Den är en del av dosan. Och lite olika utformad, nått fabrikat har 3 st låsclips i botten på dosan.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att ta en utvändig ram, kanske inte så snyggt. I annat fall får firman bila upp väggen göra om och göra rätt.

Det är inte fackmannamässigt utfört ,det är bara att göra om .Elinstallatörens ansvar!

Mikael_L
  • Gilla
DrDengrot och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Rotosor saknar studs men har en "låsanordning" så att slangen/röret kan dras rätt in i dosan.
Det helt övervägande sättet att ansluta dosor är att gå via en studs
Fast ifall dosa och slang/rör t.ex. putsas fast helt orörligt så är det ju förstås helt OK att slangen/röret bara sticker in i ett hål i dosan, eller andra motsvarande montage.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Den låsanordningen måste vara väldigt diskret. Jag har inte sett den. Jag har visserligen inte monterat många.
Ja det är förstås lite blandat, men en del ROT-dosor har en hyggligt rejäl låsning, särskilt mot slang.

Men jag håller med, det finns också ROT-dosor som inte har det minsta som liknar låsning, utan bara ett ca 17mm hål, och då ska ju slangen förstås säkras på annat vis.
Mycket av dessa dosor har nog den europeiska marknaden i sikte, där det är mycket stenhus och det elektriska putsas in, så då blir röret/slangen automatiskt säkrad.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Den är en del av dosan. Och lite olika utformad, nått fabrikat har 3 st låsclips i botten på dosan.
Men så har du de där gröna och de där orangea dosorna, som helt saknar låsning.

Orange apparatdosa utan låsning från tillverkare ELKO eller ABB, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller dessa
Vit installationsdosa med skruvar från fabrikat ELKO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det här är alltså fabrikat ELKO resp ABB, som vi inte förknippar med något underligt skit.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad gäller att skruva dosan, och det har många ondgjort sig ordentligt över.

Det är inte alls något problem om det är en skruv som endast är tänkt att sitta tills dosan är förankrad på annat vis, t.ex. med puts.
Om man sen skruvar ur skruven så är det helt lugnt.

Är det annars öht tillåtet? Det sitter ju trots allt många tusentals dosar som är skruvade eller spikade rakt genom dosan runt om i Sverige.
Nej, formellt är det förstås inte korrekt, majoriteten av alla dessa montage är utförda på 40, 50 och 60-talet, då det var lite kutym (men jag tror inte att det var formellt korrekt ens då).

Men annars då, jag ska erkänna att jag just idag faktiskt fäste en dosa med skruv genom dosan, i sidan, in mot regel (där avståndet mot regeln dessutom fick överbryggas lite med en liten kort bit 15mm trälist).
Det var ett helt annat jobb jag var på, men då upptäckte jag att en strömbrytare satt helt löst, åkte in i väggen när man skulle trycka på den, och kåpan över strömbrytaren lossnade dessutom då hela tiden, så ofta gick det att nå strömförande delar också.

Nä så här kan ni inte ha det tänkte jag, och fixade det med att skruva fast dosan i sidan, mot regeln.
OK, inte helt korrekt, men å andra sidan 100 ggr bättre än innan, ibland måste man vara pragmatisk.

MEN det är inte att vara pragmatisk att installera så vid nyinstallation eller öppen vägg, utan då är det bara att vara SLÖ och DÅLIG och OKUNNIG.
Men som en riktig nödlösning i situationer när något har pajat efter flera år, så får man se förbättringar som ... just förbättringar.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det TS visat var ohyggligt dåligt, den firman borde sadla om, kanske hålla på med rivning eller asbestsanering eller nåt sånt, där man inte kan förstöra för andra.

Och det i nästa bild var delvis bra (eller dosmontaget såg ju bra ut) men hur var det nu med slangen och ledarna, jag hoppas att slangen till sist gick in i dosan.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt väljer man RUTABs spårdosa om det ska fräsas och spåras in.
[länk]
👍
...även känd som Attema som är den egentliga tillverkaren.
Och de är ju just dessa (om än den äldre varianten) som TS nu monterat, så +1 där iallafall.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur ser resten ut? Är det lika illa?

Dosor i utbilade hål fäster man med lim eller murbruk, inte med skruvar.
Finns också särskilda murdosor med "spänn hullingar" som pressar dosan på plats när den trycks in i hålet.
Ett annat alternativ är specialdosor, avlånga som har plats för 3 AP.

tommib
L lars80 skrev:
Finns också särskilda murdosor med "spänn hullingar" som pressar dosan på plats när den trycks in i hålet.
De förutsätter att man gör hålet med en hålsåg och inte med spett och slägga.

L lars80 skrev:
Ett annat alternativ är specialdosor, avlånga som har plats för 3 AP.
Vad skulle de tillfört här menar du? Problemet är att montaget är gjort av någon som totalt saknar handlag och/eller vilja att göra det bra.

För övrigt förstår jag inte alls varför du citerar mig.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
nja, de flesta dosor sitter för långt in, (tycker jag) vi pratar ca 1-2 ibland 3 cm innanför väggytan. Men de löser vi med långa dosskruv… sa de. Men det är kanske inte hela världen. Ser bara oprofessionellt ut. Annars tycker jag nog de gjort ett hyffsat jobb. Endel dosor satte de med fogskum andra skruv. Vad gör en el besiktningsman? Vad tittar de på?
Det finns förhöjningsringar att köpa.

TRJBerg
Jag skulle bli skogstokig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men så har du de där gröna och de där orangea dosorna, som helt saknar låsning.

[bild]

eller dessa
[bild]

Och det här är alltså fabrikat ELKO resp ABB, som vi inte förknippar med något underligt skit.
Och den rotdosa som jag någon enstaka gång använt är E-nr: 1426110, den har bra fasthållning av slangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.