Ja, kommer nog göra det men vad skall jag göra sen. Jag har ju klantigt nog betalat. Hur skall jag ställa krav mot dom?
N nb. skrev:
Börja med att kolla upp företaget hos elsäkerhetsverket.

Finns de inte med hos "kolla elföretaget" är det de gör ett brott och ska polisanmälas.

Skulle ja se en sådan installation i ett hus jag köpte skulle jag utgå ifrån att den behöver bytas eftersom den inte är fackmannamässigt gjord.
Använd materiel är också "lågbudget" som få elinstallatörer med yrkesstolthet använder.

Är nog också läge att ta in en besiktningsman med tanke på hur omfattande det är.
all

• Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
Jag har kollat upp dom och de finns där…

• Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hota med foton på arbetet och uthängning i div media.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
K
Fattar fortfarande inte varför folk envisas med att betala fakturor innan jobben är klara och/eller kontrollerade. Man gör sig själv en sån otjänst

• Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Fattar fortfarande inte varför folk envisas med att betala fakturor innan jobben är klara och/eller kontrollerade. Man gör sig själv en sån otjänst
Håller med om det. Tyvärr slank den sista med i bara farten

Skall man ha ngt gjort….

• Vägg med tre inbyggda eluttag under installation, med synliga kablar och omgivande målararbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Skall man ha ngt gjort….
Snyggt, men en fråga, du har 3 dosor och bara 3 ledare fram i 16 slang, vad skall du ha där?

• Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Skall man ha ngt gjort….
Kolla så att ramen passar för det går lite i en båge.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är alltid målarens fel. Finns väl en sång om det till och med?
Golvläggaren är ofta skyldig också. 🤣

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Feåga din elektriker om han verkligen tycker det är OK att ni skall betala för att fixa till hans egna misstag. Det är inte ÄTA att fixa till sina egna fel, det är inte ens goodwill, det är normalt att stå för sina egna misstag.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Skall man ha ngt gjort….
Förresten, slangen ska ju sluta i dosan annars slutar det ju med karvning igen... 🙄

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib
A Andreas Kneg skrev:
Skall man ha ngt gjort….
Men vad fan! Driver du med oss? Om detta är gjort av en elfirma så tappar jag allt hopp. Alla kan ju inte ha handlag för praktiska saker men att tycka att det där ser bra ut och ska faktureras övergår mitt förstånd.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Jag har arbetat som serviceelektriker i 25 år och är van vid att lösa problem. I en gammal tegelvägg är det inte helt lätt att fräsa in helt 100 procent rakt. Man kan inte jämföra förhållandena inför montage med en öppen vägg där man lätt fäster dosorna på rad på en regel innan man gipsar igen.
Visst, en dosa ska man inte skruva genom, syftet är att du inte ska riskera ha några kablar i kläm så skruven blir strömförande, och som sen kan spänningssätta tex en stålregel som man kanske skruvat fast den i (i en tegelvägg är risken högst minimal så där hade jag också satt nån enstaka skruv sbett in i teglet, med röd plugg, istället för att stå och lägga en timme till på o slabba med murbruk och hoppas att det inte blir några sättningar)
Och i en tegelvägg har du ingen brandrisk jämfört med om du haft en sågspånsfylld gammal träpanelad vägg)

Som seeviceelektriker gäller det att lösa en väldig mängd uppgifter, ofta trots att förutsättningarna är urusla. Man ska vara en allkonstnär med i princip manisk ocd för estetik, samtidigt som kunden gärna vill att man ska bli klar så fort som möjligt.
Det är inte alltid man kan följa instruktionerna för materialet till punkt och pricka, däremot ska man alltid tänka "safety first" när man kompromissar. Det ska aldrig finnas nån risk för skada för personer eller materiella ting. Säkerhet först, sen estetiken.

De som vasst kommenterat och ifrågasatt om de är en elektriker eller inte har förmodligen inte mycke kunskap om ämnet utan gillar nog mest att skapa drama och debattera i trådar.

Nu till detta fall, lösningen här är egentligen enkel, använder man sig av schneiders apparater går det utan drama montera allt rakt, utan o karva nånstans.
Kör elektrikern montaget med schneiders Exxact serie med klokit, samt ev längre dosskruv i övre dosan finns mycke justermån både i sidled men även lite på höjden. Och dessa dosor ser i mina ögon ut att sitta tillräckligt till för att jag lätt skulle fått ihop det rakt och fint (med dessa prylarna då).
Men är det så att ni försöker med ÖoB eller Biltema apparater blir det säkert svårare.
Jag påstår inte att jobbet är snyggt gjort, de är inte de jag menar. Jag bara menar att det är möjligt att lösa problemet på ett snyggt säkert sätt med rätt prylar utan att göra om och mura.

Ang de lågprisprylarna förresten, köp aldrig såna för att spara pengar, iaf om ni tänkte be en elektriker skruva dit dem (vi elektriker hatar dem)!. Ni får ingen garanti på materialet, och de prylarna är så bökiga att jobba med så de tar ofta dubbelt så lång tid att koppla, inte sällan går de sönder redan vid montaget.
Sen är de stor risk att strömbrytare glappar (brandrisk) samt att uttagen går sönder inom kort om de används frekvent.

Blev mycke mer text än planerat här, men ville bara ge lite feedback, från en som vart me ett bra tag och fått massor med återkommande glada kunder

Ps, jag har inte läst hela tråden så ja kan ha missat nåt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 30 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Skall man ha ngt gjort….
Poängen med dosorna är att kabelrören ska ansluta till dom så kablarna hamnar i dosan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.