Tänkte sätta en bräda eller liknande som enkelt regnskydd över en kontakt som sitter ute (Den är IP44, men känns bättre att det inte regnar rakt på den)

Tänkte sätta ett enkelt "tal" med hjälp av lite spillvirke. Dvs någon typ av bräda eller liknande på två vinkeljärn som jag ser till att ha vinkel lite neråt på.

För att vattendropparna inte ska "krypa" runt kanten, så bör man väl snedkapa brädan i ytterkant ?
Ska den kapas så man har vinkeln "utåt" eller "inåt" så att säga ?

Tänker spontant att man inte vill ha det kapade trät exponerat så man vinklar 45 grader på "insidan" så att säga ?
Tänker jag rätt ?

/Jocce

Du tänker rätt

Ja man brukar såga droppnäsa på fasader osv. Men jag tror inte du behöver övertänka det i det här fallet. Om du sätter ditt "tak" med någon form av lutning kommer du ändå ha en droppnäsa.. Dessutom, ju skarpare hörn du skapar, desto större risk för färgskador och ingång för röta.

Dessutom: Om din bräda blir rötskadad efter tio år så tar det några minuter att byta ut den. Det är ingen stor grej. Gör så som det blir snyggast och smidigast helt enkelt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag skulle försöka hitta på något roligt, någon kul detalj som skydd om du ändå ska överarbeta ;)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har läst att ca 20° är bättre än 45° men har aldrig förstått varför.
Kapade iaf min panel så.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Tänkte sätta en bräda eller liknande som enkelt regnskydd över en kontakt som sitter ute (Den är IP44, men känns bättre att det inte regnar rakt på den)

Tänkte sätta ett enkelt "tal" med hjälp av lite spillvirke. Dvs någon typ av bräda eller liknande på två vinkeljärn som jag ser till att ha vinkel lite neråt på.

För att vattendropparna inte ska "krypa" runt kanten, så bör man väl snedkapa brädan i ytterkant ?
Ska den kapas så man har vinkeln "utåt" eller "inåt" så att säga ?

Tänker spontant att man inte vill ha det kapade trät exponerat så man vinklar 45 grader på "insidan" så att säga ?
Tänker jag rätt ?

/Jocce
Vore det inte enklare att byta till kontakt som tåler att det regnas på? Enkelhet brukar bli bäst…

Klippte en bit fönsterbläck och skruvade fast över uttaget, målade bläcket och uttaget i husets färg.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.