Nus73
Hej,
Kan någon kunnig inom eldistribution förklara vad spänningsvariationerna som min elmätare mäter beror på? Flera gånger per dag minskar eller ökar nätspänningen runt 5 volt från en mätning till nästa, ibland upp emot 10 volt. Det är inget problem, men det vore kul att få en förklaring.
Graf över elkraftsförbrukning och nätspänning med fluktuationer i volt, indikerade för L1, L2, L3 över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänliga hälsningar Linus

Variationer i belastningen i systemet helt enkelt. Ju längre ut i pereferin i ett nät man är ansluten desto större variationer.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Spontant och utan mer information om förutsättningarna skulle jag tippa på att det är en lindningkopplare någonstans högre upp i nätet som kopplar för att reglera spänningen.
Den andra möjliga anledningen skulle väl vara stora laster som kopplar i eller ur, men här ser det ju ut som spänningen sjunker efter en stigande trend och tvärt om, så det känns planerat...

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Nus73
I Ingenjör Jesper skrev:
Spontant och utan mer information om förutsättningarna skulle jag tippa på att det är en lindningkopplare någonstans högre upp i nätet som kopplar för att reglera spänningen.
Den andra möjliga anledningen skulle väl vara stora laster som kopplar i eller ur, men här ser det ju ut som spänningen sjunker efter en stigande trend och tvärt om, så det känns planerat...
Ja, det låter som en rimlig förklaring. Har funderat just på in- och urkoppling av lindningar i någon trafo. Mvh Linus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.