han sa att man givetvis kan skruva ner och göra om men tyckte inte det var nödvändigt)

Tog fram min gamla byggteknikbok från -89. Står inte helt tydligt gällande inneväggar. Ytterväggar är dock omnämnda specifikt (och inte minst träreglar). Nu gäller det plåtreglar men även OSB är då är organiskt...

Helt klart så vore det bästa att ha papp under men frågan är om jag orkar stå på mig. Känner 50/50 just nu.

11. B
    Allvetare · Stockholm · 9 422 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Byt nu, så slipper det gnaga på dig.

12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 976 inlägg
    Saker blir inte fuktigt bara för att det nuddar betong.

Det ligger cellplast under som som kommer motverka fuktvandring och det är värme i golvet som kommer hålla golvet varmare än omgivningen så länge vattnet cirkulerar => ingen fukt vill in.

för egen del har jag mer cellplast under och kapillärbrytande skikt och en åldersbeständig plast under samt på sidorna av betongen. Utöver det cirkulation på golvvärme året runt. Min platta betraktar jag som helt torr.

plattan i detta fall har eventuellt inte lika bra förutsättningar men jag skulle nog bli lite förvånad om det blev problem.

13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 976 inlägg
    Om man ändå vill göra något, ta en multimaskin och ta bort en millimeter i botten på skivan utan att skruva ner den, borde vara fixat på 10min.

14. J
    Medlem · Dalarna · 88 inlägg

Joak

Medlem
    Det ska finnas springor runt om så skivan kan röra sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.