Hej,

Köpte stolar jag jag använde herdins äkta bets till. Har nu använt lackbets men det färgar fortfarande av sig (när jag kör en våt handduk mot). :(

B Byggarnochpyret skrev:
Hej,

Köpte stolar jag jag använde herdins äkta bets till. Har nu använt lackbets men det färgar fortfarande av sig (när jag kör en våt handduk mot). :(
Hur länge har du låtit det torka?

Frustrator Frustrator skrev:
Hur länge har du låtit det tork
Hur länge har du låtit det torka?
en vecka

B Byggarnochpyret skrev:
En vecka!
Kanske en dum fråga, men stolarna var trärena innan du betsade dem? Ingen olja/lack/vaxa på dem?

Bets ska tränga ner i träet, inte ligga uppepå som vanlig lack/färg gör.

Därför måste man slipa bort allt som ligger på sen tidigare, för att få fram rent trä som det suger in i. Det torkar på typ 3 timmar eller så i normalfallet, något är tokigt helt klart.

Kanske en dum fråga, men stolarna var trärena innan du betsade dem? Ingen olja/lack/vaxa på dem?
Nej!

Bild på stolarna!

yonna yonna skrev:
Bild på stolarna!

• En mörkbrun trästol med svart sits på ett laminatgolv mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B Byggarnochpyret skrev:
Nej!
Lite osäker på vilken av frågorna du svarade nej på. Men antar att du menar att de var i helt obehandlat trä innan du betsade dem? (Dvs du slipade dem?)

På bilden ser det ut som att de är behandlade, brukar inte se så blanka ut av bets..

Lite osäker på vilken av frågorna du svarade nej på. Men antar att du menar att de var i helt obehandlat trä innan du betsade dem? (Dvs du slipade dem?)

På bilden ser det ut som att de är behandlade, brukar inte se så blanka ut av bets..
Hej,
Jag tror att det var obehandlade ekstolar. Jag slipade inte utan torkade av, körde på herdin äkta bets och sedan betslack på.

B Byggarnochpyret skrev:
Hej,
Jag tror att det var obehandlade ekstolar. Jag slipade inte utan torkade av, körde på herdin äkta bets och sedan betslack på.
Ok. Nya stolar?
Så här i efterhand får man ju tro att de trots allt var behandlade med något..

Ok. Nya stolar?
Så här i efterhand får man ju tro att de trots allt var behandlade med något..
Är det det som skulle göra att dom färgar av sig?

B Byggarnochpyret skrev:
Är det det som skulle göra att dom färgar av sig?
En teori, om du har stolar som tidigare var lackade eller oljade, så kommer inte versen sugas upp och torka in utan blir som en blöt smuts som bara ligger kvar ovanpå.

Kan du torka bort betsen helt från ett område och ta en bild på hur ytan ser ut?

En teori, om du har stolar som tidigare var lackade eller oljade, så kommer inte versen sugas upp och torka in utan blir som en blöt smuts som bara ligger kvar ovanpå.

Kan du torka bort betsen helt från ett område och ta en bild på hur ytan ser ut?
Hade dom inte lagt på betslack ovanpå den vattenbaserade "äkta" betsfärgen? (Därav glansen)

Är det oljebaserade betslacken, är ett vanligt misstag att man lagt på för tjockt och sedan inte låter det torka tillräckligt länge.

Speciellt om man lackat nu i allt regn i ett fuktigt garage, då kan det fasen krävas en vecka att torka och härda helt.

Men färga av borde det kanske inte göra så mycket... Om lacken inte lades på innan betsfärgen torkade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.