Jag blir galen. Svårt hitta någon information alls om vattenförbrukning. Jag mejlade electrolux för 2(?) år sedan och svaret jag fick var att snabbprogram inte tillför mer vatten utan att trumman går aggressivare. Tveksam om det stämmer. Kanske beroende på generation av maskiner.

Vi har olika åldrar på maskinerna i tvättstugan. En visar som default "Eco" på alla program. Eco försvinner från displayen om man trycker på Snabbtvätt, troligen för att mer vatten o ström tillsätts.

En annan kanske bibehåller Eco även vid snabb(?) ...minns inte just nu.

Finns även knapp för Extra smutsig tvätt. Vad som händer då vet jag ej, men gissningsvis mer av allt : ström, tvättid o vatten.

Ibland vet jag inte om man ska köra förtvätt och/eller "extra smutsig" tvätt vid sådana behov.

Jag är ute efter att maximera mängden vatten. För jag menar att detta kommer göra det mer rent o snabbare.

Dessutom tror jag det är riktig overkill att tvätta vanliga kläder knappt smutsiga, i 40-55minuters tvättprogram! Sliter mer på kläderna/färger. Jag brukar numera köra snabbprogram, och ibland handtvättsprogram för sådant jag vill behålla färgerna bättre på, eller ömtåligt som knappt är smutsigt.

Det finns information om att en diskmaskins tvättablett är overkill, att en betydligt mindre mängd räcker. Jag tror det är samma med tvättmaskiner - vi över tvättar med för långa program.

Spridda tankar. Kommentarer?

Elux brukar ha en knapp " Extra Sköljning" . I övrigt vet jag inte om ditt resonemang om mer vatten, renare tvätt stämmer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Eco brukar vara ett enda särskilt program som är programmerat för att minimera el och vatten, men ändå ge ett rent resultat enligt tester.

Finns inte risken att du behöver mer tvättmedel om du tvättar med mer vatten, för att hålla tvättmedelskoncentrationen tillräckligt hög?

Om kläderna knappt är smutsiga kanske det går att använda dem lite mer innan de tvättas. Enstaka synliga fläckar kan man ju snabbt ta bort för hand och dålig lukt kan vädras bort.

Vet inte hur det är med din maskin men det kan ju vara så att man inte kan fylla maskinen så mycket om man kör snabb- eller handtvättsprogram.

Innan tvättmaskiner fanns så försökte man verkligen gnugga tvätten ren (tvättbräda) och använde inte överdrivet mycket vatten fast det inte har varit vattenbrist i Sverige så även på den tiden ansåg man att det inte behövdes en massa vatten för att få tvätten ren.

I InsidersUnited skrev:
Elux brukar ha en knapp " Extra Sköljning" . I övrigt vet jag inte om ditt resonemang om mer vatten, renare tvätt stämmer.
Extra sköljning och förtvätt finns på alla tvättmaskiner i ett flerfamiljshus. Men det har ju inget med mitt inlägg att göra. Kanske var jag otydlig.

Jag tvättar hellre kortare med mer vatten. Sliter mindre på kläderna. Kanske det blir lika rent med mindre vatten om maskinen får snurra i evigheter ;)

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eco brukar vara ett enda särskilt program som är programmerat för att minimera el och vatten, men ändå ge ett rent resultat enligt tester.

Finns inte risken att du behöver mer tvättmedel om du tvättar med mer vatten, för att hålla tvättmedelskoncentrationen tillräckligt hög?

Om kläderna knappt är smutsiga kanske det går att använda dem lite mer innan de tvättas. Enstaka synliga fläckar kan man ju snabbt ta bort för hand och dålig lukt kan vädras bort.

Vet inte hur det är med din maskin men det kan ju vara så att man inte kan fylla maskinen så mycket om man kör snabb- eller handtvättsprogram.

Innan tvättmaskiner fanns så försökte man verkligen gnugga tvätten ren (tvättbräda) och använde inte överdrivet mycket vatten fast det inte har varit vattenbrist i Sverige så även på den tiden ansåg man att det inte behövdes en massa vatten för att få tvätten ren.
I nya maskiner så är ECO förvalt på alla vanliga tvättprogram. Alltså inget tillval.

