Byggahus.se

Snälla, kom med idéer och förslag!!!

1. H
    Medlem Nivå 4
    Nu har vi tänkt oss halvt fördärvade, anlitat arkitekter och pratat med inredare till leda. Till slut har vi kommit fram till följande förslag för vårat nya badrum (utan hjälp från ovan nämnda "experter").
    Det är ett befintligt hus som vi renoverar och på ritningen så har vi redan flyttat en hel del väggar m.m.
    Nu vill vi be er om hjälp med förslag och synpunkter innan vi börjar riva det befintliga badrummet som är en riktig 70-tals orgie...
    Alla synpunkter är mycket välkomna! Vi kommer även att återkomma med våra planer på kök m.m. så detta är bara början... ;)

Tack på förhand

Andreas & Camilla

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Det ser ut som om ni har fått in väldigt mycket på begränsat utrymme. Jag tycker att det ser bra ut, det enda jag skulle ändrat på är att sätta toaletten mot väggen med dörr istället. Snyggt jobbat.

3. D
    Medlem Nivå 6
    På det hela taget ser det bra ut. Men har ni funderat över en vanlig toastol istället? Inbyggnadstoan stjäl ju lite yta och det är ju redan ganska trångt i badrummet. Jag skulle nog valt att göra så (det finns ju ett antal moderna snygga toastolar att välja bland).
    mvh
    Dublin

4. H
    Medlem Nivå 4
    Tack för er input. Vi har börjat tveka själva vad gäller den väggmonterade toaletten. Vi såg en sådan lösning på Happy Homes här i Göteborg, men då hade de väggar på bägge sidor om toaletten och de infällda skåpen ovanför vilket gav en mycket fräckare effekt. Det blev mycket mer integrerat i inredning hos dem. Jag tror att Dublin kan ha rätt med att en "vanlig" toalett kan vara bättre.
    Vad tror ni om att ha glasbetong som fönster? Behöver man möjligheten att vädra eller kan man lösa det med en fläkt ut?

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Om du inte har insyn i badrummet eller om ni inte har något att dölja ;) så tycker jag att ett vanligt fönster är trevligare. Vi har vanligt fönster i både badrum och bastu och härom veckan så såg vi två rådjur när vi satt och bastade. Ytterst sympatiskt.

Vad glasbetong har för u-värde vet jag inte men det kan knappast vara bättre än fönster med energiglas.

6. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    En vägghängd toalett och en "vanlig toalett" hamnar på samma ställe, man flyttar inte fram avloppet på en vägghängd. Jag hade utan tvekan valt en vägghängd. Det är så mycket bekvämare ur städsynpunkt. Går det att på ngt sätt "dra ut" skåpen mot duschen så toaletten ser mer inbyggd ut?

7. fresve
    Medlem Nivå 11
    Hur stor är duschen?
    Om jag hade fått bestämma hade jag nog gjort allt för att få in en liten bastu där istället, skippat badkaret, och byggt en dusch där ni har placerat badkaret.
    Jag hade oxå valt ett vanligt fönster,

Hur somhelst så kommer det nog bli riktigt fint, lycka till!

8. H
    Medlem Nivå 4
    Tusen tack för alla idéer. Här har vi ritat om toaletten och dragit ut den mot duschen precis som AnnaKanin föreslagit. De två rören som sitter på väggen är handdukstorkar av modellen där man hänger handduken på en vanlig krok.
    Vad gäller bastu så är vi mer badmänniskor än bastuälskare. Men framtidsplaner finns för en bastu i nedersta plan...
    Jag bifogar även en liten ritning på hela övervåningen så att ni ser sammanhanget.

Tack så länge och ytterligare kommentarer är självklart välkomna!

9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Ser bra ut. Det enda som inte är bra är att man inte når vattnet när man sitter på toan. Det går dock att lösa om man sätter en utdragbar handdusch i väggen bredvid toan.

10. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    Varför måste man nå vattnet när man sitter på toa?

11. H
    Medlem Nivå 4
    Ja, nu blev jag riktigt nyfiken! Varför nå handfatet?

12. D
    Medlem Nivå 6
    Näe inte glasbetong. Hellre då ett fönster med frostat glas, både ur estetisk och energisynpunkt. På sommaren är det ju inte helt fel att kunna vädra eller duscha med fönstret på glänt (om du nu inte har för nyfikna grannar).

13. A
    Medlem Nivå 7
    om man får skit på tummen, har rallybajs och spyr samtidigt eller varför inte det kvinnliga joxet 1 gång i månaden. Nått annat du inte kunde föreställa dig?

14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Självklart för att kunna blöta toapappret vid behov. Det är också många som gärna vill tvätta av sig vid varje toabesök. En handdusch monterad bredvid toastolen är en bra ersättare för bidéer som inte används längre i Sverige (däremot i resten av Europa).

15. A
    Medlem Nivå 7
    om man får skit på tummen, har rallybajs och spyr samtidigt eller varför inte det kvinnliga joxet 1 gång i månaden. Nått annat du inte kan föreställa dig?

Skulle aldrig fixa handdusch själv men...