Snälla HJÄLP MEJ!!!!

4k läst  11 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag har en fråga. Vi har just fått våran Frånluftsvärmepump (IVT 490) och jag undrar (innan vi installerar) om den här pumpen klarar av att värma upp ett hus på ca 150m2 + Varmvatten för en familj på 4st (2 vuxna och 2 småbarn)utan att använda sig av el-patronen. Vi har fått många olika svar från Ventilations killarna och Rörmokarna mm. Men alla säger till oss att det är första gången som dom installerar detta system osv. Så Snälla någon om ni vet ungefär hur mycket el ett sånt här system använder.....vi behöver veta snarast så att vi inte installerar fel system för vårat hus. Jag ska också nämna att gamla delen av huset är Timmerstomme med självdrag och nya delen kommer att ha ventilations rör. Vi har också en Kamin + Vedspis i gamla delen som vi använder hela vintern.
    Tacksam för snabbt svar!!!!
    mvh
    Lotta

2. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Snälla HJÄLP MEJ!!!!

Nej den klarar inte av att värma ett hus på 150 kvadrat + vv utan elpatron den ger 1,7-2,0 kw så ungefär som en kupevärmare. den enda frånlufts värmepump som möjligen funkar utan elsteg är comfortzone.

3. F
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret. Men varför ska man inte ha elsteg?? Som jag förstått det är det en fördel...

Finns det andra likvärdiga pumpar som Comfortzone´s?

/Lotta

4. N
    Medlem Nivå 2

Jag skulle tippa på att när minusgraderna kommer så kommer värmepumpen att behöva stöd av elpatronen, men det är helt normalt för en frånluftsvp.
    Ni eldar ju även i kaminen så det är ju inga problem.

Comfortzone är en mycket kraftigare FLVP som ger 5kW om jag inte minns fel.
    Och nej, det finns ingen annan FLVP som är i närheten av den effekten.

Varför man vill undvika "elsteg" (elpatronen) = DYRT

5. C
    Medlem Nivå 14

utan elpatron går det absolut inte.

hur mycke elpatron som behövs beror ju på husete enerrgi åtgång & topp effekt.
    gissar på att huset kanska har en toppeffekt på 8kW & din pump ger som sakt max 2kW
    2kW räcker för varmvaten om inte huset ska värmas samtidigt.
    & husvärme ner til nollgradit utan klarar nog 2kW

6. Snailman
    Medlem · Nivå 15

comfortzone har ju elpatron oxå (däremot kommer den säkert att 'slita' mindre på den)

comfortzone är ju en hel del dyrare

7. P
    Medlem Nivå 1

Jag har en IVT490 installerad sedan snart ett år tillbaka och är hel nöjd så länge, jag satte också in en separat elmätare till värmen, efter 11 månader har det gått åt 5600Kwh till värme varmvatten och ventilation. Huset är på 136 m2 och ganska välisolerat byggt -91. Om man skulle tro på Comfortzones anhängare och deras besbarningsberäkningar som säger att jag skulle spara ca 6000Kwh per år så skulle elmätaren snurra baklänges ech jag skulle leverera energi ut till nätet istället men tyvärr alla räknenissar så här ser verkligheten ut och den går nog före teoretiska beräkningar.
    Varma och behagliga hälsningar från Pontiac (som ser praktiken före teorin)

8. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Nej man kan ju inte spara mer än man gör av med, men förutom hur välisolerat det är, har det ju betydelse hur många man är i hushållet (hur ofta man duchar o så) och om huset är i norra sverige eller i skåne..

Så hur många är ni i hushållet Pontiac, och i vilken del av sverige, ligger huset?

9. Overlander
    Medlem Nivå 5

Vilken otur för dig att du inte har min nibe 1320-20kw då skulle väll elmätaren skäraihop av baklängesgången. :D

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  11. R
    Medlem Nivå 1

Vi har ett hus i Blekinge, 150Kvm, 2 vuxna och 2 tonåringar. Efter montering av Autoterm 190F (samma som IVT 490) har vår elräning (allt inkluderat) sjunkit från 22000KWH till 15000KWH per år. Jag tycker att ni har desutom kamin som värmekälla och det måste väl räcka med en IVT 490. Vårt hus är byggt på 80 tal och är välisolerat.

12. B
    Medlem Nivå 6

Pontiac, här är en rapport från en "Räknenisse"  ;)

Din FLVP täcker säkert 60 % av ditt värmebehov utan tillskott, dvs dit värmebehov är ca 8 000 kWh/år. Värmepumpen täcker 5000 kWh/år och du köper direktel för ca 3000 kWh/år. Det är väligt litet värmebehov och det beror på att ditt hus är litet och välisolerat. Det är ingen tvekan om att IVT490 är rätt val för dig. Enligt ett diagram på Comfortzones hemsida skulle du spara endast ca 1000 kWh/år på en CZ CE50, som också ger mindre effekt i ett litet hus, eftersom ventilationsflödet är mindre.

Om du däremot skulle ha ett hus på 180 m2 och ett värmebehov på 25000 kWh så är besparingen 6000 kWh/år jämfört med en 2 kW flvp.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: