Vi har svårt att bestämma oss om vi ska bygga eget kök eller om vi ska köpa ett färdigt kök från Snek. De verkar vara pålitliga men jag hittar väldigt få recensioner om deras kök. Har ni köpt möbler från Snek? Är det bra kvalité?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Välkommen till forumet!
Du kan börja med att läsa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koek-i-massivt.380499
https://www.byggahus.se/forum/threads/snek-koek.385827
Du kan börja med att läsa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koek-i-massivt.380499
https://www.byggahus.se/forum/threads/snek-koek.385827
Jag byggde med snek för ett år sedan och blev mkt nöjd. Jag köpte det omålad men monterat. Alla måtten perfekta, bra leverans och helt utan problem. Dock är det en hel del jobb, precis som med alla kök. Du får inte bara ett klart kök utan behöver såklart justera och fixa för att det skall bli "platsbyggt". Man får vad man betalar för och det är inte så fasligt mycket dyrare än ett sjaskigt laminat/mdf/plastkök, men ganska mycket billigare än de dyrare leverantörerna.
Hej! Vi går i tankarna att köpa ett kök från Snek, testar att väcka liv i tråden här med att fråga lite mer specifikt vilket fix det var med att få den platsbyggda känslan? Vi kommer inte göra det själva utan ta in hantverkare men ville ändå bara få lite förståelse kring processen. Tack på förhand!
De blir ju snickaren som platsbygger oavsett vilket kök man väljer. Fördelen med snek är att du kan få dina egna mått och att det är i trä. Var noga i mått-processen. Några saker är att se till att de avslutande listerna är extra långa och breda så dessa kan figursågas mot väggar, genomföringar mm. Vidare så behöver man limma och spackla utåtgående hörn mm för att dessa skall bli bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Hej,
Jag byggde ett Snek kök för 3-4 år sedan. Det byggdes i ett gammalt hus, så inga raka vinklar, snett och vint osv. Så vilket köksbygge som helst blir ju utmanande.
Det jag gillar med Snek är att det är riktigt homogent virke överallt, dvs man kan fila, justera och anpassa utan att det syns, tex något faner eller melaminbeläggning som skadas. Bara att sandpappra lite, eller i värsta fall spackla.
Jag valde att köpa omonterat, då kommer det i "platta" paket. Men det är betydligt mer meck än att sätta ihop IKEA kan jag säga. Jag tog luckorna och lådorna monterade. Snek rekommenderar det, då det är svårt att limma ihop dem så det blir både plant och i vinkel.
Jag valde omålat. Kan vara en fördel om man ändå ska fila, justera, ändra. Möjligen skulle jag kunna ha tagit grundmålat åtminstone. Att både olja, grundmåla, och slutstryka är MYCKET jobb. Dessutom envisas jag med linoljefärg, det gör det inte till en snabbare process. Men snyggare tycker jag.
Överlag kan jag säga att jag verkligen gillar konceptet. Snek var också mycket bra att ha att göra med. Det blev lite fel på några ställe. Men de krånglade inte, utan skickade bara nya bitar.
Några bilder nedan. Lycka till!
Jag byggde ett Snek kök för 3-4 år sedan. Det byggdes i ett gammalt hus, så inga raka vinklar, snett och vint osv. Så vilket köksbygge som helst blir ju utmanande.
Det jag gillar med Snek är att det är riktigt homogent virke överallt, dvs man kan fila, justera och anpassa utan att det syns, tex något faner eller melaminbeläggning som skadas. Bara att sandpappra lite, eller i värsta fall spackla.
Jag valde att köpa omonterat, då kommer det i "platta" paket. Men det är betydligt mer meck än att sätta ihop IKEA kan jag säga. Jag tog luckorna och lådorna monterade. Snek rekommenderar det, då det är svårt att limma ihop dem så det blir både plant och i vinkel.
Jag valde omålat. Kan vara en fördel om man ändå ska fila, justera, ändra. Möjligen skulle jag kunna ha tagit grundmålat åtminstone. Att både olja, grundmåla, och slutstryka är MYCKET jobb. Dessutom envisas jag med linoljefärg, det gör det inte till en snabbare process. Men snyggare tycker jag.
Överlag kan jag säga att jag verkligen gillar konceptet. Snek var också mycket bra att ha att göra med. Det blev lite fel på några ställe. Men de krånglade inte, utan skickade bara nya bitar.
