Byggahus.se

Snickaren har skruvat i ny diskbänk

1. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    2 saker. Den ena är att skadan kan förvärras avsevärt längre fram. Om det är en yta där man regelbundet och ofta lägger tyngre saker som kastruller exempelvis, gjutjärnsföremål m.m., så kommer just den upphöjda punkten att slitas och åter slitas väldigt, väldigt snabbt. Stora delar av tyngden och slitaget kommer därmed att hamna på just den punkten och det kan till slut slitas hål i materialet, lite beroende på plåtjockleken. Det kan nog ta några år, men ganska irriterande om det händer.

Den andra saken är att detta är ganska enkelt. Det finns bara 3 alternativ här, såvida man inte bara kan blunda för det och leva med det utan ersättning.

1. Kräva att allting åtgärdas så det blir som 100% nytt och minst lika bra. Det skall alltså överhuvudtaget inte synas att något har hänt där.
    2. Kräva att snickaren återställer, och mena på att ifall det inte blir 100% så får det betalas ersättning lite beroende på hur långt ifrån 100%-igt slutresultatet blir. Och då måste man verkligen veta hur mycket man skall kräva.
    3. Låta det vara som det är, men kräva ersättning för skadan. Här måste man också verkligen veta hur mycket man skall kräva.

Så mycket svårare än så är det ju inte vad gäller valmöjligheterna :)

Personligen hade jag liksom nöjt mig med att få 10.000 kr och att snickaren låter det vara som det är. Då slipper han köpa ny diskbänk för 16.000 kr och är sedan fri. Alternativt att han arbetar av dessa 10.000 kr på något annat man ändå behöver ha åtgärdat.
    Men jag hade kanske också nöjt mig med att han åtgärdar det så att det blir så bra det kan bli, kanske 93% av perfekt tillstånd, och upp till det en ersättning på 2.000-3.000 kr.

Är han inte nöjd med kraven, så är det bara till att beställa en ny för 16.000 kr, plocka bort det gamla, och installera det nya, till en total förlust av kanske 20.000 kr.

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Vi får se vilket besked TS får och att det återmatas här i tråden.
    Sedan har vi här tyckt allt från att "låt det vara" till "bara att byta ut";)

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Engelska hjulet är ett verktyg som används för att forma en rak plåt till en böjd genom att föra plåten fram och tillbaka mellan två hjul om man vill beskriva funktionen enkelt.

Det är fullständigt omöjligt att åtgärda dom där skadorna genom att använda det verktyget.

Jag är utbildad bilplåtslagare, och hade diskbänken varit tillverkad i vanlig bilplåt hade skadan varit enkel att åtgärda till 100%, men olackerad rostfritt stål...jag tvivlar på att det är möjligt att få acceptabelt bra iaf i mina ögon.

4. V
    Medlem Nivå 1
    Jo.. visst GÅR det att laga..
    Men då måste diskbänken tas loss från bänkskivan..
    Sen är det en fråga om värmning och sträckning tills den är rak och sedan bearbetning för att få hela den släta ytan att se homogen ut igen..
    Jag hade nog löst det om det hade varit min egen diskbänk och mitt eget misstag, men hade jag betalat någon för att utföra ett sånt här arbete hade jag krävt att denne någon fixat nya grejer..

Har jobbat med rostfri tunnplåt, både svetsning och riktning, i flera år tidigare och hade vi haft den här formen av skada på en detalj i produktionen hade den kasserats..

5. T
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag kan vara enig i att allt går att lösa - det är bara en fråga om vad som är ekonomiskt försvarbart.
    Det är en sak om man gör det åt sig själv utan att behöva ta hänsyn till timkostnaden, men något annat om man ska göra det åt en kund och kunna lämna garanti på jobbet.

Hade diskbänken i det här fallet varit nåt eller några år gammal har också stor betydelse, men då den är helt oanvänd...nja, det är i min värld oerhört svårt att räkna hem ett sånt jobb.

• Laddar…
  6. N
    Medlem Nivå 1
    Snickaren måste naturligtvis se till så att de fel han gjort skall åtgärdas, förmodligen med en ny diskbänk.
    Hoppas du inte betalat fakturan ännu

• Laddar…
  7. loka1
    Renoverare Nivå 4
    Bra sammanfattning :)
    Snickaren och jag har hela tiden haft en bra kommunikation och det fanns egentligen aldrig en tvekan hos mig att han inte skulle göra rätt för sig.

Snickaren har erbjudit sig att antingen byta ut mot en ny eller kompensera med avdrag på jobbet. Vi får se vad det blir, men den biten måste ju inte diskuteras vidare här, så känner jag iaf!

