Byggahus.se

Snart dax för ett nytt hus... Lite råd....

1. J
    Medlem Nivå 3
    Då var det snart dax att köpa vårt första hus. Det blir ett stenhus från Alfa Stenhus i Malmö (bunkelfo). Nyproduktion alltså.

Är väldigt tacksam för alla råd ni kan ge mig innan vi skriver på. Är det något speciellt viktigt vi ska kolla upp?
    Det finns ju alltid saker man missar, så kom med råd snälla...

Man är ju skit orolig nu, det gäller ju rätt mycket pengar. Känns som om man har det i tankarna varje minut...

Blir glad för alla råd...

2. volvo
    Medlem Nivå 10

Re: Snart dax för ett nytt hus... Lite råd....

Anlita en duktig KA med utökat uppdrag som rådgivarei så tidigt skade som möjligt, gärna innan ni skrivit på alla avtal.
    Med en sakkunnig vid sin sida så blir risken mindre att något går på tok.
    Det är så mycket med det här att bygga så man kan som novis omöjligen hålla reda på allt man behöver veta innan det kan vara för sent.

3. J
    Medlem Nivå 3

Vad är en KA och hur får jag kontakt med en sådan ?

4. lier
    Medlem Nivå 8

KA= kvalitetsansvarig En person som antingen byggfirman utser eller om du känner någon annan som kan vara kvalitetsansvarig. Bästa är att höra sig för i ditt område kommun efter en seriös KA som du känner förtroende för. :)

5. M
    Medlem Nivå 6

Kolla hur mycket grus som ingår i ert kontrakt. I vårt ingick det 227 ton och det skulle förmodligen räcka enligt alla.
    Nu fick jag reda på att det går åt ca 100-150 ton till, inte så jätte kul. DEt innebär 30 000kr till (200kr/ton packat å klart)