Kollade på "Äntligen hemma" och såg att den yngre snickaren använde PH1-bits. Kom att tänka på varför alla snickare kör med PH1-bits istället för PH2? På åtminstone gipsskruv och spånskruv är det ju PH2. Jag har själv jämt PH2 på min skruvdragare, men använder dock PH1-mejsel när jag skruvar för hand (för att handtaget är mycket mindre än på PH2 och då tar mindre plats i byxorna).

Sent from my HTC One X using Byggahus

Nu är jag inte snickare men jag brukar använda PH1 bits till PH1 skalle och PH2 bits till PH2 skalle. ;):D Vore jag professionell snickare hade jag säker tagit hammaren till båda. :o:cool:

• Gilla
runohm och 8 till
  • Laddar…
Det var inte en PHR2 (PH2R?) han använde då? Även kallad grabber-bits. R'et står för Reduced, alltså reducerad diameter.

img-rd-45135-16.jpg

Redigerat:
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Jag tycker det är helt fantastiskt att man lyckats röra till det så infernaliskt. Det är ju helt omöjligt att veta vilka kryssbits man ska använda ibland eller också har jag missat hur man gör?

storstark skrev:
Det var inte en PHR2 (PH2R?) han använde då? Även kallad grabber-bits. R'et står för Reduced, alltså reducerad diameter.
Ja, det kan jag ju faktiskt inte svara på. Alla snickare jag har jobbat med har inte kört med vanlig PH2 i alla fall. Brukar alltid vara en mindre bits som ser farligt lik ut PH1 och om man lånar deras skruvdragare så brukar inte bitsen passa perfekt. Jag har tagit för givet att det är PH1 då.

//Patrik

Nu har ju jag givetvis inte sett "Äntligen hemma", men zoomar de in så på skruvdragaren så det verkligen går att se exakt vilket bits som sitter i?

Men försöker man köra med ett PH1-bits i en PH2-skalle så kommer bitset bara att vispa runt, så det är inte ens lönt att försöka.

andersmc skrev:
Nu har ju jag givetvis inte sett "Äntligen hemma", men zoomar de in så på skruvdragaren så det verkligen går att se exakt vilket bits som sitter i?

Men försöker man köra med ett PH1-bits i en PH2-skalle så kommer bitset bara att vispa runt, så det är inte ens lönt att försöka.
Kring 1:17 min i klippet kör han med skruvdragare. Dålig bildkvalité på klippet, var mer tydligt på TV. För mig såg det ut att vara PH1 i alla fall, men det kan ju mycket väl vara PHR2 i såfall.

//Patrik

storstark skrev:
Jag använder nästan bara den där bitsen, tror mina PH2 ligger i princip oanvända. Tycker den passar bättre i skruvarna, tex montageskruv, spånskiveskruv m.m.

Det står på skruvkartongerna vilken bits som skall användas.

HandySmurf skrev:
Jo, det vet jag. Problemet inträffar i lådan med gott&blandat skruv.... :)

Ja då fungerar PH1 bra. Utom för TORX då kanske:)

HandySmurf skrev:
Ja, men framför allt så framgår det av själva skruvskallen.

Nu var jag tvungen att testa, och det är faktiskt så att det GÅR att skruva PH2-skalle med PH1, PZ2 och PZ1. Men det passar dåligt så i förlängningen så blir det bara att man sliter upp bitset snabbare och man kommer att förstöra fler skruvskallar.

jag är snickare och kör endast med ph2reduce tål inte dom andra feta rackarna.

P
Men i filmen så ser det ut att det är en rätt liten träskruv. Kan det inte helt enkelt vara PH1 skalle på den?
Sen detta om PH2R vs PH2. Jag är enkel amatör men använder också bara PH2R tycker den fastnar bättre i skruven än med vanlig PH2. Lättare att hålla i skruv och bits samtidigt också.

ImageUploadedByTapatalk1348598015.319493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett reducerat Ph2 ser rätt likt ut ett standard Ph1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.