Cheesen
Kan man inte titta på jordabalken och se över köparens skyldigheter och rättigheter först... Som det ser ut idag så är ju en möjlighet att köpa på distans rätt korkat. Man skapar ju bara merarbete för domstolarna då det redan idag är svårt för många köpare att uppfylla undersökningsplikt. Hur blir det då om man dessutom inte ens behöver träffas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Denna var ju intressant och hur skulle praktiskt en instans kunna "motverka att fastigheter används i kriminella syften"?

Det känns ju som upplagt för bedrägerier. Någon kommer över ens BankID och så registrerar Lantmäteriet att man sålt huset.

"förköpsrätt ska ges till staten och kommunerna för att säkra tillgång till strategiska fastigheter och för att motverka att fastigheter används i kriminella syften"

Det ska gå "snabbt och enkelt" men både stat och kommun ska beredas tillfälle att gå i mellan och hindra transaktionen?

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det handlar ju mer om att man inte ska behöva skriva under tusentals papper rent fysiskt, hålla på med fullmakter hit och dit och träffas på mäklarens kontor. Jag tror inte bedrägeririsken ökar, det lär fortfarande behöva signeras av samtliga parter, inkl mäklare, för köpet ska gå igenom. Inte så att någon med mitt bankID helt plötsligt kan sälja mitt hus.

Finns väl inget lagkrav på att en mäklare behöver vara involverad?

Redan idag får lurenbedragare kreti och pleti att använda BankID till att komma över deras pengar. Det blir bara fler tillgångar som de får möjlighet att ta över.

• Gilla
Ubbe8 och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Finns väl inget lagkrav på att en mäklare behöver vara involverad?

Redan idag får lurenbedragare kreti och pleti att använda BankID till att komma över deras pengar. Det blir bara fler tillgångar som de får möjlighet att ta över.
En seriös mäklare kommer vara med. Och det är ju praxis att mäklarn har hand om kontantinsatsen. Det kanske framgår i utredningen om man tänkt på detta.

Mark säljs ofta utan mäklare inblandad, tex inom släkten.

Att kunna med BankID "swisha" över mångmmiljontillgångar verkar inte riktigt riskfritt.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
På tidigare jobb hade jag förköpsrätten bland mina arbetsuppgifter. En jäkla massa hantering för något som nästan aldrig användes, tror utredningen som avskaffade rätten sa något om enstaka promille eller mindre. Behöver försvaret mark hanteras det nog bättre genom expropriation. Och kommunerna kan redan lösa in för vattenverk och gator.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
F
På tiden. Jag skriver så illa att man kan nog hävda att huset inte är mitt.

• Haha
vcx
  • Laddar…
Fairlane
J Jaggatagga skrev:
Det känns ju som upplagt för bedrägerier. Någon kommer över ens BankID och så registrerar Lantmäteriet att man sålt huset.
Ingen kommer över ens BankID om man inte ger den till dem.
Det finns tre sätt som folk kan komma över din BankID (samt varianter på temat)

1. Du ger dem din mobil och din kod
2. Du ger dem din BankID på kort och kod
3. Du låter dem skapa ett nytt mobilt BankID genom att du godkänner processen.

Innan det här är på banan så kommer nummer 3 bli svårare.

Om vi jämför med hur det är idag så krävs underskrift med papper och penna av köpare och säljare, samt att det ska bevittnas. Jag vågar mig på att påstå att det är lättare att förfalska.

Sen skulle maan ju kunna tänka sig att det man skulle kunna spärra detta, på samma sätt som man kan spärra adressändring. Default läge kan vara att det är spärrat, sen måste man ändra minst X dagar före och se till att brev går ut till ägaren om spärren ändras.

Jag skulle önskat att den här möjligheten fanns redan. Vi sålde ett landställe för inte så länge sen och det hade varit skönt att slippa resan dit.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Mark säljs ofta utan mäklare inblandad, tex inom släkten.

Att kunna med BankID "swisha" över mångmmiljontillgångar verkar inte riktigt riskfritt.
Senast jag registrerade ägarbyte av fastighet skickade jag in handlingar på papper till Lantmäteriet. Verkar inte vara så svårt att förfalska den typen av handlingar?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.