Tack för svar!G guggen skrev:De blir ju snickaren som platsbygger oavsett vilket kök man väljer. Fördelen med snek är att du kan få dina egna mått och att det är i trä. Var noga i mått-processen. Några saker är att se till att de avslutande listerna är extra långa och breda så dessa kan figursågas mot väggar, genomföringar mm. Vidare så behöver man limma och spackla utåtgående hörn mm för att dessa skall bli bra.
[bild][bild]
Tack för svar! Låter som samma upplägg vi tänkt oss bortsett från att vi tar förbehandling med olja så målning med linoljefärg hamnar på vårt bord men det är jag iaf van vid så det blir nog bra!P Per i Hamrånge skrev:Hej,
Vi beställde ett Snek kök i höstas och är inte alls nöjda med kvaliten. Fronterna har springor mellan rambitarna och håller inte alls den kvaliten man kan förvänta sig. Även riktigt dåligt bemötande när vi påtalade bristande kvalite direkt efter leverans. Snek menar att vi inte kan reklamera men det håller inte konsumentverket med om. Så skulle verkligen inte rekomendera någon att köpa kök av dem. Kolla med ert lokala snickeri istället, blir ungefär samma pris och mes största sannolikhet bättre resultat.
Jag avråder dig starkt från att anlita dom. Vi har fått flertalet luckor med sprickor och dom vägrar rätta sig efter konsumentköplagenA AnnaE12 skrev:
A AnnaE12 skrev:
J Jonasekm skrev:
Vi hade en snickare hos oss i veckan som ifrågasatte om ens luckorna tillverkas i Sverige då konstruktionen inte är hållbar över tid. Man gör tydligen inte gerade skarvar vid denna typ av snickeri. Även att det är synliga fingerskarv tyckte han var vansinnigt. Och visar också på en inte alls så gedigen tillverkning och bristande kunskap hos tillverkaren. Så köp från en annan tillverkare, lokala snickerier kan leverera bättre kvalite och till samma pris. Särskillt om ni ska ta in en snickare för montering, bättre dem har helhetsansvaret.A AnnaE12 skrev:
Hej! Jag skulle inte rekommendera Snek tyvärr, vi beställde ett stort kök i god tid innan montering. Leveransen blev försenad, delar saknades och eftersom det dröjde innan vi hunnit montera alla moduler så upptäckte vi nya saker som saknades gång på gång. Vissa saker som skickades om var ej paketerade ordentligt utan var trasiga.
Men det värsta var att när vi väl hade byggt ihop modulerna och snickarna hade några dagar på sig innan semestern att bygga ihop köket upptäckte dem att alla moduler var felkonstruerade. En fräsning hade blivit fel i alla moduler vilket gjorde att hela köket skulle luta. Våra snickare fick stå och fräsa om alla spår, montera isär och ihop igen. En extrakostnad för oss på ca 20 000 kr plus en väldig stress.
Kundservice inte särskilt hjälpsamma eller beklagande. Till slut stod de för den extra kostnaden men som enda kompensation fick vi 3000 kr i lådinredning.
Men det värsta var att när vi väl hade byggt ihop modulerna och snickarna hade några dagar på sig innan semestern att bygga ihop köket upptäckte dem att alla moduler var felkonstruerade. En fräsning hade blivit fel i alla moduler vilket gjorde att hela köket skulle luta. Våra snickare fick stå och fräsa om alla spår, montera isär och ihop igen. En extrakostnad för oss på ca 20 000 kr plus en väldig stress.
Kundservice inte särskilt hjälpsamma eller beklagande. Till slut stod de för den extra kostnaden men som enda kompensation fick vi 3000 kr i lådinredning.
Hej,
Inser också att vi gjorde största misstaget att välja snek. Riktigt dålig kavlite på främst luckorna och inser nu att vi borde kollat upp dem bättre innan. Eftersom deras kundtjänst är det sämsta jag stött på, vilket är troligtvis samma person som deras säljare och VD alt. någon i familjen, rikgit dåligt bemötande när man väl betalt allting. När betalningen är gjord så är dem inte alls tillmötesgående. Så rekomenderar inte snek till nögpn, kolla på mer plitliga aktörer om ni ska ha ett träkök.
Inser också att vi gjorde största misstaget att välja snek. Riktigt dålig kavlite på främst luckorna och inser nu att vi borde kollat upp dem bättre innan. Eftersom deras kundtjänst är det sämsta jag stött på, vilket är troligtvis samma person som deras säljare och VD alt. någon i familjen, rikgit dåligt bemötande när man väl betalt allting. När betalningen är gjord så är dem inte alls tillmötesgående. Så rekomenderar inte snek till nögpn, kolla på mer plitliga aktörer om ni ska ha ett träkök.
Klicka här för att svara