Byggahus.se

Snickarglädje med PAX / KOMPLEMENT

1. zombieboy
    Medlem Nivå 5
    Tror ni att en händig snickare kunde såga till PAX / KOMPLEMENT så att den passar in i ett utrymme en bifogad ritning?

Antar att man måste vara fiffigast när man sågar dörrarna.:confused: Låt säga att den ena är 500 mm, då kan bara den andra bli 450.

Detta är i en källare och det kanske inte ser så tokigt ut :D om man sågar/ gör smalare den vänstra dörren dvs de blir inte lika breda?

Givetvis måste man såga av totala bredden 50 mm eftersom utrymmet inte är 1000 utan 950.

Det kanske är svårt att borra i spånskivorna så man kan sätta dit dom där runda fästanordningarna i aluminium som man skuruvar på för att fästa spånskivorna med varandra?

(notera att den inte är helt skalenlig men måten är korrekta)

Dvs den maximala djupet är 510 mm och bredd 950 mm , höjd 2000 mm hög.

Alternativ att man bara köpte dörrar och satte in någon kläd-galje-pinne och hyllor själv?

Helt enkelt, vad tror ni blir enklaste och snyggaste lösningen?
    Vill ha klädhängare och hyllor/lådor.
    Det enda som inte går att ändra på är utrymmets mått.

Jag antar att det går mycket snabbare att utgå från en stomme på IKEA än att gå och köpa ihop "råvaror" själv dvs omålade spånskivor osv.

Jag är intresserad av att köpa Er lösning omgående!!!! :D

2. Snorunge
    Medlem Nivå 9
    Skulle du göra det själv eller anlita någon? För det verkar vara fanerat och då blir det ju lite knepigare att få det snyggt.

Annars finns företag som gör måttbeställda gaderobsdörrar i önskad modell, träslag och färg. Gaderobsstommen kan man göra i vanlig MDF.

3. U
    Medlem Nivå 5
    Jag gjorde ett litet projekt som byggde på lite spillbitar från ikea som var laminerat och testade en teori att få snittet bra. Jag har ingen supersåg ala festool utan ok hobbysaker. Jag satte på ett bra blad på sticksågen och körde en liten bit utanför strecken så att det inte skulle flisa sig. Spännde sedan upp en rak bräda som jag kunde ha som stöd för överhandsfräsen, och det blev superbra. Sedan så kan man ju stryka på list å döva kanten med sandpapper om den är synlig. Är man bara noggran så blir det bra och som vanligt så testa på en spillbit.

4. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    Jag brukar kapa ner garderober till folk och tillverkar oftast dörrar i mdf som jag lämnar in till sprutlackering.Detta är inga problem .
    Dock kan man inte kapa ner all inredning på djupet eftersom endel går på kullagerförsedda glidskenor osv.

Om du gör det själv så gör så här:

skär ner topp botten och sockel med cirkel och kapsåg.skär bakstycket lika mycket.skall du göra skåpet grundare får du även tänka på att återställa falsen baksida stomme för bakstycket.Eftersom dom kommer att stå jämte varann skär du smartast i det vänstra skåpets högra sida framifrån sett och i det högra skåpets vänstra sida.När du skall skruva ihop dem använder du ikeas beslag utom där du skurit.Där ersätts beslagen med 4st långsmala skruv förr att hålla ihop stommen,Dörren skärs ut 4mm mindre i bredd än vad stommens nya bredd är.Detta kan göras i mdf.
    skaffa ett 35mm borr med bottenskär för att borra för gångjärnen.Luckorna kan rollas med filtroller alt.sprutmålas.

Redigerat 31 mar 2009 23:50