E elmont skrev:
Har du haft multihantverkare från andra sida Östersjön hemma hos dig?
Inte för el…såklart. Det är en mindre svensk firma som utåt sett verkar bra. Svenska utbildade killar men….

• Haha
  • Wow
&herr frej och 2 till
  • Laddar…
Man använder dosor som hakas fast i varandra och det ger då exakt rätt avstånd, samma höjd och en helt rak centrumlinje. Sedan fäster man dosorna med någon typ av puts/spackel/fogskum så att dosans framsida livar med väggen ev några mm inne i väggen. För att få dosorna att sitta rätt får man ev bygga under lite och ev skruva på UTSIDAN av dosan innan man putsar fast den. Det är elektrikern som sätter dosan på "rätt" ställe och fäster den så att den sitter stabilt.

• Gilla
DrDengrot och 13 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Pinsamt att ens försöka skylla på målarna :p
Det är alltid målarens fel. Finns väl en sång om det till och med?

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nä du tänker nog på...
[länk]
Sak samma...

• Gilla
Makjer
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.
Du får INTE skruva fast dosor i botten med skruv på detta sätt, bara det är felaktigt och otillåtet!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Gick igenom fakturorna nu. Självklart har jag i princip redan betalt allt fast det inte är klart.

• Ledsen
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C
A Andreas Kneg skrev:
Inte för el…såklart. Det är en mindre svensk firma som utåt sett verkar bra. Svenska utbildade killar men….
Men detta kan väl omöjligen ha gjorts av en "behörig" elinstallatör?
Det är ju pajasnivå på den där monteringen.

https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men detta kan väl omöjligen ha gjorts av en "behörig" elinstallatör?
Det är ju pajasnivå på den där monteringen.

[länk]
Det står ju att det var en praktikant som utförde jobbet.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Det står ju att det var en praktikant som utförde jobbet.
Förvisso, men det där kan ju inte gärna vara gjort av en praktikant som genomgått någon sorts utbildning som elinstallatör eller jobbar under handledning av en "riktig" elinstallatör.

Ser ju ut som att montaget gjorts med hjälp av plåtsax och slägga.

P.s. Jag menar alltså att företaget knappast kan vara registrerad/"behörig" elinstallatör.

Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att ni blandar ihop begreppen lite. Är lärlingen anställd och jobbar under företagets egenkontrollprogran är jobbet utförd av "behörig installatör" det är företaget som har "behörigheten". Med tanke på resultatet så har företaget vissa brister i sitt EKP.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Med tanke på resultatet så har företaget vissa brister i sitt EKP.
Skulle gå så långt att säga att företaget sannolikt saknar både EKP, registrering och kompetens.
Dvs. det är en "snickarelektriker".

• Gilla
&herr frej och 6 till
  • Laddar…
Börja med att kolla upp företaget hos elsäkerhetsverket.

Finns de inte med hos "kolla elföretaget" är det de gör ett brott och ska polisanmälas.

Skulle ja se en sådan installation i ett hus jag köpte skulle jag utgå ifrån att den behöver bytas eftersom den inte är fackmannamässigt gjord.
Använd materiel är också "lågbudget" som få elinstallatörer med yrkesstolthet använder.

Är nog också läge att ta in en besiktningsman med tanke på hur omfattande det är.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du har någorlunda koll på var dom har spårat för elrören så att du inte skruvar i dom i framtiden. I mittendosan där det går in från vänster sida är ju nästan bara bakom färgen!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om du ska ha Renova så går det lösa med 2st kombinationsramar som du har på de 2 övre samt 1st 1 facksram på den nedre. Så klipper man lite av den nedre kombinationsramen och enfacksramen så det passar😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.