Hej

Har en trefacksram. Elektrikern har installerat dem snett i väggen upptäcker de nu när ramen skall installeras. Det är en tegelvägg så det är putsat runt om. Han vill karva sönder dosorna på sidan och jag antar skruva fast ramen i väggen ”bakom” dosan med väldigt långa skruv. Får man verkligen karva sönder dosor? Han tycker också att det är målarnas fel då de skulle upptäckt att de satt snett när de putsade. Saken är den att elektrikern har satt skruvar bak i dosorna, dvs skruvat i bak rakt in i dosan. Så se är verkligen snea från början. De sitter stenhårt.

Han tycker inte han gjort något fel….

Jag har tom erbjudit mig att ta bort dosorna så det bara är att sätta dit nya.

• Elinstallation i sned vägg med synliga kablar och skadad gips runt dosor i en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska dosor i tegelvägg med synliga sladdar, den övre dosan installerad skevt och omgiven av puts.
    Skapa konto
  • Elektrisk dosa i tegelvägg med synliga elkablar och blå enhet; installation är snett monterad och omgiven av putsad vägg.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Jontha och 7 till
  • Laddar…
Skall man ha en ram som täcker flera dosor så måste de vara förankrade "ihop" med varandra dvs hopkopplade. Annars passar inte ramen. Dina två nedre dosor ser inte ut att göra detta då det är en bit slang mellan dosorna och den övre dosa sitter djupare än den mittre så den är heller inte "ihopkopplad".

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Nej, det måste de inte. Men de måste sitta med rätt avstånd, vilket dessa inte gör.

• Gilla
  • Haha
FlugfiskarniJämtland och 4 till
  • Laddar…
Ok, men oavsett. Vad gör jag nu? Är det ok att karva sönder dosorna som elektrikern vill göra?

• Gilla
Ted Sjöblom
  • Laddar…
O
A Andreas Kneg skrev:
Ok, men oavsett. Vad gör jag nu? Är det ok att karva sönder dosorna som elektrikern vill göra?
Är du säker på att elektrikern är elektriker?

• Gilla
  • Haha
Macarus och 57 till
  • Laddar…
Lär ju inte räcka att ”karva” i dosorna när dosornas skruvar som skall hålla brytarramarna sitter med olika avstånd från varandra. På mina flerfackramar här hemma så måste ramarna sitta ihop och mitt för varandra för att flerfacksramen skall passa.

Skall din ”elektriker” få det där att passa så behöver han ”tälja” på mer grejer än dosorna…

• Gilla
Synvinkelsögonmått och 4 till
  • Laddar…
Bila bort dosorna och gör om, sedan får ni lappa och måla om. Är det verkligen en elektriker som satt dit dosorna? Med "rätt" dosor ihopkopplade kommer det att lösa sig, som det ser ut nu kan det bara li problem.

• Gilla
Mikael_L och 18 till
  • Laddar…
Ja, men de har använt en praktikant för att montera dosorna tror jag… Nu säger han att jag får betala merarbetet för att fixa det här. Det är ett fastprisavtal så hans marginaler är nog små. Känns lite utmanande då jag också erbjudit mig att ta bort dosorna. Vill egentligen inte tjafsa men känner att jag kan ju inte bara svälja vad som helst

• Wow
  • Gilla
tillalex och 8 till
  • Laddar…
tommib
Men vad fan? De får väl ta ansvar för sin praktikant. Varför skulle du betala för att de har klantat sig så uppenbart? Praktikantens handledare får väl äta kostnaden eftersom det är hen som gjort fel och uppenbart satt praktikanten på en uppgift hen inte klarar av.

Vad gäller sakfrågan så finns det ett sätt att få det där inte bra, men bättre. Det är att använda en låg förhöjningsram och skruva den i väggen. Därefter skruvar man dit apparaterna som troligen kommer passa ok om det är strömbrytare som inte bygger så mycket. Det ska du inte behöva acceptera dock, i mitt tycke. Det som syns på bilderna är rent skit och inte något du ska behöva vänta dig om du anlitar hantverkare.

• Gilla
Dowser4711 och 43 till
  • Laddar…
Ja precis… det känns oseriöst. Men hans förslag att karva sönder dosorna är det ens tillåtet? De har karvat sönder den översta dosans vänstra kant. Känns ju knappast fackmannamässigt åtminstone.

• Gilla
Chrhass och 2 till
  • Laddar…
Nej det är inte tillåtet, för f...n se till att firman fixar det och utan att dom gnäller. Det är ju dom som skickat en okvalificerad att göra jobbet.

• Gilla
Dowser4711 och 14 till
  • Laddar…
tommib
Det är åtminstone gråzon regelmässigt. En icke brännbar, icke elektriskt ledande vägg skulle teoretiskt vara ok att installera en apparat i utan dosa men man gör inte så. Det är definitivt inte fackmannamässigt, inte någonstans.

• Gilla
Purre och 6 till
  • Laddar…
En vanlig vägg kan aldrig ingå i den dubbla isolering som krävs

• Gilla
Urban T Lundin och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ah, ok. Jag tänkte på betongvägg utan armering i hålet men du har säkert rätt.

Oavsett så är det ett skitjobb och det ska rättas till. Det finns ingen anledning att ens göra en regelfråga av det eftersom det är så uppenbart oprofessionellt.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Tack för värdefulla råd. Känns helt hopplöst att argumentera med personen och att sätta hårt mot hårt leder bara till att det kommer bli än mer konflikter. Han vill pressa mig att ta betala mer eller så blir det skitfult och han verkar skita i att det inte är fackmannamässigt utfört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.