91 279 läst · 134 svar
91k läst
134 svar
Snea eldosor från elektrikern. Vad göra?
Eftersom ts skriver "Skall man ha ngt gjort…." Så är nog detta gjort av ts själv.tommib skrev:
Är själv Elektriker och tycker detta är skamligt. Att ”skylla” på målaren är fan inget rätt här då det är han själv som ska se till att dosorna blir raka. Att sätta fast dosorna med en skruv är också så jävla fel det att göra. Det ska inte förekomma någon form av metal i en dosa. Det finns dosor som är till för betong och tegel som klämmer fast när man trycker eller hamrar försiktigt in dom. Förlåt men vilken Elektriker är detta?A Andreas Kneg skrev:Hej
Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.
Han tycker inte han gjort något fel….
Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Fel gör om.A Andreas Kneg skrev:Hej
Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.
Helt rättE elmont skrev:
Jobbat som elektriker i 30 år nu pensionär..Blir det fel får man göra om.. inbget annat är OK. han vill bara slippa skäll från chefen och ta en genväg.
TS borde ringa företaget och se om hans chef delar hans lösning.. Tvivlar på det om han inte är enmansföretagare..
Menar du på allvar att du tycker det vi ser på bilderna i trådstarten är en rätt okej nivå på utförandet?Kenneth Hellman skrev:
I linje med vad man realistiskt bör förvänta sig?
Jag tror TS antyder att han nu har gjort om jobbet själv... 🙂tommib skrev:
Nja, det där ser inte ut som en elektriker varit där. Skruv i botten på dosan, aldrig. Det är en hittepå elektriker som varit framme. Inte lätt att få ordning på det, men visst målaren kunde ha sagt något.A Andreas Kneg skrev:Hej
Bort med skiten och gör om. Byt även "elektrikern" till en riktigt
Nej skruv eller spik i kopplingsutrymmet är absolut inte tillåtet. Redan där faller det mesta. Att sätta fast dosor genom spikning inne i dosan förekom långt, långt tillbaka, har sett det på hus byggda på 50-talet eller tidigare men det accepteras ju inte idag.
Att dosan inte livar med väggen i framkant kan man inte bara korrigera med "långa dosskruvar". Det skall ju till förhöjningsringar i så fall och även då måste ju dosan sitta rakt för att det skall gå att få ihop det. Sådana montage ser man ju emellanåt, ofta då för att man byggt på väggen med panel, tilläggsisolering eller annat.
Det låter som om hela arbetet skulle behöva besiktigas och det kostar förstås en slant, särskilt om besiktningsman hittar många fel - då blir det utökad noggrannhet för allt skall kollas. Ofta har avtal klausuler som i ett sådant fall lägger över även besiktningskostnaden på utföraren om installationen underkänns p.g.a. omfattande fel som upptäcks vid besiktning.
Att dosan inte livar med väggen i framkant kan man inte bara korrigera med "långa dosskruvar". Det skall ju till förhöjningsringar i så fall och även då måste ju dosan sitta rakt för att det skall gå att få ihop det. Sådana montage ser man ju emellanåt, ofta då för att man byggt på väggen med panel, tilläggsisolering eller annat.
Det låter som om hela arbetet skulle behöva besiktigas och det kostar förstås en slant, särskilt om besiktningsman hittar många fel - då blir det utökad noggrannhet för allt skall kollas. Ofta har avtal klausuler som i ett sådant fall lägger över även besiktningskostnaden på utföraren om installationen underkänns p.g.a. omfattande fel som upptäcks vid besiktning.
Det är nog inte heller riktigt godkänt att skruva i dosan som dom gjort..A Andreas Kneg skrev:Hej
Hur som helst så ska firman åtgärda problemet så det varken är utfört enligt standard och normer eller el-ama.
Man blir ju faktiskt enbart förbannad när man ser dina bilder, skulle aldrig tillåta en sådan "installation". 🤬A Andreas Kneg skrev:Hej
Inte ovanlig att man får fel information när man frågar. Då säger en del att det ska vara dubbelgips och då är det en hård skiva som kan vara ca 12-13 mm (typ plyfa) sen är en gips skiva 13 mm så ca 24mm kan man sätt dosorna på . Men när man kommer så har dom satt råspont och gips eller någon annan tjockare planka och då hamnar dosorna långt in i väggen. Men nu för tiden finns det fina ställbara dosor som man kan skruva ut kransen på ca 1-1,5 cm så då kan man montera dosorna lite längre in. Det är alltid bra om dosorna kommer innan för väggen en utanför för då går inte ramen in mot väggen. Sen kan man tycka att målare inte behöver fylla dosona med spackel. För det blir många timmar för en elektriker att göra rent dosorna och kunna justera dosorna. Sen får man inte skruva eller spika i en el dosa.A Andreas Kneg skrev: