Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sned svajande takfläkt

1. A
    Medlem · 1 inlägg

AnnaAlice

Medlem
    Hej!

Jag har en fläktlampa jag vill hänga upp som har sitt takfäste på sidan av plattan som är närmast taket. På grund av att jag bara har en krok bredvid urtaget att fästa den i så resulterar detta i att hela fläkten hänger ordentligt snett och alltså inte går att använda.

Min fråga är alltså om det finns ett sätt detta går att lösa utan att behöva borra eller köpa till mycket extradelar. Finns här någon som vet eller kan komma fram till en fiffig enklare lösning?

Är djupt tacksam på förhand för förslag!

Alice

2. B
    Medlem · 246 inlägg
    Går det inte att lossa på de 4 skruvarna och plocka ut "innerdelen" där kroken i lampan sitter. Då finns det kanske en möjlighet att haka fast innerdelen på takkroken och sedan spänna kroken i innerdelen, för att sedan hänga upp resten av lampan genom att skruva fast de 4 skruvarna igen.

3. E
    Medlem · jämtland · 22 674 inlägg

elmont

Medlem
    Ta bort lamputtaget i taket och fäst takplattan (delen med en krok) direkt i taket, fäst sedan armaturen i takplattan med skruvarna på sidan.

4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 5 149 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Precis, gör som elmont skriver i tråden ovan. Du får aldrig annars en sådan takfläkt att sitta fast, bra och stabilt med en excentriskt placerad krok.

5. H
    Moderator · Stockholm · 47 320 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Är det inte meningen att man skall spänna kroken underifrån, så att fläkten pressas upp mot taket.

6. R

roli

Lösvirkesbyggare
    Det är nog tillverkarens tanke/målsättning men är nog svårt att få till med tanke på att infästningsplåten är så grund att takkrok och infästningskrok inte får plats utan allt blir bara hängande snett som på bilden.

7. H
    Medlem · Sverige · 2 795 inlägg
    Jag tror du har den inre delen av fästplattan felmonterad. Skruva loss den från lampan, vänd den upp och ner så du kan använda fästhålen att skruva dikt an mot taket. Planera var kabelgenomföringar ska gå innan du slutligen skruvar fast fläkten i takfästet.

Här kan du förmodligen hänga fläkten en bit ifrån befintlig takkontakt och matar via en kabel av lämplig längd, alternativt göra som elmont skriver ovan dvs ta bort befintlig takkontakt, om det går att hitta bra fästen för skruvarna kring takdosan. Jag har använt främst den förstnämnda metoden för liknande montage.

Kroken du ser på fästet är till för att kunna hänga upp fläkten provisoriskt under slutfasen av monteringen, koppla in elen osv.

Redigerat 14 okt 2022 10:45
    • Laddar…
  8. T
    Husägare · 1 775 inlägg

topmount

Husägare
    Kroken i taket ska gå ner i spåret på fästplattan och se låsas i läge med hjälp av den låga spännskruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    23887DD4-8C3F-4C61-97A8-77CA8431EC9A.jpeg

9. R

roli

Lösvirkesbyggare
    Hur skulle det kunna fungera? Kroken i taket sitter ju centralt på takfästet. Takfläktens infästningsplåt kommer då att ”rida” på takfästet istället för att dölja det samt återigen sitta snett…

För mig är det avlånga hålen nog tänkta att sätta skruvar i för att fästa infästningsplåten i taket.

10. snaggletooth
    Medlem · F · 5 454 inlägg
    Fästplattan sitter upp och ner, den ska skruvas fast i taket.
    Att hänga den i kroken är ju helt galet.

• Laddar…
  11. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 438 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Håller med. Kroken i fästplattan har jag använt för att kunna tillfälligt hänga fläkten i under tiden jag kopplat in kablarna.

• Laddar…
  12. Tom Barkström
    Medlem · 41 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D9786658-DFCA-48FF-97FE-622E677F7E63.jpeg

13. Tom Barkström
    Medlem · 41 inlägg
    Montera fyra dörrstoppar från Clas Olsson i de långsmala spåren med skruv och mutter. Då kommer takfläkten hänga rakt om du väljer rätt storlek på stoppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.