Byggahus.se

Snabbtving (enhandstving)

1. N
    Medlem Nivå 3
    Har sen ett tag tillbaka ett par enhandstvingar av olika fabrikat och modell. (Dels kina-skräp och dels två äkta Quick-grip). Har nu tänkt köpa några fler, men då uppstår naturligtvis frågor... Lågprisalternativ typ Biltema, Jula etc. är inte intressant, de klämmer helt enkelt för dåligt. Kommer att användas till diverse, håller på med både montage, snickeri och verkstad mer eller mindre yrkesmässigt.

-Vilka fungerar bäst (Quick-grip, Wolfcraft, Bessey, finns det andra kvalitativa fabrikat?)

-Var köper man dem billigast? Gärna näthandel.

-Någon som sett något "outstanding", alltså någon tving med någon oslagbar funktion som inte de andra har t.ex.?

//nomis

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Utan tvekan Irwin's Quick Grip XP. 250 kilos nyp, och möjlighet till att vända käftarna och använda den till att pressa isär saker.

3. E
    Medlem · Nivå 11
    Bessey Power Grip !!!

4. F
    Medlem · Nivå 10
    Kan bara yttra mig om Wolfcraft, tycker dom är outstandig. Hållbara som in i norden. Har misshandlat sånna en hel del utan problem

• Laddar…
  5. bax
    Medlem Nivå 10
    Hade aldrig provat sådana förrän nu före jul när jag köpte 2st Wolfcraft.
    Är mycket nöjd med dom.

6. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    När det gäller Besseys power grip, måste man vara försiktig så att skruven inte är helt utskruvad när man spänner tvingen med enhandsfunktionen. Då blir det svårt att släppa på tvingen. Mycket irriterande tills man lärt sig.

7. bax
    Medlem Nivå 10
    Nu hittade jag bara hemsidan på tyska.
    Är det denna ni menar?
    Kombinerad enhandstving och traditionell tving.
    Med min erfarenhet av Bessey så kostar denna en hel del, men den ser bra ut.

8. P
    Medlem Nivå 9
    Jag har oxo ett par Wolfcraft, toppen. bra kvalite.

Men är det riktiga presskrafter som skall till så är det skruvtving som skall till.

9. N
    Medlem Nivå 3
    Naturligtvis är det så. Jag ser snabbtvingar som en hjälpande hand snarare än något man "pressar" med. Till det har vi riktiga industritvingar med "tvärhandtag" (typ skruvstycke fast mindre).

Någon som vet var man köper wolfcraft, bessey eller Irwin bra och billigt då? Nuförtiden känner man sig bara lurad så fort man går in i en järnhandel, eftersom man vet att så mycket går att köpa billigare över webben...

10. bax
    Medlem Nivå 10
    Nu när jag vittjar brevlådan så är det med en rekalmfolder från Ahlsell (vår grossist).
    Där finns Ironside Enhandstvingar 150-300-450mm, 95:-, 115:-, 125:- (ex. moms)
    150-180kg spännkapacitet.
    Kan det vara något?

11. ACME
    Medlem Nivå 12
    Vanliga Quick Grip nyper med ca 70 kg's kraft, vilket inte är särskilt pressande utan snarare hållande. Nyper man fast ett väggskåp (kök) i ett redan monterat så tenderar det till att halka ner.
    XP-modellen nyper som sagt ihop ordentligt, och 250 kg's kraft räcker gott och väl till denna uppgift, och lite till.
    150-180 ligger ju någonstans däremellan.

Hur många kilos kraft klarar att dra med en normal skruvtving? Någon som vet?

12. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Nej, vet inte, och dem kan man ju dra åt hur mycket som helst, de har ju ingen maxposition på det sättet, men en gedigen lite större skruvtving bör rimligen ha mycket mycket mer.

Börjar man komma upp på 250kg så är det väl å andra sidan mer än en hjälpande hand.

Köpte förresten Irwin snabbtvingar häromveckan i tron att det var den tuffare varianten, men jag måste kolla, de ligger ännu ouppackade.

13. ACME
    Medlem Nivå 12
    Sorry, luddigt formulerat...
    Vad jag menade att fråga var; Hur hårt orkar en normal person spänna en skruvtving med handkraft?

14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Bra fråga. Besseys klassiska "vanliga" skruvtvingar kan såvitt jag förstod på deras hemsida spännas upp till 6000N. Men om man sen orkar spänna så hårt eller hur det är mätt är en helt annan fråga...De hade för övrigt även riktigt rejäla tvingar med spännkraften på 40000N.

15. hecke
    Verktygstokig Nivå 8
    För ett par månader sedan köpte jag 2 st Bessey Duoklamp och jag är väldigt nöjd med dem. De spänner 1200 N, dvs inte lika hårt som Irwin's Quick Grip XP, men de har andra bra funktioner som breda parallella käftar och enkelt att switcha till utåtgående spännfunktion med en liten ratt. Jag är i alla fall nöjd. Köpte dem på Bauhaus för lite över 200 kr/st har jag för mig.

http://www.idealtools.com.au/category3990_1.htm