Byggahus.se

Snart dags för fiberdragning. Behöver hjälp med identifiera kablar.

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej alla forummedlemmar. Vi kommer att dra fiber i huset snart och jag letar efter den mest lämpliga platsen att dra in kabeln och placera fiberkonvertern. Huset är ett Hjältevadshus från 99 och hustypen heter Ekeby. Det finns RJ45 uttag i 2 rum på nedervåningen och CAT5e kablar har man terminerat under elskåpet i grovköket. Jag har funderat ganska länge på hur jag ska göra men tycker ändå enklast att dra fibern till "mediaskåpet" under elskåpet i grovköket och använda befintlig kabeldragning och placera routern på ett lämpligt ställe i ett av rummen på nedervåningen.

Sedan har jag också tittat på husets data o tele ritningar och upptäckte att viss tomrör och dragning har man gjort till och från mätarskåpet ute. Min fråga är vad är det för kabel (svart) som verkar komma utifrån och kopplas sedan till 4 signalkablar som går in i huset? Kan man använda befintlig rördragning från gatan för att dra in fiberkabeln i mätarskåpet via samma väg och sedan dra in den i huset? Verkar som det redan finns 2 tomma rör som går in i huset till någon punkt som jag inte har hunnit lista ut. Dessutom finns det ytterligare ett tomrör med dragtråd som förmodligen går mot krypgrunden eller kanske t o m ut mot gatan?. Detta har jag inte heller hunnit kolla upp.

Ser fram emot höra om era idéer och tips med att identifiera framförallt den svarta kabeln :x

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160229_170112.jpg

20160229_170108.jpg

20160229_170012.jpg

ritning tomrör tele data.jpg

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Den svarta i elskåpet är telefon.

Protte

• Laddar…
  3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Den svarta kabelen är telefonledning skulle jag förutsätta med tanke på fiskögonen och färgerna...

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Tack. Det underlättar en del. Återstår att undersöka om jag inte få fibern via den vägen in i huset.