Dumt att man inte ökar maxhöjden också. Känns som att den begränsar mer än byggarean.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Du får helt enkelt bygga neråt istället... Entréplan, hiss och tre våningar under mark.

• Gilla
  • Haha
mudder och 4 till
  • Laddar…
A
Någon som vet om det i förslaget ingår att öka ytan för tillbyggnad utan bygglov? Just nu gräns på 15 kvadratmeter.

Millgram
A Alfons3301 skrev:
Någon som vet om det i förslaget ingår att öka ytan för tillbyggnad utan bygglov? Just nu gräns på 15 kvadratmeter.
Ja, på sätt och vis, beroende på om regeringen tänker följa alla rekommendationer i Boverkets rapport 2018:17 - Lovbefriade åtgärder, utvändiga ändringar och anmälan – analys och förslag som publicerades i april 2018. I den har man kommit fram till just 30 kvm som lämplig storlek för attefallshus. Hela rapporten finns på regeringens hemsida här: https://www.regeringen.se/49d7ab/contentassets/f55c3d6770d74b4ab2cd9e8b527e76f7/rapport-201817.pdf

Som svar på din fråga: Boverket föreslår att man ändrar och använder sig av byggnadsarea istället för bruttoarea. Som jag tolkar det innebär det att man i så fall kan bygga 15 kvm i två våningar = 30 kvm om man vill. Detta har inte varit möjligt tidigare. På sidan 24 i rapporten står att Det innebär även att fastighetsägare får en större frihet när det gäller den invändiga utformningen av tillbyggnaden. "Det kommer t.ex. att bli möjligt att göra större tillbyggnader i flera våningar så länge tillbyggnaden inte överstiger bostadshusets taknockshöjd".

Vore intressant att höra om någon mer gör samma tolkning som jag. Detta skulle medföra betydligt större möjligheter för attefallstillbyggnad avseende hus med exempelvis 2 våningar. Jag vet dock inte om detta ingår i regeringens kommande proposition. Någon mer som uppmärksammat detta eller har annan uppfattning?

• Gilla
Apple68 och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Attefallshuset utökas som väntat och snart blir den större storleken verklighet.

Du kan läsa artikeln här: Snart kan du bygga större Attefallshus
Det är ju bra men med tanke på bilden med huset vid vatten är det bra att veta att det inte bara är att bygga när man bor nära vatten. Vi fick inte lov att bygga ett Attefallshus vid vår stuga. Däremot gick en AttefallsTILLBYGGNAD på 15 m2 bra. Bygget ligger på exakt samma plats som vi ville ha Attefallshuset men med skillnaderna att det enbart är 15 m2 och en liten ihopbyggnad med en gång på 40 cm. mellan stuga/tillbyggnad.

• Gilla
Nacka3 och 1 till
  • Laddar…
Om man vill att det ska minska bostadsbristen så kanske det viktigaste är att ändra skattereglerna också. Att man ska få hyra ut en komplementsbostad på heltid och det fortfarande beskattas som privatuthyrning istället för näringsverksamhet.

• Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Ser inte hur Attefallshus skulle påverka bostadsbristen mer än i marginalen...

Finns det nån statistik på hur många som hyrs ut idag?

Små fristående hus måste väl vara ett av de mest oeffektiva sätt att bygga/värma/underhålla för att få fram många nya små bostäder...

/ATW

• Gilla
mudder och 1 till
  • Laddar…
Millgram
katos katos skrev:
Om man vill att det ska minska bostadsbristen så kanske det viktigaste är att ändra skattereglerna också. Att man ska få hyra ut en komplementsbostad på heltid och det fortfarande beskattas som privatuthyrning istället för näringsverksamhet.
Om man hyr ut exempelvis ett attefallshus eller del av sin villa så är det normalt inkomst av kapital och inte näring. Sen håller jag med om att reglerna avseende exempelvis moms och liknande är lite krångligare beroende på situation. Mer info finns här: https://www.skatteverket.se/privat/...rsombostad.4.24321e0c1165ddd612080002033.html

Millgram Millgram skrev:
Om man hyr ut exempelvis ett attefallshus eller del av sin villa så är det normalt inkomst av kapital och inte näring. Sen håller jag med om att reglerna avseende exempelvis moms och liknande är lite krångligare beroende på situation. Mer info finns här: [länk]
Nej det stämmer inte! Inte enligt skatteverkets hemsida https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2718.html#h-Exempel-En-taxeringsenhet-med-tva-smahus
Eller när man ringer dom och frågar. Om inte huset används delvis för eget bruk så är det näringsverksamhet.

• Gilla
Millgram
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ser inte hur Attefallshus skulle påverka bostadsbristen mer än i marginalen...

Finns det nån statistik på hur många som hyrs ut idag?

Små fristående hus måste väl vara ett av de mest oeffektiva sätt att bygga/värma/underhålla för att få fram många nya små bostäder...

/ATW
Snittet på byggkostnaden för flerbostadshus är över 45000/kvm. Priset för ett attefallshus/kvm är kanske mellan 15000-20000kr/kvm.

Millgram
katos katos skrev:
Nej det stämmer inte! Inte enligt skatteverkets hemsida [länk]
Eller när man ringer dom och frågar. Om inte huset används delvis för eget bruk så är det näringsverksamhet.
Du har uppenbarligen rätt, fel av mig. Bra hänvisning av dig, håller med om dig att detta inte ökar utbudet på önskvärt sätt.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Perfekt för mig som bor på landet, bygger attefallshus, hyr ut som sommarstuga och används av mina privata gäster ibland. Men utbud av bostäder ger det inte.

Hur blev det med totalytor, är det så att det är max 40 kvm alltså attefallshuset 30 kvm och max friggebod då 10 kvm
/B

• Gilla
D-bug
  • Laddar…
katos katos skrev:
Snittet på byggkostnaden för flerbostadshus är över 45000/kvm. Priset för ett attefallshus/kvm är kanske mellan 15000-20000kr/kvm.
Vad driver kostnaderna?

Om det är så mycket billigare, varför?

Och sen införa det på flerbostadshus...

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.