• Laddar…
  8. Bästa svaret

Å
    Medlem · Nivå 2
    Det går alldeles utmärkt att åtgärda sådana bucklor/skador som Du visar bilder på. Hör med någon som är proffs på att tillverka
    Hör med något företag som är proffs på rostfritt stål; typ J G Rostfria i Arninge Täby, www.jgrostfria.se .Troligen måste de dock ta med sig diskbänken till sin verkstad. De är mycket duktiga på rostfri plåt! Lycka till!

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 4

Jag har själv gjort ett mycket dyrt misstag en gång vilket resulterade med rasad motor på en bil. 3 dagar innan julafton när kunden skulle iväg på en lång tripp.
    Jag körde över 40mil för att hämta en lågmilad motor dagen efter. Jobbade i princip dag och natt. Och natten till julafton blev jag färdig och kunden kunde på morgonen köra sin tripp. Enda han betalade för var servicedelar
    Allt annat tog jag. Gör man misstag så ska man rätta till det oavsett kostnad. Gör om gör rätt

10. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Låter kanon ju! (y)

Vore bra om du kunde återkoppla om hur det slutade, vilken lösning ni kom överens om. Det är bra att veta för framtida fall och underlättar för nästa person som har liknande problem som dig. Är bland annat det forumen här handlar om, att hitta lösningar på problem, och då underlättar det avsevärt om man känner till utfallet :)

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 4

Då har du inte sett och lärt dig allt. Sett med egna ögon hur hojbyggare formar skärmar i rostfritt.

12. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Du missuppfattade tydligen helt vad jag skrev.
    Skulle du bytt motor om du repat blocket?

TS ska naturligtvis ha en fullt funktionell diskbänk, liksom din kund skulle ha en full funktionell bil. Men om det blir en mindre skada på bilen är det kanske rimmligare att du ersätter skadan än att byta ut bilen.

Vad jag menar är att skadans konsekvenser måste vara större än varans värde innan det är rimligt att kräva byte.

• Laddar…
  13. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Just det där är så svårt från fall till fall. Vem skall avgöra konsekvensernas värde exempelvis?
    Finns vissa människor som inte bryr sig om utseende och materiella saker överhuvudtaget. Det är klart att för någon sådan person så spelar det mindre roll om det är ett stort hål rätt igenom diskbänken och den är sedan lappad med en plåtbit som är limmad på med silikon, då de kanske rent av själva hade använt en sådan lösning.

Sedan finns de där superpetiga människorna som praktiskt taget är beredda att ta sina liv bara för att där är en mikroskopisk repa på ett ställe som dessutom är dolt under ett skåp, men de mår så dåligt av vetskapen om repan i sig, att de går runt deprimerade dagarna i ända med självmordstankar.

Sedan finns alla möjliga nyanser däremellan.

Personligen tycker jag utgångspunkten skall vara att allt skall återställas till det skick som har varit från början om kunden kräver detta, med viss åldersavdrag. Så om vi pratar om en splitter ny diskbänk, som kanske har kostat 16.000 kr, som i detta fall, så är det fullt rimligt att man skall få full 100%-ig ersättning. Annars förlorar man ju själva grejen att skaffa nytt. Då kan man likväl köpa begagnat med anledning av att hantverkaren förmodligen ändå riskerar att skada grejerna, lika bra att inte skaffa för fina saker då.

Sedan är det ju naturligtvis tråkigt för hantverkaren, men då kanske han skall teckna någon sorts drulleförsäkring om det nu ens finns något sådant för hantverkare :D Eller helt enkelt vara noggrannare nästa gång.

Tacka vet jag att bygga själv, då slipper man alla dessa problem! :D

14. Martin_B
    Medlem · Nivå 15
    Sedan kan man fråga sig, vad är den här skadan värd? Eller rättare sagt, vad kostar det att åtgärda den skadan.

För det är precis det allt handlar om här. Hantverkaren skall kunna endast ersätta vad skadan kostar att åtgärda så skicket blir som det var före skadan, eller bättre (dock aldrig sämre). Han skall inte behöva köpa en ny diskbänk för 16.000 kr bara för att kunden vill detta. Kan han återställa till hur det var före skadan till en billigare peng, skall det vara upp till hantverkaren.

Sen om det går att åtgärda för en 500-lapp, eller om experterna säger att - tyvärr, diskbänken måste bytas ut helt - är egentligen sedan hantverkarens problem.

Man skall självklart inte kunna kräva att diskbänken bara byts ut, utan att ha provat andra alternativ först i det fall hantverkaren vill försöka. Naturligtvis skall den som har orsakat felet få tillfälle att avhjälpa detta.

15. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Som andra säger. Ta en diskussion med snickaren. Sen är det upp till dig om du kan leva med ett prisavdrag eller om du vill ha det utan skavanker. Rostfri plåt är svårt att få bra igen. Speciellt när det inte handlar om mjuka skador.