Mikael_L
Ja den varianten har ju 3 ingångar med låsfjäder för 16mm rör/slang.

Men som sagt, det finns, och används, rotdosor som inte har stuts eller låsning för rör/slang.
Så jag anser inte det som fel att använda dosor utan detta, eller göra ett hål på annat ställe i dosan, men låsningen av slangen/röret måste ju ordnas på annat vis då.

Den ROT-dosa jag själv håller för den bästa är ABB AUS74, E1420079.
Den har iofs inte stutsar eller låsfjädrar, men ändå en klack där slang låser i en rilla hyggligt bra.

Jag använder dock inte alltid denna ROTdosa, utan av olika skäl är andra ibland mer lämpliga.

En vit rot-dosa med flera uttag för rör och sladdar, utan låsfjädrar eller stutsar, samt skruvhål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Men frågan i tråden gällde ju dock ifall utförandet som lämnades var OK, och om man skulle behöva betala extra för att fixa.

Och svaret på bägge frågorna är NEJ.

Elentreprenören får helt enkelt komma och göra om, och då räcker det dessutom inte med att hacka i och förstöra dosorna lite mer, utan allt måste avlägsnas och göras om.
Och merkostnaden för målaren får också elfirman stå för.

Ja, det blev ett backjobb, med minus på sista raden, men så är livet som företagare helt enkelt, det är inte alla jobb som genererar vinst, och när man gör fel brukar det straffa sig med lägre vinst, och ibland förlust.
Läxan blir att inte slarva, inte göra fel osv, så blir sen årets vinst bättre på sista raden och på vägen har man även bättre och trevligare kundrelationer.

Och kan man inte lära sig att göra rätt (för det mesta) så ska man kanske sadla om och börja pyssla med något i nivå med ens färdigheter.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 13 till
  • Laddar…
Panor82
Använder inte rot-dosor så ofta men ABB AUS74 samt Rutabs mutidosa E1426127 med utfällbar dubbelstuts har fungerat för mig dom gånger jag behövt något liknande.

A Andreas Kneg skrev:
Det är en hel lägenhet. Rätt stor sådan, 45-50 uttag 15-20 tryckknappar. Slangning gjord o
Plejd samt byte av elmätare. Skruven genom dosan är satt för att fixera dosan i vöggen då hålet är utbilat inte utfräst med en dosborr.
Men man blandar ju upp en slatt bruk och monterar dosan i vare sig det är bilat eller borrat med dosfräs. Det borde ju även en elektriker klara..... De kan ju bevisligen använda kniv och enligt vad du skrev skruvdragare.
Det finns ingen möjlighet att acceptera det där anser jag. Hota med anmälan till
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt väljer man RUTABs spårdosa om det ska fräsas och spåras in.
[länk]

För en elektriker ska väl ha lite materialkoll i alla fall
Den dosan är svinbra. Hittade den på byggvaruhuset när jag bytte en dosa av tvivelaktig kvalite i mina tegelväggar. Kommer aldrig använda ngn annan igen - sjukt enkel att putsa in till rätt djup med det där täcklocket. 👍

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu kommer nästa sköna grej de har ju bytt elmätaren och bakplåten eller var den kallas för nånting. Visar sig att de har satt in en som inte gjord för konsumentbruk utan med gul / orange prick. Det vill säga den är gjord för hög ampere om jag förstått det hela rätt. Det känns att man har tagit nån gammal för man har ju klippt i botten vid någon annan installation. Det här innebär ju att jag kommer att bli debiterad för en högre säkring från elbolaget.
Varför i hela friden installerar man en sån hos mig?

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Det var elbolaget som reagerade när jag ringde för jag har ju inte haft någon förbrukning, medans lägenheten renoverades ändå så har jag debiterats ganska höga avgifter.

Har du tre eller enfas som matning.
Vart har dom tagit strömmen vid renoveringen?

Mikael_L
A Andreas Kneg skrev:
Nu kommer nästa sköna grej de har ju bytt elmätaren och bakplåten eller var den kallas för nånting. Visar sig att de har satt in en som inte gjord för konsumentbruk utan med gul / orange prick. Det vill säga den är gjord för hög ampere om jag förstått det hela rätt. Det känns att man har tagit nån gammal för man har ju klippt i botten vid någon annan installation. Det här innebär ju att jag kommer att bli debiterad för en högre säkring från elbolaget.
Jag antar att du menar mätartavla ...

Men du behöver inte betala för några högre ampere, utan kolla på din elräkning vad du har mätarsäkringar, och så byter du (eller låter byta) passkontakterna till rätt storlek.

Är det så att du har fått gänga 3 (fysiskt större säkringar) så får du även skaffa reduktionshylsor
https://ifoelectric.com/produkt/612100/

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Det här innebär ju att jag kommer att bli debiterad för en högre säkring från elbolaget.
Man betalar för de säkringar man har. Inte de man skulle kunna ha som mest.

tommib
Bilder? Har man installerat en begagnad mätartavla hos dig?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bilder? Har man installerat en begagnad mätartavla hos dig?
Det behöver inte vara något fel så länge den är hel och man inte tar betalt för en ny.

tommib
Det är riktigt. Något säger mig dock att det kanske inte var vad TS beställde. Eller hade fog att vänta sig.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Ja nu börjar nästa sköna kommentarer från Elektrikern.
Som ni kommer ihåg var det ju målarens fel att elektrikern satt dosorna för långt ut och inte i liv i trefacksramen. Att de satt rätt skulle jag eller målarna upptäckt.

Nästa sköna sak är följande. De upptäckte att de inte kopplade in Diskmaskinen i centralen… centralen i köket är en undercentral till den stora centralen som sitter på annat ställe i lägenheten. Det var enklast att sätta en undercentral där och dra alla köksdelar dit. Men nu upptäckte jag när jag kopplade in kontakten att den inte var ansluten. Elektrikern var här men de fattade inte varför den inte var ansluten. (Till saken hör ju att firman skickat 4-5 olika gubbar och det var inte denna elektriker som satt undercentralen)

Hursomhelst, svaret jag får från deras chef är att snickarna måste ha gömt slangen… jag höll på att ramla baklänges. De missade koppla in den i samband med att de satte undercentralen och den ligger troligtvis bakom skåpen någonstans. Det naturliga är väl att koppla in allt i undercentralen där den placeras och alla andra slangar dras in där? Inte att jag själv upptäcker det av en slump…

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Sen en fråga…

Jag har i mitt avtal att de skall installera ett större antal Plejd. De hävdar nu att konfigurering av dessa inte ingår. Det står inget om att det inte ingår i avtalet utan man förutsätter ju att installationen av Plejd innebär installation i dosorna och konfigurering? Det här är ju bara ytterligare ett sätt att spara timmar för dom och ta mer betalt. De har inte ens talat om i vilka dosor de satt vad. Så kort fråga installation av Plejd borde väl inkludera konfiguration åtm mest basala så man ser att det funkar. Inte scenario etc men åtm så man ser att det är rätt inkopplat

C
A Andreas Kneg skrev:
Så kort fråga installation av Plejd borde väl inkludera konfiguration åtm mest basala så man ser att det funkar. Inte scenario etc men åtm så man ser att det är rätt inkopplat
Ja, självklart. Som du säger, hur skall de ens kunna göra en grundläggande funktionskontroll om de inte konfigurerar dem alls.

Men vi har ju redan förstått att de inte är seriösa, och det lär ju inte bli bättre med att tiden går.

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.