Jag har tyvärr tvingats fälla en trädgårdstall som fungerat som lokalt insynsskydd mot grannens fönster. Den hade börjat lägga sig ner alltmer när den blev snötyngd på vintern.

Nu är jag ute efter en ny insynsskyddande växt och vill att den ska vara uppväxt till 2m på några få års sikt. Den ska helst vara vintergrön eller åtminstonde ha blad under stor del av året. Jag ska INTE ha någon häck utan det räcker med två solitärer och den behöver inte heller vara helt tät. Tallen var alldeles utmärkt men en ny tall skulle ta för lång tid på sig att växa upp gissar jag. Tips mottages tacksamt!

Det jag har kollat in själv är Hybrididegran (Taxus Media Hilli) som kan köpas i ca 1m höga plantor till rimligt pris (500-1000 kr). Men jag hittar ingen uppgift på hur lång tid den tar på sig att växa resterande meter. Någon som vet detta?

Tuja kan kanske vara ett alternativ, men jag undrar om det finns något annat.

Pen

Du har inte funderat på någon högvuxen bambu? De kan bilda en mycket vacker grön vägg som rasslat mjukt i vinden. Om de trivs på platsen så kan de dra i väg väldigt snabbt. Phyllostahus släktet är jättevackert och klarar ner till ca 25 minus. De kan med tiden bli uppåt 4-6 m höga. :)

Phyllostachys bissettii | Jungle Giants
Phyllostachys nigra | Jungle Giants
Phyllostachys aureo-sulcata Spectabilis | Jungle Giants

Om man vill förhindra att de sprider sig för mycket kan man ju plantera de i större bottenlösa plastkrukor eller nåt som förhindrar de att skicka jordstammar ut över hela trädgården.

/Kalle

Taxus Media Hilli växer inte så väldigt snabbt. Köp mycket större plantor - visserligen dyrt men kan löna sig om du inte behöver så många ex.

Ett av de snabbaste och rätt fräck lösning är att använda sig av "pil"
Dvs, inte pilträd utan istället tvinnade störar som insynskydd etc i form av "slanor". Där man kan hitta på olika saker.
Faktiskt så är det bara fantasin som sätter gränser

Behöver sen bara hållas efter med lite "putsning"

Själv sett en som gjorde en jättesvamp , blev rätt fräckt faktiskt

Några länkar för vad jag menar:

Välkommen till Lillöpil bästa grobarhet och kvalitet

Eller

www.salixprodukter.nu

yonna skrev:
Taxus Media Hilli växer inte så väldigt snabbt. Köp mycket större plantor - visserligen dyrt men kan löna sig om du inte behöver så många ex.
Var får man tag i "mycket större plantor"? Beställer man vid vanliga inköpsställen eller ska man gå till en special-handlare?

Pen

De flesta gardencenter kan beställa hem större exemplar från plantskolorna. Det går att få tag på plantor i de flesta storlekar, det är bara en prisfråga...

/Kalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.