Byggahus.se

Snabbt svar önskas (tätskikt)

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Har primat mitt badrum tre ggr med lip primer 54 och skall nu ångspärra med VS 20, men är inte primer 54 "typ" samma sak? svårt att få underlaget att suga 280g/m2 när man primat 3 ggr

2. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, det är inte alls samma sak. Och jag förstår inte alls varför du primade med 54:an först, helt onödigt. Dessutom tre gånger..? Men det är inga problem att få på 280 g/m2 på icke sugande underlag, det borde räcka med två, max tre rollningar VS20.

3. A
    Medlem Nivå 3
    jasså
    har dom inte samma egenskaper?? trodde det
    sen sak man ju späda 1:5 är det 280g/m2 outspädd eller spädd??

4. J
    Medlem Nivå 15
    Va, nej..? Du ska inte späda VS20 alls. Det är 280 g/per m2 outspädd. Läs monteringsanvisningen för fasen. :)

Förresten, om de hade samma egenskaper så skulle man nog inte tillverka två olika produkter..

5. A
    Medlem Nivå 3
    hupp hupp
    läste precis anvisningen står ju både där och på dunken
    men visst det står ju faktiskt sugande underlag :) men jag kan ju inte tänka mig att det är fel att prima nån nytta måste det ju göra eller???
    står ju trots allt primer/ångspärr på VS 20

6. J
    Medlem Nivå 15
    VS 20 är, som du säger, en primer. Därför gör det ingen som helst nytta att prima med någon annan primer innan den.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Jag ringe till LIP häromdagen angående mitt badrum med två lättbetong väggar. Han sa att jag inte behövde spackla på lättbetongen och att jag skulle köra två gånger med primer 54, första gången utspädd 1:6 och andra utspädd1:3, båda på betong väggarna och golvavjämning. Efteråt skulle jad köra med VS20 och VS30 i angiven mängd. På väggarna med skiv material skulle jag köra bara VS20 och VS30. Jag tyckte det lät vettig eftersom underlaget är stark sugande.
    Kommentarar?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Visst, vid starkt sugande underlag kan det vara vettigt att köra en vända med utspädd primer. Men VS20 ska fungera till detta också, utspädd då. Jag har på inrådan av LIP gjort just så på ett par ställen.

På golvavjämningen kan jag inte se något skäl till detta, och det har heller inte LIP gjort i sin monteringsanvisning eller på telefon.