Byggahus.se

Snickaren har skruvat i ny diskbänk

1. D
    Medlem · Blekinge · 133 inlägg

danjac

Medlem

En riktigt duktig plåtis bör kunna fixa det om man har den lös. Även en bilplåtis som har engelska hjulet etc kan trolla bort det.

I vilket fall så blir det en kostnad och en självklarhet för mig är att snickaren står för det. Gör om gör rätt

2. D
    Medlem · 29 inlägg

DrLudde

Medlem
    Den är inte blåanlöpt för all framtid.

betning, eller slipning/polering löser det.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholm · 3 161 inlägg

Paxman

Medlem
    Vad du än gör, gör inget själv!!!! Så fort kunden försöker fixa något själv, som gäller en reklamation, så är reklamationsrätten förverkad.

Du har fått råden i tråden redan; påpeka felet för snickaren omgående (vilket du ju redan gjort) och säg att du inte accepterar att din nya diskbänk är förstörd. Låt snickaren återkomma med hur han tycker detta ska lösas. Sen är det helt upp till dig att avgöra vad du kan leva med.

Personligen hade jag inte accepterat något annat än en ny diskbänk i och med att det kommer vara omöjligt att åtgärda skadorna utan att det syns att de varit där. Du/ni ska leva med diskbänken flera gånger varje dag under många år, och finns spåren kvar efter snickarens misstag så är det det ni kommer tänka på...inte hur härligt det är med ett renoverat kök. Den känslan är väldigt mycket värd.

4. R
    Medlem · 2 631 inlägg

RoBo

Medlem
    Förstår inte alla dessa tips på att åtgärda. TS skall ju inte behöva göra något mer än att reklamera, ganska uppenbart fel.

5. Okarlsson
    Renoveringsnovis · 801 inlägg

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Men dåså den som köper denna bänk av snickaren för 2000 på blocket får helt enkelt testa med värmepistol eller kolsyreis efter lite hamrande se om den återfår sin originalform

• Laddar…
  6. Okarlsson
    Renoveringsnovis · 801 inlägg

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Såklart inte, men den ska ju inte slängas på tippen? Kanske kan TS sätta den i tvättstugan eller så säljer snickaren den på blocket. Oavsett så måste ju någon person någon gång laga bänken.

7. R
    Medlem · 2 631 inlägg

RoBo

Medlem
    Jo men ointressant egentligen vad snickaren gör med den. Vet av erfarenhet att det i princip är omöjligt att åtgärda.

8. N
    Medlem · 17 inlägg

NU86

Medlem
    Drabbades av en nästan exakt likadan skada på en diskbänk från decosteel. Hos oss såg snickaren (ej ägare till firman) det direkt och frågade hur vi ville göra. Dom hade ute två plåtisar innan vi fick vetskap om det och plåtisarna sa att det inte fanns något att göra, i en rostfri diskbänk går det inte att få skadan ogjord.

Då det skulle hamna under vårat diskställ sa vi att vi kunde leva med det mot att byggfirman utförde cirka 8h (tror det hade gått fortare) arbete gratis vilket motsvarade cirka 4500kr för oss med deras timpeng. En ny diskbänk kostade cirka 14000kr vill jag minnas.

Men när ägaren till byggfirman fick vetskap om skadan sa han direkt att den skulle bytas. Hans rykte över att lämna över sig bra utförda jobb var viktigare än pengarna. Sådan yrkesstolthet skulle alla hantverkare ha.

9. A
    Medlem · dalarna · 1 850 inlägg

ArneTW

Medlem
    Frågan ligger ju inte i juridik-delen...
    Så jag antar att TS inte har något emot att få lite tips om vad som kan göras...

/ATW

10. D
    Besserwisser · E · 14 435 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag tycker att väldigt många här har en väl extrem syn på vad man kan kräva. Msn kan inte kräva åtgärder som inte är ekonomiskt rimliga. Hur många skulle köpt en ny diskbänk om de gjort skadan själva? Jag skulle i alla fall inte värdera den skadan till 16kkr. Jag tror inte rätten gör det heller. Det går absolut att göra skadan mindre synlig.

11. J
    Husägare · 2 115 inlägg

Johan456

Husägare
    Jag tycker du har fel. Självklart ska bänkskivan bytas, det är ingen tvekan. Hade jag ägt företaget hade jag frågat hur TS vill göra, kompensation eller ny. Sånt händer och då löser man det. Sådana saker får man räkna med som företagare.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · örebro · 975 inlägg

daugaard

Medlem
    och det går även att "trolla" bort. om det hade varit hål så hade det kunnat svetsas och fixas till så det inte hade synts. det är bara att anlita en magiker eller tex en duktig rörsvetsare. frågan är vell mera vad som är billigast. ny eller att reparera.

13. F
    Medlem · Ångermarlandslän · 41 inlägg

Fdriver

Medlem
    Självklart ska du ha en ny diskbänk, snickaren har försäkringar får sånt här och visst så går den att laga hjälpligt med metallen är sträckt och för att få samma ytfinish som den diskbänken du betalade 16 tusen får du inte, hur bra än plåtslagaren är.

14. B
    Medlem · Dalarna · 19 inlägg

Brevduva

Medlem

Går aldrig att få detta bra eftersom det är spetsig skruv som skadat plåten, har du otur så är det hål efter ett halvår och då blir det ditt problem istället för att få det utbytt via snickarens försäkring om ni gör upp om nån tusing i rabatt...

15. B
    Medlem · Dalarna · 19 inlägg

Brevduva

Medlem
    Skulle va kul att se den plåtis som stoppar in en diskbänk i Engelska hjulet.... mycket kan man göra där men knappast en diskbänk/ho med dess djup

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.