Byggahus.se

Snickaren har skruvat i ny diskbänk

1. Hemmakatten
    Medlem · 11 628 inlägg
    Vi fick ett mycket litet hål i vår köksö, kvalitetslaminat med diskho i. Hålet var väldigt nära diskhon och vi menade att det var risk att väta skulle tränga ner inunder laminatet. Hantverkarnas fel. Fick en ny utan någon som helst diskussion. Bänken kostade 28kkr, år 2007, men hantverkaren självrisk på sin försäkring var ca 9kkr.

2. Okarlsson
    Renoveringsnovis · 803 inlägg

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Det får man ju säga är bra och rimligt hanterat. Antar att det fanns risk att fukt skulle tränga ner, så det va både estetik och funktion i det fallet

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 628 inlägg
    Undrar om inte plåten i TS diskbänk blivit så uttöjd och tunn att det riskerar att bli ett hål där?

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 955 inlägg

AndersS

Medlem
    Jag ger det motsatta svaret, sätter jag in en ny diskbänk för 16 kSEK hade jag inte accepterat de här bulorna, ser bedrövliga ut och går knappast att få bra då plåten blivit uttöjd.. Tråkigt för snickaren håller jag med om.

Sedan förstår jag nog inte ditt följande inlägg vad det avser;
    "Utmaningen ibland är att kapital står i motsats till att agera seriöst. 16k kan ju vara skillnaden mellan semesterresa eller camping"

5. Okarlsson

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Ursäkta om jag va otydlig. Det jag menar i att man kan vilja göra rätt för sig men inte anser sig ha råd. En del egenföretagare (som jag tolkar det att detta är) har det ju inte asfett och 10k i självrisk är en hel del pengar. Det behöver man såklart inte bry sig om som köpare om man inte vill.

6. Okarlsson

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Jag tror tvärsom att med något så enkelt ett mothåll bakom och en kulhammare så kan du få det acceptabelt. Kanske att man värmer lite med Brulée-brännaren först. Blir ju aldrig nyskick med det är bra timpenning på att försöka.

• Laddar…
  7. A

AndersS

Medlem
    De flesta diskbänkar har väl idag hellimmade våtbeständiga spånskivor undertill, åtminstone den jag installerade i våras.

8. Okarlsson

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Jag tänkte bara på den som va baktill, missade den under. Hur lyckades han ens med det? Ska man ändå testa kan man ju antingen borra ur 5mm i skivan där skruven sitter och göra likadant med typ baksidan av borret som mothåll. Eller testa om spånskivan fungerar som mothåll

9. A

AndersS

Medlem
    Jag som kund kan inte och ska inte hantera egenföretagares privatekonom huruvida gjorda felaktigheter påverkar ev. möjligheter till "semesterresor " utan den tjänst som levereras och gjorda felaktigheter. Nu börjar vi bli väldigt OT i diskussionen.

10. Okarlsson

Okarlsson

Renoveringsnovis
    Håller helt med! Det har man inte med att göra men det kan vara bra att ha i bakhuvudet så man inte blir förvånad när även den mest seriösa hantverkaren inte vill göra rätt för sig. Det är alltid min inställning att noggrant tänka igenom hur motparten kan tänkas reagera när man ska lösa sånt här. Min erfarenhet är att det brukar gå väl om man även när det uppstår konflikt antar att motparten vill göra rätt för sig men av olika anledningar inte kan, istället för att som många för anta att de är "dumma i huvudet" eller dylikt. Då kan man ofta förlikas på konstruktiva sätt så alla blir nöjda, och det är nyckeln till ett långt och lyckligt liv ;)

11. L
    Medlem · Norrbotten · 1 946 inlägg

Lutte

Medlem
    Det där går tyvärr inte att få til bra, metallen är sträckt till bristningsgränsen.
    Och sen är det en väldigt skarp skada.

Om man värmer och börjar banka så kommer det först bli fula märken från hammaren sen om man värmer lite väl så kommer det bli färgförändringar i det rostfria vilket innebär att man behöver köra med trissa och det i sin tur gör att finishen är sabbad.

Nä bara att byta rasket.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

Langos

Medlem
    Man skruvar inte genom ens en halv millimeter tjock rostfri plåt, det är svårt att borra i till och med, så risken att det blir ett hål är obefintligt. Dock är det mycket svårt att "rikta" rostfritt stål, det är inte som bilkaross. Osannolikt att skivan går att återställa...

Värmer du kommer plåten bara bli missfärgad, det är kanske möjligt att med kulhammaren få ner bulan men den borstade ytan borde ju bli förstörd.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 69 inlägg

tanker

Medlem
    Och när du använt bänken ett tag så kommer kanske fler skruva krypa upp, om han inte byter ut alla till kortare.

14. F
    Medlem · 200 inlägg

frityreldarn

Medlem
    Skriv ut fotografierna, ta med de till den duktigaste bilplåtslagaren du kan hitta (kolla med försäkringsbolag, de kan nog ha tips på vem som är duktig, de brukar försöka ducka kostnader) och åk dit och visa. Han kanske kan komma dit o knacka ett par timmar.
    Dock kommer du troligen inte få exakt exakt samma yta just där hammarslagen varit. Men plåtslagaren kanske har tips.
    Och med bilplåtslagare menar jag inte den 25åriga grabben som byter plåtdetaljer på stans största bilverkstad. Prata med plåtslagarkålle som snart går i pension, som verkligen har lagat plåtskador.

15. Torbjörn Hugo
    Medlem · 1 inlägg

Torbjörn Hugo

Medlem
    Bor du i i Skåne så åk till Meca Teknik Valdemarsro/Bulltoftabanan, han kan trolla med rostfritt.
    http://www.mecateknik.se/

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.