Byggahus.se

Snickaren använde mögligt virke...

1. A
    Medlem · 89 inlägg

Alexiee

Medlem
    Hej
    Jag har anlitat en snickare som senare visade sig vara en lat lögnaktig oseriös person...
    Jag vill isolera garaget men det har uppkommit mögel på visa ställen. Jag har försökt att tvätta bort med medel utan resultat. Som ni ser råspontet var redan angripen innan det kom upp i mitt garage, jag tror att snickaren stoppade pengarna som jag gav honom o åkte på soptippen o plockade lite skit för att dryga ut det...
    Kan jag slipa bort möglen med planslip? Kommer det att ställa till för mig när jag isolerat klart? Jag vill inte att det ska växa svamp kolonier uppe i det nya garaget, snälla hjälp.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20230506_154515.jpg
    20230506_154530.jpg
    20230506_154600.jpg
    20230506_154552.jpg

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 5 005 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Råspont är skitvirke som torkas/behandlas minimalt pga kostnad, det brukar typ se ut sådär och ibland blir det värre. När jag byggde mitt garage fick jag mögel på ungefär 1/20 brädor men det torkar och möglet dör och det kommer det göra för dig med.

Värre är det att du inte har någon luftspalt om du vill isolera.

3. A
    Medlem · 89 inlägg

Alexiee

Medlem
    20230506_163103.jpg
    Har kört nu med grov papper på planslip det börjar ge sig men luktar beskt som fan...
    20230506_161021.jpg

Redigerat 6 maj 16:32
  4. A
    Medlem · Värmland · 2 007 inlägg

AG A

Medlem
    Meningslöst arbete. Möglet kommer att torka och dö. Om det fortfarande är lite svart efter det, så syns det ju inte när isoleringen är på plats.
    Men som sagts, glöm inte luftspalt.

5. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 4 049 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Din ytterpanel ser ut att ligga dikt mot råsponten :thinking:

6. S
    Medlem · 491 inlägg

SvanteC

Medlem
    Nu är de som såhär att mögelsporer finns överallt i luften - vid rätt förutsättningar (fukt primärt, men även rätt temp) så börjar de växa. Här har de börjat växa, det är inte farligt. När ditt bygge är klart kommer de inte vara fuktigt och inte rätt temperatur, och de växer inte vidare.

Att "slipa bort" är bara för syns skull. Eftersom du ska ha isolering som täcker fläckarna så är de lugnt.

7. A
    Medlem · 89 inlägg

Alexiee

Medlem
    Vad menar du med det? Du menar att det finns inget luftinsläpp mellan ytterpanelen och råsponten? Det har jag också funderat...

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 878 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Har du luftspalt/spikläkt mot ytterpanelen ? Vilken färgtyp är panelen målad med ?

9. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Om tanken är att isolera taket så måste en luftspalt tillverkas . Inluften till denna luftspalt är mellan ytterpanelen (längst upp) och insidan av råsponten .
    Utluften blir vid nocken av taket , om det är ett sadeltak , annars vid högsta punkten .
    Mao. isoleringen skall aldrig ligga dikt mot råsponten, gör den det får du problem med fukt / mögelskador.

10. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Vet ej vem som kommer att hålla i verktygen när det skall isoleras och sätta upp byggskivor .
    Ett råd är att ej använda diffplast i ytterväggar / tak om du tänker spara på uppvärmningen .
    Kör du diffplast är min temp + 16 grader på vinterhalvåret .
    Finns även ångbroms variabel .

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Stockholm · 594 inlägg

HenrikHuslöse

Medlem
    Boracol är enklaste lösningen.

• Laddar…
  12. Bananskalare
    Allvetare · Tullinge · 3 422 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Plast stänger in allting.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Stockholm · 934 inlägg

surfarn

Medlem
    Kan bara hålla med de andra. råspont är skitvirke och jag fick mögel på vissa plankor på taket. jag sprayade boracol från insidan då jag är lite nojig mot mögel. Och som de andra säger har du ingen luftspalt mellan ytterpanel och tak. Den behövs när man sätter luftspaltskiva eller masonit med distanser mellan yttertaket och isoleringen

14. B
    Medlem · 695 inlägg

BJohan

Medlem
    Det är nästan hopplöst att slippa mögel på råspont. Det finns råspontluckor som är förbehandlade med antimögelmedel. De används av många husleverantörer, t ex Fiskarhedenvillan.

• Laddar…
  15. Nissens
    Husägare · Göteborg · 8 741 inlägg

Nissens

Husägare
    Sätter man plasten direkt vid skivan närmast uppvärmda rummet så behöver man inte ha så varmt. Sätter man till exempel plyfa bakom gipsen och plasten bakom plyfan så har man att skruva i utan att skada plasten vid behov. Det viktiga är att daggpunkten hamnar på rätt sida plasten. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.