Snickare som överfakturerar vad göra!

41k läst  236 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Friskolorna fick i genomsnitt 527:40 inkl. moms per lärartimme (ej lektionstimme) 2015 för grundskola. Det räcker till lärarlön, rektorslön, kurator, vaktmästare, lokalhyra, el, tele, bokföring, utbildningsmaterial och mat till eleverna mm. De får till och med så mycket över att det talas om att begränsa deras vinster.
    Så kan du inte överleva för 700 per timme ska du nog inte driva företag.

2. P
    Medlem Nivå 2
    När jag jobbade som anställd. Började vi 8:00 och slutade 17:15 och hade 75 min rast.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Medianlön för snickare 174 kr + 31,4% a-avgifter + moms = 285:-. Marginal 65:-. Ger med 5 anställda ett överskott på 65*5*8=2600 per dag. Om du då själv lägger 3 timmar på administrativt arbete och debiterar kund 5 timmar a 350:- så är överskottet 4350. Ca 265 arbetsdagar per år. Drygt 1150000. Dra bort 10% sjukfrånvaro, 1035000. Ta ut en lön på 450000 + a-avgift så finns det 445000 kvar till hyra, bokföring, el, tele, försäkringar mm. Själv betalar jag ca 200000 för det. Men då har jag en stor lokal i småstad. Lägg på 50% och räkna med 300000, då blir överskottet 145000 inkl. moms. 116 efter. Ta ut det som utdelning ovanpå dina 450000. Betala skatt och kolla om du klarar dig på de +380000 efter skatt.

4. Z
    Husägare · Nivå 6
    Och semesterersättning!

5. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Vad är medianuthyrningsgraden för ett litet företag med fem anställda? Inte 99-100% va? Om du har 94% jobb i ditt exempel så är vinsten/utdelning/marginal NOLL. Det är i min värld en firma som snart går i konkurs ..

• Laddar…
  6. findus42
    Medlem · Nivå 17
    Jag har ingifta släktingar med bakgrund som styrelseproffs och vd för större börsbolag. De menar att företag som kan fakturera 7 timmar av 8 är exceptionellt välskötta. Det gäller även enmansföretag har jag märkt.

Under lång tid plågade jag mig med att minut för minut bokföra all arbetstrelaterad tid.
    Delade in arbetstiden i kategorier och lade in allt i excell för att kunna ta fram pivottabeller och analysera verksamheten.

Tillverkning
    Montering
    Projektering
    Administration
    Div verkstad

Div verkstad är sådant som verktygsvård och utveckling av arbetsmiljön. Viss städning t ex av omklädningsrum och dylikt som inte direkt hör till arbete åt kund. Utbildningar bör ligga här. Inget av detta kan anses vara direkt debiteringbart.

Adminstration är adminstration. I min värld inte direkt debiteringsbart.

Det övriga, tillverkning, montering och projektering, är den fakturerbara tiden. Som effektivast var det 88%. Som sämst 86%. Så gubbjäveln har alltså rätt. Exceptionellt välskötta företag har en spilltimme av 8 ungefär. Det när de klockar varenda moment med tidtagarur...

Jag förstår också att det behövs väldigt lite för att effektiviteten skall sjunka längre ner. Att rasterna gärna drar över 10 minuter blir en halvtimme till per gubbe t ex. Eller att beställaren dräller runt på arbetsområdet och frågar och pratar oavbrutet minskar effektiviteten väldigt mycket. Att myndigheter som inte har en aning om vad vi gör tvingar oss att gå meningslösa kurser. Mm mm.

Mvh Findus

7. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Och vad sa dina pivotabeller? Hur många anställda har du?

8. W
    Medlem · Nivå 5
    Och semesterersättning till dina fem anställda? Kollektivavtalskostnader som ex premiepension? Dagar med endast 6-7h (eller mindre) beläggning på en eller flera anställda? Jag är inte hantverkare, och säger inte att hantverkares timpriser (alltid) är rimliga, men 350kr/h är definitivt för lågt, om man ska betala medianlönen du uppgett.

