2 841 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Snabbast och smidast sätt att tejpa gipsskarvar?
Har tidigare använt mig av både glasfiberremsa och pappremsa. Gillar hållbarheten i pappremsan men tycker det är lite osmidigt att bädda in den i spacklet. Sökte lite och många rekommenderar att limma remsan med våtrumslim för att underlätta.
Tänkte testa detta, men det enda som gör mig osäker är om det syftas på att man ska limma remsan först av allt och därefter spackla. Eller om man ska fylla skarvarna först och sen limma remsan på spacklet?
Ni som har prövat att limma remsan med våtrumslim, vad tycker ni är smidigast?
Funkar detta lim?
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr
(Har tidigare använt detta till microlit i tak med stora framgångar).
Tänkte testa detta, men det enda som gör mig osäker är om det syftas på att man ska limma remsan först av allt och därefter spackla. Eller om man ska fylla skarvarna först och sen limma remsan på spacklet?
Ni som har prövat att limma remsan med våtrumslim, vad tycker ni är smidigast?
Funkar detta lim?
https://www.bauhaus.se/casco-vatrumslim-1-ltr
(Har tidigare använt detta till microlit i tak med stora framgångar).
Har testat båda varianterna, dvs både limma pappremsan direkt i skarven och sen spackla. Nyligen spacklade jag ett badrumstak och valde då först att spackla tunt i skarven och sen limma remsa och slutspackla. Detta efter rekommendation av en målare som säger att vid en eventuell vattenskada kollar försäkringsbolaget att remsan sitter inne i spacklet. Sant eller inte kan jag inte uttala mig om.
Den första metoden går snabbare och nu tre år senare har det inte spruckit trots ett fritidshus på plintgrund som rör sig en del under årstiderna.
Den första metoden går snabbare och nu tre år senare har det inte spruckit trots ett fritidshus på plintgrund som rör sig en del under årstiderna.
Jag spacklade + slipade en gång. Sedan målade jag på limmet med en pensel och satte dit pappremsan. För att se till att remsan fäste bra och att det inte blev några luftbubblor "målade" jag fast remsan med limresterna på penseln. När man limmar på båda sidor blir dessutom inte remsan inte så fuktig när man senare spacklar.
Gjorde på samma sätt på både väggar och tak med mycket fint resultat.
Jag testade även att sätta remsan i spackel men det bubblade sig o så rent ut sagt förjävligt ut så jag fick ta bort det o börja om.
Jag testade även att sätta remsan i spackel men det bubblade sig o så rent ut sagt förjävligt ut så jag fick ta bort det o börja om.
Precis så har jag gjort senaste renoveringarna, spackla tunnt ett varv och slipa plant, måla flödigt med "lim" (jag brukar använda våtrumsgrund) och lägg fast remsan i det blöta limmet/färgen och måla sen över med penseln igen med ganska hårt tryck så du får ut överflödigt lim/färg och sen dra över remsan med en bred pensel så den sitter ordentligt fast.B Bluppidupp skrev:Jag spacklade + slipade en gång. Sedan målade jag på limmet med en pensel och satte dit pappremsan. För att se till att remsan fäste bra och att det inte blev några luftbubblor "målade" jag fast remsan med limresterna på penseln. När man limmar på båda sidor blir dessutom inte remsan inte så fuktig när man senare spacklar.
Låt torka och spackal vidare!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kör också pappremsa med våtrumslim men spacklar inte försänkta skarvar innan. Är noga med att trycka och dra fingret i skarven efter limning. Kortskarvar där jag skurit fas brukar jag spackla en gång innan remsa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snabbaste (och billigaste?) sätt att bygga badrum?
Badrum -
Gammal gödselstack helt överväxt, snabbaste sättet att rensa?
Trädgård allmänt -
enklaste, snabbaste & billigaste sättet att "fixa till" innerväggar?
Byggnadsvård -
Billigaste och/eller snabbaste sätt att bygga friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Snabbaste sättet att riva spikad spånskiva
Byggmaterial & Byggteknik