Hej
Jag har anlitat en snickare som senare visade sig vara en lat lögnaktig oseriös person...
Jag vill isolera garaget men det har uppkommit mögel på visa ställen. Jag har försökt att tvätta bort med medel utan resultat. Som ni ser råspontet var redan angripen innan det kom upp i mitt garage, jag tror att snickaren stoppade pengarna som jag gav honom o åkte på soptippen o plockade lite skit för att dryga ut det...
Kan jag slipa bort möglen med planslip? Kommer det att ställa till för mig när jag isolerat klart? Jag vill inte att det ska växa svamp kolonier uppe i det nya garaget, snälla hjälp.
Jag har anlitat en snickare som senare visade sig vara en lat lögnaktig oseriös person...
Jag vill isolera garaget men det har uppkommit mögel på visa ställen. Jag har försökt att tvätta bort med medel utan resultat. Som ni ser råspontet var redan angripen innan det kom upp i mitt garage, jag tror att snickaren stoppade pengarna som jag gav honom o åkte på soptippen o plockade lite skit för att dryga ut det...
Kan jag slipa bort möglen med planslip? Kommer det att ställa till för mig när jag isolerat klart? Jag vill inte att det ska växa svamp kolonier uppe i det nya garaget, snälla hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Råspont är skitvirke som torkas/behandlas minimalt pga kostnad, det brukar typ se ut sådär och ibland blir det värre. När jag byggde mitt garage fick jag mögel på ungefär 1/20 brädor men det torkar och möglet dör och det kommer det göra för dig med.
Värre är det att du inte har någon luftspalt om du vill isolera.
Logga in
Skapa konto
Har kört nu med grov papper på planslip det börjar ge sig men luktar beskt som fan...Rickard. skrev:
Råspont är skitvirke som torkas/behandlas minimalt pga kostnad, det brukar typ se ut sådär och ibland blir det värre. När jag byggde mitt garage fick jag mögel på ungefär 1/20 brädor men det torkar och möglet dör och det kommer det göra för dig med.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nu är de som såhär att mögelsporer finns överallt i luften - vid rätt förutsättningar (fukt primärt, men även rätt temp) så börjar de växa. Här har de börjat växa, det är inte farligt. När ditt bygge är klart kommer de inte vara fuktigt och inte rätt temperatur, och de växer inte vidare.
Att "slipa bort" är bara för syns skull. Eftersom du ska ha isolering som täcker fläckarna så är de lugnt.
Att "slipa bort" är bara för syns skull. Eftersom du ska ha isolering som täcker fläckarna så är de lugnt.
Om tanken är att isolera taket så måste en luftspalt tillverkas . Inluften till denna luftspalt är mellan ytterpanelen (längst upp) och insidan av råsponten .A Alexiee skrev:
Utluften blir vid nocken av taket , om det är ett sadeltak , annars vid högsta punkten .
Mao. isoleringen skall aldrig ligga dikt mot råsponten, gör den det får du problem med fukt / mögelskador.
Vet ej vem som kommer att hålla i verktygen när det skall isoleras och sätta upp byggskivor .
Ett råd är att ej använda diffplast i ytterväggar / tak om du tänker spara på uppvärmningen .
Kör du diffplast är min temp + 16 grader på vinterhalvåret .
Finns även ångbroms variabel .
Ett råd är att ej använda diffplast i ytterväggar / tak om du tänker spara på uppvärmningen .
Kör du diffplast är min temp + 16 grader på vinterhalvåret .
Finns även ångbroms variabel .
Boracol är enklaste lösningen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Plast stänger in allting.Tomture61 skrev:
Kan bara hålla med de andra. råspont är skitvirke och jag fick mögel på vissa plankor på taket. jag sprayade boracol från insidan då jag är lite nojig mot mögel. Och som de andra säger har du ingen luftspalt mellan ytterpanel och tak. Den behövs när man sätter luftspaltskiva eller masonit med distanser mellan yttertaket och isoleringen
Sätter man plasten direkt vid skivan närmast uppvärmda rummet så behöver man inte ha så varmt. Sätter man till exempel plyfa bakom gipsen och plasten bakom plyfan så har man att skruva i utan att skada plasten vid behov. Det viktiga är att daggpunkten hamnar på rätt sida plasten.Tomture61 skrev: