Byggahus.se
A
Har inte läst hela tråden, men framgick det för TS att 700kr timmen var per hantverkare, eller var det totalt? Tycker att det är en viktig aspekt.

T Tågråttan skrev:
Det är så jobbigt när man hela tiden måste hänvisa till källan på amatörforum för att folk ska förstå, spring nu och köp tavlan så kan du låssas vara rik.

Det enda felet jag gjorde var att jag skrev Bauhaus när det skulle vara Hornbach. Sen fick jag modellen större som kostar 12900 kr på fel affär.

Den mindre modellen 120cm X 80 cm kostar 799 kr på Hornbach och 7900 kr på Vasahem
Den större säljer inte Hornbach längre!
.
[länk]
[länk]

Exakt samma tavla fast till två olika priser, det är det som kallas fri prissättning.:p
Jag fattar faktiskt inte vad du skäller om, eller vad ditt exempel skall påvisa. Du försöker hävda att en snickare, likt vasahem, på löpande har rätt att variera sitt pris med en faktor 10? Det är så klar inte sant. Ditt köpexempel kan dock bättre jämföras mot ett varierande offerterat FAST pris. Men nu är det inte vad vi talar om.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Om inte väggarna i huset är supersneda så kan jag inte förstå hur två man behöver nästan en hel arbetsdag för detta jobb! Som amatör tog det mig 50min att sätta in en karm, innerdörr, såga till foder + sätta upp dem. Jag hade blivit riktigt förbannad om jag hade fått den fakturan! Men det är bara att inse att det är en fri marknad och att det är viktigt att förhöra sig om priset och arbetstiden ordentligt innan man anlitar någon.

• Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
Varför tar inte folk in pris? Om dom ska anlita någon dom inte känner till.

elpaco elpaco skrev:
Jag fattar faktiskt inte vad du skäller om, eller vad ditt exempel skall påvisa. Du försöker hävda att en snickare, likt vasahem, på löpande har rätt att variera sitt pris med en faktor 10? Det är så klar inte sant. Ditt köpexempel kan dock bättre jämföras mot ett varierande offerterat FAST pris. Men nu är det inte vad vi talar om.
Du försökte håna mig men det skets sig ganska rejält, genom att din låssaskompis målar låssastavlor.

Om Ts har accepterat ett löpande pris så kan det omöjligen bli samma kostnad med olika snickare, dessutom var det specialtillverkade lister och tiden ligger också i fakturan. Ingen härinne vet hur dom specialtillverkade listerna såg ut, det kanske krävde en del fräsning för att få fram rätt profil. Dessutom är spannet ganska stort om det är en skälig kostnad eller inte, när jag ser timmarna så är det iallafall möjligt att fakturan inte är saltad.

Ts ljuger bevisligen också, det finns ingen firma som åker ut och räknar pris på färdiggjorda jobb, utan att få betalt. Och har hon inte bemödat sig att få firmor att lämna anbud tidigare så är det lite väl sent att få dom att göra det efter jobbet är utfört.

Jag anlitar ofta hantverkare utan att fråga vad det kommer att kosta. Litar på att dom är professionella och inte försöker lura mig.
Enligt många här låter det som:
Om dom la på 100 000 kronor för att montera en dörr så får jag skylla mig själv. Är det så vi ska ha det?

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
T Tågråttan skrev:
.

"Om Ts har accepterat ett löpande pris så kan det omöjligen bli samma kostnad med olika snickare"

Instämmer, givetvis blir det olika anbud/kostnader.

"Ingen härinne vet hur dom specialtillverkade listerna såg ut, det kanske krävde en del fräsning för att få fram rätt profil"
Om dom ska fylla upp alla dom timmarna på att tillverka lister så måste dom använda hyvel och stämjärn :) Givetvis har dom fräsverktyg, busenkelt att ställa in, sedan är det bara att köra alla löpmeter på en gång, typ 1 timmes jobb max.

"när jag ser timmarna så är det iallafall möjligt att fakturan inte är saltad"
Kanske inte "saltad", men det måste varit ena riktiga klåpare i farten hur som helst :mad:

"Ts ljuger bevisligen också, det finns ingen firma som åker ut och räknar pris på färdiggjorda jobb, utan att få betalt"
Instämmer, men nu tror jag (orkar inte kolla) att TS skrev att hon planerade att ta in priser, då är det ingen lögn.

Amatörsnickare och svindlare. Min snickare gör ett mycket gott jobb och hade inte använt mer än en dag för det där. Snickaren försöker bara utnyttja din okunskap. Fortsätt prata med konsumentombudsmannen och tala om för snickaren att han hamnar i Råd & Röns svarta lista om han inte skärper sig. 4623.- för listerna tyder på synnerligen ädelt trä och servicebilen verkar vara en Bentley SUV. Så det är bara att offentliggöra namnet om han inte skärper sig, så vet alla andra vart de inte ska vända sig.

T Tågråttan skrev:
Du försökte håna mig men det skets sig ganska rejält, genom att din låssaskompis målar låssastavlor.

Om Ts har accepterat ett löpande pris så kan det omöjligen bli samma kostnad med olika snickare, dessutom var det specialtillverkade lister och tiden ligger också i fakturan. Ingen härinne vet hur dom specialtillverkade listerna såg ut, det kanske krävde en del fräsning för att få fram rätt profil. Dessutom är spannet ganska stort om det är en skälig kostnad eller inte, när jag ser timmarna så är det iallafall möjligt att fakturan inte är saltad.

Ts ljuger bevisligen också, det finns ingen firma som åker ut och räknar pris på färdiggjorda jobb, utan att få betalt. Och har hon inte bemödat sig att få firmor att lämna anbud tidigare så är det lite väl sent att få dom att göra det efter jobbet är utfört.
Oj nu blev det trollhatt på. Jag orkar inte ens bemöta allt snack. Som dessutom redan är bemött. Om du scrollar uppåt kommer du dessutom se att jag inte svarade på din post ..

Mats-S
Vad heter firman?
Skulle vara intressant att kolla upp den :thinking:

G MrGlad8 skrev:
Intressant. Ska själv snart bli husägare och inför inflytten hörde vi med några hantverkare om ett jobb vi vill ha utfört inför inflytten. Och herregud vad det skiljde dom åt i pris. Exakt samma arbete men det skiljte alltså 2-30.000 på pris. Så det har man väl nu direkt lärt sig att ta offert från en dröse hantverkare innan.
En del prisar sig högt för att de egentligen inte vill ha jobbet (andra väljer att helt enkelt strunta i att komma till inbokade möten) och andra prisar sig lågt för att de tänker ta igen de pengarna på andra sätt.

B ByggareBob99 skrev:
Du vet inte vad du pratar om
räkna lite ,om du kan överleva på den lönen lycka till
Svårt att överleva på 30 kkr i månaden? Då borde man se över sin ekonomi.

S steve5432 skrev:
Är i samma yrke och håller med om allt du skriver. Det stora problemet är att IT-konsulternas löner inte hänger med i utvecklingen medans rörmokarnas timdebiteringar ökar och ökar samt att de kan göra sig en hacka på marginal på allt material. När kommer de indiska och kinesiska rörmokarna och pressar ner hantverksbranschens timpriser?
Nja, vi har fått polska, vitryska o.s.v. snickare. Däremot har inte timpriserna gått ner för kunderna utan de besparingarna hamnar någon annanstans.

S StenM skrev:
Amatörsnickare och svindlare. Min snickare gör ett mycket gott jobb och hade inte använt mer än en dag för det där. Snickaren försöker bara utnyttja din okunskap. Fortsätt prata med konsumentombudsmannen och tala om för snickaren att han hamnar i Råd & Röns svarta lista om han inte skärper sig. 4623.- för listerna tyder på synnerligen ädelt trä och servicebilen verkar vara en Bentley SUV. Så det är bara att offentliggöra namnet om han inte skärper sig, så vet alla andra vart de inte ska vända sig.
Hur vet du hur det ser ut hos ts ?
Väldigt intresserad vad du har för info om jobbet som ej visats i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.