Vi får nog bena ut vad smutsig är. De flesta människor, går nog helst inte med samma tshirt i två dagar. Jag har tshirt helst bara en dag. Jag tycker man luktar sämre efter två dagar och definitivt tredje dagen om man nu skulle testa ha samma kläder så länge. En tshirt är ju inte direkt smutsig efter en dag, alltså inga fläckar eller brun krage, men den är ändå smutsig i form av att den suger i sig kroppens svett o hudens fetter. En sådan tshirt kräver ju inte 50 min snurrande i en tvättmaskin, utan räcker ju gott med snabbprogrammet. Däremot vill jag tvätta mina sängkläder, underkläder o badlakan i längre o varmare program.

Genom att trycka på "snabb" eller "extra smutsig" knappen så tror jag det kommer mer vatten o inte bara längre o aggressivare trumma. Vill dock få detta bekräftat, därav denna tråd.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
De långsamma Eco-programmen brukar ägna mer tid åt blötläggning för att inte behöva köra på den angivna temperaturen, snarare än att snurra mer. Tex 60° eco bomull kan köra i 40-50° i verkligheten. Kör allegiprogram eller liknande för att få 60° på riktigt. Själv har jag ingen lust att koka mina kläder i onödan. Det om något sliter på plagget, speciellt om det innehåller syntet vilket många gör numera.

Med snabbprogram på 30 minuter kan du inte fylla maskinen. Då är det bättre att ha en maskin med auto-program. Vår känner av på något vis när tvätten är ren, så ibland tar auto-programmet slut ca tio minuter tidigare än beräknat.

Du själv sliter mer på kläderna än vad tvättmaskinen gör. Sluta ha kläder på dig om du vill vara rädd om dem 😉

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vår tm har wifi och skickar statistik om el och vattenförbrukning till molnet. Programmet Express drar minst vatten och el. Vi använder det för uppfräschning, inte för att få bort smuts.
Programmen Outdoor och Strykfritt drar mest vatten, ~3x mer än Express. Bomull drar ~2x mer vatten än Express.

Eco brukar vi inte köra pga de tar längre tid.

Manualen beskriver även de olika programmen på hög nivå, vattenmängd, trumaktivitet, antal sköljningar samt tillval.

BirgitS
Dracula Dracula skrev:
I nya maskiner så är ECO förvalt på alla vanliga tvättprogram. Alltså inget tillval.

Vi får nog bena ut vad smutsig är. De flesta människor, går nog helst inte med samma tshirt i två dagar. Jag har tshirt helst bara en dag. Jag tycker man luktar sämre efter två dagar och definitivt tredje dagen om man nu skulle testa ha samma kläder så länge. En tshirt är ju inte direkt smutsig efter en dag, alltså inga fläckar eller brun krage, men den är ändå smutsig i form av att den suger i sig kroppens svett o hudens fetter. En sådan tshirt kräver ju inte 50 min snurrande i en tvättmaskin, utan räcker ju gott med snabbprogrammet. Däremot vill jag tvätta mina sängkläder, underkläder o badlakan i längre o varmare program.

Genom att trycka på "snabb" eller "extra smutsig" knappen så tror jag det kommer mer vatten o inte bara längre o aggressivare trumma. Vill dock få detta bekräftat, därav denna tråd.
Om man just tycker att det är lukten som är problemet så är det bra att testa om det räcker med att vädra plaggen, gärna utomhus, under en dag.

Så här ser normala förbrukningsvärdena ut (kan ändras beroende på t.ex. mängd tvätt) för vår maskin (Electrolux, ung. 10 år), el (kWh) resp. vatten (l):
Bomull 60 - 1,25 70
Eco Bomull - 1.02 53
Bomull 40 - 0,78 70
Syntet 40 - 0,47 50
Fintvätt 40 - 0,53 62
Ylle/handtvätt 30 - 0,25 45

Lukt, fett och svett kan sätta sig hårt fast i bomullsfibrer och därför brukar man säga att det antingen ska vara 60 grader eller hård behandling vid lägre temperatur för att de molekylerna ska lossna från bomullsfibrerna. Låg temperatur och skonsam behandling kan därför göra att syftet inte uppnås, och även att man upplever att kläderna börjar lukta fortare eftersom de gamla molekylerna finns kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.