Byggahus.se

Snabbkoll på elprisjämförelse.

1. Ohrstrom81
    Medlem · 10 inlägg

Ohrstrom81

Medlem
    Hej, som ny husägare och relativ novis tog jag och min fru beslutet att vi byter till kundkraft då i jämförelse med vårat aktuella pris på Fortum att det skulle bli en slant billigare och mindre tråkigt admin att hålla på med.

Min fru står på avtalet och idag ringde någon 20 årig slyngel till säljare upp henne och satte nytt i rekord i dryga säljare hon utsatts för. han dumförklarade mig och sa att kundkraft alltid är dyrare än vad fortum är och vi kunde få förlängt 6 månader på "nykundsrabatt".

Han kanske har rätt i sitt dumförklarande, det är därför jag skriver här, ville kolla med någon mer kunnig om jag missat något. Säljaren behöver ju oavsett inte fundera på om han styrt bort en kund från Fortum på livstid, men det är irrelevant, vill framförallt se om jag räknat fel.

Jag jämförde Den senaste fakturan med de siffror som kundkraft har på sin sida för samma månad för rörligt elpris. På Kundkrafts hemsida var priset för april 42,41 öre/KWH och för maj var det 37,86 öre/KWH. Därtill får man lägga till 5,79 öre/KWH som är deras avgift.

Tittar man på fakturan från Fortum (och jag har enbart tittat på elhandeln, inget annat) så är priserna 54,64 öre/KWH för april och 50,27 öre/KWH för Maj. Därtill tillkom 130,22 kr i moms baserat på nedan konsumtion.

Min konsumption låg i april på 536 KWH och 444 KWH i maj. Inte för att detta påverkar såvitt mitt intellekt räcker men när jag gjorde uträkningarna använde jag detta för att skillnaden i pris på dessa lågkonsumtionsmånader.

Har jag missat nåt i kundkrafts elpris/övriga kostnader som gör att jag räknat fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.