Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sned skorsten/rökrör efter ned- och uppmontering, tips?

1. M
    Medlem · 122 inlägg
    Hej!

Jag har monterat ner en kamin modell ’budget’ med tillhörande rökrör inför renovering. När jag nu ska sätta dit den igen så får jag inte riktigt röret rakt. Jag har lodat in kaminen så att stosen är i mitten av hålet i taket. Från kaminen sett sitter sedan tre raka delar rör upp på vinden till två 45-vinklade rör förbi en takstol, en rak rördel, och avslutningsvis röret som går upp genom taket.

Jag lyckas inte riktigt få det rakt. Man kan väl förutsätta att kaminen inte är placerad exakt där den var innan. Kan det ha med det att göra? Eller har jag inte lyckats få i alla delar helt i varandra? Kollar jag med vattenpass på första röret så kan jag trycka det rakt, men det återgår ju till sin sneda position när jag släpper.

Har ni några tips på hur jag får det rakt?
    Det är även rätt så svajigt, man kan ricka på det rätt lätt, men det ligger ju bara på kaminen.
    Det var tidigare någon slags silikonliknande tätning i mellan varje rördel, nu hittar jag ingen manual till just denna modellen (EuroFire) men enligt liknande manualer kan jag inte se att man ska täta varje rördel med något, ska de inte bara monteras rakt på utan något emellan?

Tacksam för svar! :beer:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.