Hur stort är jobbet som helhet?
Är det ett större jobb kan det vara motiverat att ta in någon för att besiktiga hela eljobbet.

Jag är inte säker på vad som gäller i det fall ni har skrivit något avtal, men jag skulle bli förvånad om det finns en formulering som kan tvinga dig att betala för en ej fackmässig installation.

I huvudsak tänker jag att du kan använda det som påtryckning för att få hantverkarna att inse att det är hens ansvar att leverera en korrekt installation, inte att du ska tvingas acceptera en undermålig installation för att hen klantat till det.

Jag förstår inte ens hur de vill lösa problemet genom att karva i dosorna eller varför de dragit skruv genom dosan.

• Gilla
Anne Kvick och 3 till
  • Laddar…
OCH det är chefen som är "boven" som satt en okvalificerad att göra ett jobb som lärlingen inte hade utbildning för. Företaget är skyldig att se till att alla anställda har adekvat utbildning för dom jobb som dom skickar sina anställda på.
Vägra att betala om dom inte kommer och gör rätt.

• Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Hur stort är jobbet som helhet?
Är det ett större jobb kan det vara motiverat att ta in någon för att besiktiga hela eljobbet.

Jag är inte säker på vad som gäller i det fall ni har skrivit något avtal, men jag skulle bli förvånad om det finns en formulering som kan tvinga dig att betala för en ej fackmässig installation.

I huvudsak tänker jag att du kan använda det som påtryckning för att få hantverkarna att inse att det är hens ansvar att leverera en korrekt installation, inte att du ska tvingas acceptera en undermålig installation för att hen klantat till det.

Jag förstår inte ens hur de vill lösa problemet genom att karva i dosorna eller varför de dragit skruv genom dosan.
Det är en hel lägenhet. Rätt stor sådan, 45-50 uttag 15-20 tryckknappar. Slangning gjord o
Plejd samt byte av elmätare. Skruven genom dosan är satt för att fixera dosan i vöggen då hålet är utbilat inte utfräst med en dosborr.

Farstatjej90
A Andreas Kneg skrev:
Det är en hel lägenhet. Rätt stor sådan, 45-50 uttag 15-20 tryckknappar. Slangning gjord o
Plejd samt byte av elmätare. Skruven genom dosan är satt för att fixera dosan i vöggen då hålet är utbilat inte utfräst med en dosborr.
Så allt annat ser bra ut, det är detta som är undantaget? Låter ju sjukt konstigt att göra ett bra jobb i övrigt men vägra fixa detta som ju måste vara en rätt liten del av hela jobbet? 🤔

• Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
tommib
Hur ser resten ut? Är det lika illa?

Dosor i utbilade hål fäster man med lim eller murbruk, inte med skruvar.

• Gilla
Anne Kvick och 10 till
  • Laddar…
nja, de flesta dosor sitter för långt in, (tycker jag) vi pratar ca 1-2 ibland 3 cm innanför väggytan. Men de löser vi med långa dosskruv… sa de. Men det är kanske inte hela världen. Ser bara oprofessionellt ut. Annars tycker jag nog de gjort ett hyffsat jobb. Endel dosor satte de med fogskum andra skruv. Vad gör en el besiktningsman? Vad tittar de på?

• Wow
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
nja, de flesta dosor sitter för långt in, (tycker jag) vi pratar ca 1-2 ibland 3 cm innanför väggytan. Men de löser vi med långa dosskruv… sa de. Men det är kanske inte hela världen. Ser bara oprofessionellt ut. Annars tycker jag nog de gjort ett hyffsat jobb. Endel dosor satte de med fogskum andra skruv. Vad gör en el besiktningsman? Vad tittar de på?
De hade nog räknat med att sälja merjobb löpande samt armaturer mm. Hursomhelst synd.

A
Skruvarna går nog att ta bort nu då dosorna väl sitter fast?

Det ska ju inte heller vara skruvar inom kopplingsutrymmet som kan bli spänningssatta vid ett fel.

• Gilla
Anne Kvick och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Skruvarna går nog att ta bort nu då dosorna väl sitter fast?

Det ska ju inte heller vara skruvar inom kopplingsutrymmet som kan bli spänningssatta vid ett fel.
Ja skruvana går ta bort. Dosorna är fastputsde

• Gilla
Wibegro
  • Laddar…
"Elektriker" yeah right.

• Gilla
Magnus.Geller och 5 till
  • Laddar…
De där är inte elektriker. Man skruvar inte i dosorna. Man gör rätt från början.

Som tidigare skrivit så sätter man dem med bruk eller likvärdigt.

Du skall absolut inte betala något extra om det ingick i beställningen att dom skall sitta i samma ram.

Att skylla på målarna visar bara att man är helt ute och cyklar. Den som sätter dosorna sätter dem så att man kan montera ram och brytare. Det ingår i jobbet. Målaren har inget ansvar då denne omöjligt kan veta vad som är bestämt.

Ta fler foto på övriga installationer.

Det kan omöjligt vara bra i övrigt men se ut så här, här.

Beklagar men du har lite tannagnissel framför dig..

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
A Andreas Kneg skrev:
Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade.
Det här måste vara en av de mer kreativa bortförklaringar jag sett.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
S
Pinsamt att ens försöka skylla på målarna :p

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Har du haft multihantverkare från andra sida Östersjön hemma hos dig?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
&herr frej och 8 till
  • Laddar…
Nissens
A Andreas Kneg skrev:
Det är ett fastprisavtal så hans marginaler är nog små.
Det är ju tvärtom, vid fastprisavtal har de stora marginaler eftersom de tar riskerna…

• Gilla
DrDengrot och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.