Byggahus.se

Snabba frågor om tapetsering och spärr / patentering

1. T
    Medlem · 111 inlägg
    Ska tapetsera om tre sovrum och haft ett par målarfirmor här som alla fått mängder med bra omdömen på reco.se

Den jag faktiskt lutar åt tyckte inte att spärr / patentering var nödvändigt (även om han såklart kunde tänka sig göra det) medan alla andra har tyckt att man ska köra spärr/patentering. Alla firmor har tyckt att underlaget sett rätt bra ut, bara ett lager gammal tapet och i två av sovrummen förmodligen målat på ett lager gammal tapet innan. Vad säger ni, bör man köra spärr/patentering eller kan man skippa det?

Sen en snabb fråga till, en av firmorna tyckte man ska måla med mörk grundfärg i sovrummet som har ljus tapet idag innan man tapetserar, vad tycker forumet - är det nödvändigt? Tapeterna är Boråstapeter EasyUp om det spelar någon roll.

Tacksam för svar :heart:

2. Bo arnold
    Medlem · 306 inlägg
    Om ytorna ser bra ut behöver man bara spackla o slipa inte spärrgrunda borås easy up kräver inte målning under i normala fall

• Laddar…
  3. garvin
    Medlem · 455 inlägg

garvin

Medlem
    Är det en mörktapet som ska sättas upp. På ljusbakgrund och Kant I kant. Brukar jag grunda med typ liknandekulör som tapeten. Gäller att kolla tapetleverantörens rekommendationer också. Om man ska spärra innan hängning beror på underlaget.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 111 inlägg
    Tack för svaren. Fick in ett antal offerter där de mindre firmorna utan omdömen la sig kring 15.000 kr efter ROT och de större firmorna med många bra omdömen la sig kring 25-30.000 efter ROT utan tapeter men inkl allt annat material. Till slut fick jag dock en offert på 17 efter ROT från en lite större firma med gott om fina omdömen som jag tackade ja till. Hoppas det är hyfsat rimligt pris och att jobbet blir bra gjort . Rummen är 13+10+10 kvm, 2,40 takhöjd.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 111 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.