174kr/h, med 31,42% soc avg och en ungefärlig semesterersättning på 12% ger att kostnaden är 256 kr/h, sen är momsen 70kr/h om du tar 350 mot kund. Kvar är då 24 kronor/h som ska täcka administration, sjuklön, hyra, kollektivavtal inkl premiepension, bilar, osv, för att inte tala om lönekostnader dagar där det inte blev 8h hos kund. Med full beläggning blir det 24*8*5*265=254 400 kr på ett år som ska räcka till allt detta, och sådant som jag ev missat.

• Laddar…
  9. findus42
    Medlem · Nivå 17
    Större delen av den statistikförda tiden inga anställda. Som mest 4 personer utöver mig själv. Vilket reser en annan fråga.

Det är i stort sett omöjligt att få andra att leverera underlag till statistik som stämmer med verkligheten. Därför måste underlag med flera inblandade delvis basera sig på gissningar.

Det man kan veta något om är vilken lön andra anser sig vara värda. Den kan man jämföra med den fakturerbara tiden.

En intressant fråga som jag redde ut under den tiden var hur mycket tid städning egentligen tar i ett snickeri om det görs konsekvent och effektivt.

Många hävdar att de inte hinner städa. Men de har tid att trampa omkring i sopor.

Så... under ett år så började jag varje dag med att sopa alla golv och tömma alla spillådor.

Därefter kunde jag se i tidrapporteringen att ingen annan ägnade någon egentlig tid åt städning. Den totala tiden var mindre än 3% av arbetstiden.

Jag är fortfarande övertygad om att trampa runt i skit drar ner effektiviteten mycket mer än vad det tar att städa.

Den som låter bli städning för att spara tid har fel. Alltid och överallt.

Mvh Findus

• Laddar…
  10. J
    Husägare Nivå 7
    Dessutom är det inte 265 arbetsdagar på ett år, snarare 220. Där kan vi snacka om överdebitering om man fakturerar under semestern…:D

11. W
    Medlem · Nivå 5
    Fast under semestern har man förhoppningsvis vikarier?

12. Bowman
    Medlem Nivå 9
    Allt sånt är extremt komplext i verkligheten.
    Det finns många som alltid har så mycket att göra att dom aldrig hinner göra nånting.
    Har inte förmågan att prioritera osv osv.
    Många jobbar för att ha något att jobba med, men bryr sig inte om ”rotanledningen” till att dom gör jobbet. Dom jobbar reaktivt och inte proaktivt.
    För att inte tala om att jobba för sig själv, eller jobba åt någon.

Effektiva, lojala och medarbetare med en hög moral är extremt svårt att få tag på. Dessutom förändras individerna över tid åt alla håll.

Sen, inte direkt kopplat till detta kanske, men dessa diskussioner i allmänhet.
    Dunning Kruger tesen...
    Intressanta diskussioner dock :)

13. J
    Husägare Nivå 7
    Jo, men i så fall ska ju även deras kostnader läggas till ekvationen. Kostnaden för att ha en anställd innefattar även lagstadgad semester. Så den egentliga kostnadstäckningen baseras på ca 220 dagar, och om beläggningen är 85% så runt 1500 timmar per år som går att fakturera i det fallet. För en anställd som har 27 500 kr i månadslön så är årskostnaden drygt 465 000 kr enligt Verksamts kalkyl.
    https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad-en-anstalld-kostar?
    Det innebär 465 000 kr/1 500 = 310 kr/tim exkl moms.
    Och då är inga som helst kostnader för företaget inlagda.
    Tror rätt få företag har 0 kr i kostnad.

14. W
    Medlem · Nivå 5
    Tittar du på mitt tidigare inlägg så la jag på kostnader för semester där, en ungefärlig uträkning med 12% som motsvarar semesterlön. ;) Det kan givetvis diffa beroende på avtal etc, men ger en ungefärlig summa, och vikariernas kostnad har jag då räknat med är samma som ordinarie personal, med 12% sem.ers. men nu ska vi inte fastna i det, vi är ju båda överens om att puhnallens beräkningar missat en hel del.

Tillägg: vad jag menar är att du kan till och med ha 365 arbetsdagar per år, men du får personal- och semesterkostnader därefter. Problemet med puhnallens beräkningar är inte hur många dagar per år han räknar med, utan att han hoppar över utgifter, ffa semesterkostnadero och räknar med 100% beläggning.

• Laddar…
  15. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Det är ju lite kärnan av LEAN produktion - lika överallt hela tiden. Och det har man inte med skräp överallt som stör en.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: